KonMari-menetelmän kehittäjä Marie Kondo haluaa nyt auttaa ihmisiä siivoamaan sotkun työelämästä. Hänen mielestään itseltään kannattaa kysyä yksi kysymys: Miten laajan verkoston minä oikeasti tarvitsen?

Verkostoituminen. Tämän sanan merkitystä meille on hoettu koko 2000-luku. On kehotettu haalimaan laaja verkosto työelämässä. On puhuttu, miten tärkeää on osallistua seminaareihin, webinaareihin ja muihin tapahtumiin, jotta saa solmittua tärkeitä kontakteja tärkeisiin ihmisiin.

KonMari-menetelmän kehittäjä Marie Kondo on eri mieltä. Hän sanoo tuoreessa kirjassaan Työnilon löytämisen taika (Bazar, 2020), että liian laajoista verkoistoista on itse asiassa enemmän haittaa kuin hyötyä. Hänestä ne kuluttavat energiaamme liikaa ja vievät ilon työstä.

Kondolla on asiasta tietysti omakohtaista kokemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Mitä enemmän ihmisiä tunsin, sitä enemmän sain kutsuja tapahtumiin ja juhliin – ja sitä tiukemmaksi aikatauluni muuttuivat. En enää ehtinyt tehdä sellaista, mitä varsinaisesti halusin. Hukuin sähköposteihin ja jaksoin hädin tuskin vastata kaikkiin, Kondo kertoo kirjassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Miten karsiminen tehdään?

Jos on tehnyt vuosien ajan töitä laajan verkoston haalimiseen, luopuminen voi tuottaa tuskaa. Omalla kohdallaan Kondo sovelsi karsimiseen samaa metodia, jota hän on kehottanut käyttämään vaatekaappien siivouksessa. Jos joku ei tuota iloa, luovu siitä.

– Katsoin yhtä nimeä kerrallaan ja säilytin vain ne, jotka tuottivat iloa. Nimien määrä hupeni roimasti osoitekirjassani ja sovelluksissani. Lopulta jäljellä oli vain kymmenen ihmistä, jos en laske omaisia ja sukulaisia enkä henkilöitä, joiden yhteystiedot olivat työn kannalta välttämättömiä.

– Olin suoraan sanoen ällistynyt siitä, miten paljon nimiä olin karsinut, mutta myöhemmin sydämeni tuntui paljon kevyemmältä ja jaksoin paremmin vaalia niitä suhteita, jotka olin päättänyt säilyttää, Kondo kirjoittaa.

Kondo huomauttaa kirjassa, että laaja verkosto ei oikeastaan kerro mitään sen merkityksestä tai omasta suosiosta ja merkityksellisyydestä. Hän kehottaa kysymään itseltään yhden kysymyksen: Miten laajan verkoston minä oikeasti tarvitsen?

Kondosta kannattaa myös miettiä, mistä suhteista oikeasti jaksaa pitää huolta. Ei siis kannata raahata perässään ihmisiä, joista ei oikeastaan ole mitään hyötyä ja joihin ei ole yhteydessä.

– Kun tulee pulma, yleensä ratkaisua kehtaa kysyä vain sellaiselta henkilöltä, johon on pitänyt yhteyttä, Kondo sanoo.

Käy sometilit läpi

Kondon mielestä sosiaalisen median verkostot kuormittavat ihmistä – varsinkin jo ne vaativat meiltä jatkuvaa reagointia. Kondosta ei ole mitää järkeä keräillä päämäärättömästi kontakteja LinkedInissä tai haalia kavereita Facebookissa ja seuraajia Instagramissa.

– Tee verkostostasi ilonaihe. Rakenna sellainen verkosto, jonka jäsenten kanssa viihdyt, joita haluat auttaa, jotka välittävät sinun kehityksestäsi ja menestyksestäsi, joille rohkenet paljastaa takaiskuja ja joiden mielipidettä haluat kysyä, Kondo neuvoo.

Kondon mielestä kannattaa myös miettiä, milloin sanoa ei, milloin kyllä.

– Älä suostu sokeasti aina, kun sinua pyydetään mentoriksi tai sinulta kysytään neuvoa tai pyydetään muuta apua, vaan rakenna ihmissuhteita, joilla on todellista merkitystä. Ei ole väärin kieltäytyä pinnallisista pyynnöistä, mutta on henkilökohtaisesti palkitsevaa käyttää omaa verkostoa sellaisten ihmisten auttamiseen, joista oikeasti välittää.
 

Pirullinen sähköposti

Turhan laajat verkostot eivät Kondon mukaan ainut ongelma työelämässä. Energiaa vievät myös esimerkiksi jatkuva epäsiisteys ympärillämme, turhat palaverit, liian tiukat aikataulut ja digitaalinen informaatioähky, kuten sähköposti. Sähköpostin käsittelemiseen Kondolla on selkeä vinkki.

  •  Avaa sähköpostisi vain muutaman kerran työpäivän aikana ja varaa kalenteristasi aikaa sähköpostien lukemiseen ja niihin vastaamiseen. Kerro muille ajat, jolloin sähköpostisi on auki.

Aina voi kokeilla myös Kondon vinkkiä ja kysyä itseltään: ”Pitääkö minun säilyttää tämä sähköposti, jotta pystyn tekemään työtäni tulevaisuudessa?”

Marie Kondo ja Scott Sonenshein: KonMari – Työnilon löytämisen taika -kirja (Bazaar 2020) on juuri ilmestynyt.

Vierailija

Sosiaalinen media on mainosverkosto, ei mitään muuta. On sairaan ajan merkki, että ihmiset hirttävät elämänsä huomion kerjäämiseen tyhjänpäiväisyyksillä ja suoralla valehtelulla. Verkostoituminen on samaa huuhaata muun mukana.

Vierailija

Mitä verkostoituminen edes tarkoittaa? Tyhjää töllötystä LinkedInissä? Ei suomalainen osaa verkoistoitua. Se vaatii sosiaalisia kykyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla