Moni opettaja kertoo puurtavansa työpäivän jälkeen vielä pitkän illan kotona. Kuva: Shutterstock
Moni opettaja kertoo puurtavansa työpäivän jälkeen vielä pitkän illan kotona. Kuva: Shutterstock

Jatkuva kiire ja suuri työkuorma uuvuttavat opettajia erityisesti joulun alla. Opettajat kertovat nyt avoimesti, millaista työn arki oikeasti on.

Juuri nyt eletään aikaa, jolloin moni opettajana työskentelevä venyttää pinnaansa äärimmilleen. Esimerkiksi Helsingin Sanomien mielipidepalstalla uravalmentajana toimiva opinto-ohjaaja on huolissaan opettajien jaksamisesta: ”Opettajille kaadetaan jatkuvasti lisää kuormaa, ja heille on tehty suorastaan mahdottomaksi keskittyä olennaiseen eli opettamiseen.”

Me Naiset toteutti hiljattain kyselyn, jossa etsittiin Suomen vaikeinta ammattia. Lukijat äänestivät opettajan työn toiseksi vaikeimmaksi ammatiksi.

Nyt kysyimme opettajilta itseltään, millaisia työ ja sen kuormitus todellisuudessa ovat.

Sydän hakkaa, itkettää ja väsyttää

Vastausten perusteella tilanne todella ”kentällä” on huolestuttava. Lähes kaikki vastaajat kertoivat kokeneensa erilaisia stressioireita.

– Sydän hakkaa usein, nyt on alkanut aamuisin itkettää. Pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat ylitsepääsemättömiltä, kertoo 58-vuotias ammattikoulun opettaja.

”Pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat ylitsepääsemättömiltä.”

Myös uupumus ja uniongelmat ovat opettajille tuttuja.

– Unesta on tullut katkonaista. Heräilyä on useamman kerran yössä, sanoo yläkoulun ja lukion opettaja.

– Olen todella väsynyt, olo on kuin tulisi kipeäksi. Kotihommia ei jaksaisi tehdä ollenkaan, välillä syömme eineksiä ja omat lapset kärsivät, kertoo alakoulussa työskentelevä 41-vuotias nainen.

Ainainen kiire stressaa

Opettajat kokivat stressiä erityisesti kiireestä ja liian suuresta työmäärästä. Esimerkiksi 42-vuotias lukion opettaja kertoo tehneensä viimeisen kuukauden ajan 12–14 tunnin työpäiviä.

Toinen yläluokkia opettava vastaaja puolestaan kertoo jatkuvasta kiireestä.

– Yleensä en ehdi pitää välituntitaukoja enkä käydä veskissä koko työpäivänä. Sitä vaan menee tukka putkella oppitunnista toiseen, palaveriin, valvomaan välitunteja, tekemään raportteja, tekemään viime hetken suunnitelmia opetukseen, kun yllättäen tuleekin joku muu ohjelma, monistamista, rehtorin puhuttelussa oloa, kun taas joku vanhempi on ymmärtänyt hyvää tarkoittavan Wilma-viestini loukkaavaksi ja tehnyt valituksen rehtorille, hän kuvailee.

”Yleensä en ehdi pitää välituntitaukoja, enkä käydä wc:ssä koko työpäivänä.”

– Työpäivän tunnit eivät riitä. Läppäri on auki joka ilta kotona, kertoo puolestaan 47-vuotias ammatillisen oppilaitoksen opettaja.

Myös parhaillaan käsillä oleva opettajien työvuoden toinen ruuhkahuippu eli syyslukukauden päätös vaikutti osaltaan vastauksiin. Stressiä lisäsi iso arviointiurakka, joulujuhlajärjestelyt sekä uuden lukukauden suunnittelu.

Vaativat oppilaat vanhempineen työllistävät

Joillekin haasteelliset oppilaat ja vaativat vanhemmat aiheuttivat lisäpaineita.

– Jaksamista vaikeuttavat oppilaiden laajat henkiset ja sosiaaliset ongelmat ja vanhempien huono suhtautuminen kouluun, kertoo 31-vuotias opettaja.

– Pienet oppilaat ovat väkivaltaisia toisiaan ja aikuisia kohtaan. Päivittäin selvitetään lyömisiä ja tönimisiä. Väkivalta kohdistuu myös henkilökuntaan, sylkemistä, potkimista, tavaroiden rikkomista, kuvailee 50-vuotias yhtenäiskoulun opettaja.

”Päivittäin selvitetään lyömisiä ja tönimisiä”

Eräs pitkän linjan opettaja toivoo, etteivät vanhemmat kyseenalaistaisi opettajien ammattitaitoa.

– Meillä on paljon kokemusta ja näkemystä erilaisista oppilaista. Itse olen kasvattanut yli tuhat lasta. Voin sanoa osaavani tämän. Moni ongelma olisi estetty, jos vanhemmat olisivat uskoneet opettajaa eivätkä olisi ylpeinä lähteneet moittimaan.

Miten opettajien työtaakkaa voitaisiin helpottaa? Kerro ratkaisuehdotuksesi allaolevassa kommenttikentässä.