Kodinhoitaja Jenni Niemen kunnia-asiana on saada asiakas hyvälle tuulelle. Kuva: Mika Räsänen
Kodinhoitaja Jenni Niemen kunnia-asiana on saada asiakas hyvälle tuulelle. Kuva: Mika Räsänen

Leviääkö imuroidessa ilmaan ikävä haju? Kokeile ammattilaisen kikkaa!

Jenni Niemi, 35, sirottelee imurin pölypussiin hieman kotoaan tuomaansa erikoiskahvia ja alkaa imuroida asiakkaan olohuonetta. Tämä on kikka, jonka Niemi keksi, kun asiakkaat olivat harmitelleet, kuinka kodinhoitajan teollisuusimurista lähtee epämiellyttävä haju.

Välillä Niemi laittaa pussiin kardemummaa, välillä vaniljaa. Asiakkailta on tullut siitä lähtien kiitosta raikkaasta tuoksusta. Pieni luova kikka on lisännyt kummasti asiakastyytyväisyyttä.

Kiitosta tulee muutenkin.

Niemi on työskennellyt Tampereella siivousfirma Stellassa kolmisen vuotta. Välillä hän siivoaa yksityisasiakkaiden kotona, välillä taas Tampereen kaupungin tukipalvelun kohteissa, jolloin asiakkaina on esimerkiksi sotaveteraaneja, vammaisia tai alkoholisteja. Sekä kodit että asiakkaat ovat hyvin erilaisia.

– Tykkään keskustella asiakkaiden kanssa samalla kun siivoan. Jutun juurta keksii helposti vaikka siitä, että asiakkaalla on esillä valokuva koirasta.

”Oli hauskaa selvittää tämä mysteeri!”

Niemi muistaa hyvin asiakkaansa ja heidän kuulumisensa. Hän kehuu, kun joku on käynyt kampaajalla tai ostanut uudet kodintekstiilit. Monista asiakkaista on muodostunut ystäviä, joiden näkemistä Niemi suorastaan odottaa.

– Hienointa on, kun voi saada asiakkaan hyvälle tuulelle. Kerran eräs asiakas oli ihmetellyt yöpaidassaan ja lakanoissa olevia ruskeita tahroja. Kävi ilmi, että hän oli edellispäivänä kulkenut ympäri asuntoa suklaata syöden. Oli hauskaa selvittää tämä mysteeri!

Siivotessa Jenni löytää monesti tavaroita, jotka ovat olleet asiakkaalta hukassa, kuten dosetinluukun, korvakorun tai palapelin palan.

Jennillä on tapana jättää asiakkailleen lapulle terveiset, johon hän piirtää vaikka auringon tai lumiukon. Luovuuden ja mielikuvituksen käyttö piristää myös omaa mieltä.

– On hienoa nähdä oma kädenjälkensä ja se, miten asiakas ilahtuu siististä ja viihtyisästä kodista.