Kuvat
Shutterstock
Moni irtautuu työn rasituksista ulkona liikkumalla. Myös koirat auttavat palautumaan.
Moni irtautuu työn rasituksista ulkona liikkumalla. Myös koirat auttavat palautumaan.

Konstit on monet! Nimittäin palautua työn rasituksista. Me Naisten kyselyssä selvisi, että tutut konstit ovat usein toimivia palautumiskeinoja, mutta mielikuvistustakin kannattaa käyttää.

Miten sinä palaudut työstäsi? Palaudutko riittävästi?

Luulisi, ettei palautuminen olisi ydinfysiikkaa, mutta niin siitäkin vain vaikuttaa tulleen yksi lisähaaste arkeen. Riittävän unen ja levon tärkeyttä korostetaan, mutta samalla varoitellaan, ettei pelkkä pötköttely aina olekaan paras keino palautua. Sen sijaan suositellaan tekemään työn vastapainoksi jotain muuta aktiivista, vaikkapa kokkaamaan tai soittamaan.

Silti liika aktiivisuuskaan ei ole hyvästä. Puhutaan alipalautumisesta eli ylirasituksesta. Jos vaativista töistä yrittää palautua treenaamalla entistä kovemmin, voi kokonaiskuormituksesta tulla liian raskas. Raskaan työn vastapainona toimii usein paremmin kevyt liikunta. Yhtä lailla alipalautuminen voi olla seurausta siitä, että jokin muu yksittäinen osa-alue, ravinto, lepo tai muu elämä, ei ole kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Mikä sitten ihan oikeasti auttaa palautumaan? Me Naiset kysyi sitä niiltä, jotka parhaiten tietävät: kuormittavaa työtä tekeviltä itseltään. Vastauksista käy ilmi, että useimmilla toimivat samat perusperiaatteet, mutta lähemmin tarkasteltuna konsteja taitaa olla yhtä monta kuin ihmisiäkin. Kerromme myöhemmin jutussa tarkemmin, millaisin eri tavoin ”raskaan työn raatajat” kokevat parhaiten palautuvansa aherruksestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eniten rasitusta kokevat sosiaali- ja terveysalalla sekä koulutuksen parissa työskentelevät, selvisi STTK:n viime syksynä teettämässä kyselyssä. Ei siis liene mikään ihme, että myös Me Naisten kyselyn vastaajista valtaosa työskentelee näillä aloilla. Joukkoon mahtuu kuitenkin myös esimerkiksi it-alan esimies ja kotisiivooja.

Suurin osa kuvailee kuormitustaan ennen kaikkea psyykkiseksi. Usein koetaan silti samalla myös fyysistä rasitusta. Kuormituksen syiksi tunnistetaan esimerkiksi seuraavat:

  • Liian suuri työmäärä suhteessa käytettävissä olevaan aikaan, kiire
  • Eri tahojen ristiriitaiset odotukset
  • Tasapuolisuuden ja oikeudenmukaisuuden puute
  • Melu, hälinä
  • Riittämättömyyden tunne
  • Epäergonomiset työasennot
  • Suuri vastuu
  • Huono johtaminen
  • Kolmivuorotyön luonne
  • Jatkuva liikkeellä olo ja tavaroiden kantaminen
  • Korkeat tavoitteet

Terveelliset elämäntavat ovat pohja palautumiselle

Kuormittavan työn tekijöiden vastauksia tarkastellessa huomaa, että palautumisen avain on usein varsin yksinkertaisissa ja arkisissa asioissa.

Vastauksissa korostuvat liikunta ja ulkoilu, riittävä uni ja lepo, perheen ja ystävien merkitys sekä kunnollinen syöminen. Ulkoilu rentouttaa vastaajien mukaan vieläkin paremmin, jos mukaan ottaa koiran. Urheilun lisäksi myös muut mielekkäät harrastukset auttavat irrottautumaan työstä.

Tulokset eivät sinänsä yllätä, koska pitkälti samoja keinoja suosittelevat myös asiantuntijat. Psykofyysinen fysioterapeutti Ulla Ollikkala ja psykiatrinen sairaanhoitaja Nina Pajanti-Raudus ovat kehittäneet niin kutsutun ”palautumispiirakan”, joka summaa hyvin keinoja, joita monet muutkin suosittelevat hyvinvoinnin ylläpitämiseen.

Palautumispiirakka koostuu unesta, ravinnosta, luonnosta, niin kutsutusta mielen valmennuksesta (sisältää hyvät sosiaaliset suhteet), kehon ja mielen aktiivisesta palautumisesta (esimerkiksi hengitysharjoitukset) sekä keskittymisestä, rentoutumisesta ja rauhoittumisesta, joita harjoitellaan samaan tapaan kuin urheilua.

Piirakkamallin ydin on kiinnittää eri osa-alueisiin huomiota kokonaisuutena. Samaa mieltä ovat muutkin asiantuntijat, esimerkiksi lääkäri Jyri Aalto Mehiläisen liikuntaklinikalta.

– Harjoittelun, ravinnon, levon ja muun elämän tulee olla tasapainossa. Jos yksi osa-alue pettää, kokonaiskuormituksesta voi tulla liian raskas, Aalto sanoo Sportin aiemmassa jutussa.

Palautumisesta huolehtiminen voi kuitenkin olla käytännössä yllättävän vaikeaa, koska fyysisen kuormituksen ja henkisen uupumuksen selättäminen vaativat eri keinot. Sohvalle rojahtaminen aloittaa palautumisen fyysisesti raskaasta työstä, muttei välttämättä auta henkisen taakan kanssa.

– Henkisestä kuormituksesta on paljon vaikeampi päästä eroon. Kun työasiat pyörivät mielessä, on olennaista kyetä suuntaamaan ajatukset toisaalle. Pelkkä lepäily ei silloin usein auta, Työterveyslaitoksen vanhempi tutkija Sampsa Puttonen kertoi Me Naisille vuonna 2017.

Saunailtoja, kotitöitä ja seksiä

Toimivan palautumisen kaavaa voi olla vaikea löytää myös siksi, että se, mikä toimii yhdelle, ei välttämättä olekaan sopiva konsti toiselle. Vaikka palautumisen peruspilarit ovat eri ihmisillä jotakuinkin samat, käytännön toteutuksissa voi olla eroa. Yksi tarvitsee enemmän unta, toinen palautuu parhaiten kunnon treenirääkillä, kolmannelle maalaaminen tai muu luova harrastaminen tarjoaa paon arjen rasituksista.

Olennaista lieneekin etsiä yrityksen ja erehdyksen kautta juuri itselle parhaiten sopivat palautumiskeinot. Vaikkapa edellä esitellyn palautumispiirakan voi ottaa ohjenuorakseen, ja miettiä sitten, missä määrin mitäkin asioita elämäänsä tarvitsee ja mitä kukin osa-alue voisi tarkoittaa omassa elämässä.

Me Naisten kyselyyn vastanneet kertovat edellä mainittujen asioiden lisäksi palautuvansa raskaasta työstään varsin moninaisin tavoin. Sopivien konstien kokeilussa vain mielikuvitus näyttäisi olevan rajana. Onko näiden vastaajien mainitsemien keinojen joukossa sinunkin nykyinen tai tuleva suosikkisi?

  1. Podcastit. ”Niin hullulta kuin se kuulostaakin, murhapodcastit auttavat minua palautumaan. Olen täysin hurahtanut true crimeen ja varsinkin podcast on muotona rentouttava. Työpäivän jälkeen makaan tunnin sohvalla ja kuuntelen tositarinoita henkirikoksista. Tämän jälkeen ovat työjutut taatusti pois mielen päältä.”
  2. Käsityöt.
  3. Yhteinen parisuhdeaika. ”Emme juurikaan käy missään mieheni kanssa. Yhdessä kokkaamme ja juttelemme, käymme salilla. Hellittelemme toisiamme.”
  4. Kotiaskareet.
  5. Lomamatkat irti kaikesta.
  6. Hyvä seksielämä.
  7. Kaunis koti ja elinympäristö.
  8. Koiran paijaaminen.
  9. Tarkasti rajattu vapaa-aika.
  10. Saunaillat mökillä.
  11. Ein sanominen. Jos kieltäytyminen tuntuu hankalalta, kannattaa kurkata tämä juttu, josta voi olla apua sen opetteluun.
  12. Lukeminen.
Sisältö jatkuu mainoksen alla