Kodin Kuvalehti
Tällaista ruokakoria ehkä tavoittelemme, mutta kuitit saattavat paljastaa toisenlaisen totuuden.
Tällaista ruokakoria ehkä tavoittelemme, mutta kuitit saattavat paljastaa toisenlaisen totuuden.

Tiedätkö kuinka paljon käytät rahaa einespitsoihin tai lempisaunajuomaasi? Totuus voi yllättää, huomasi Kodin Kuvalehden toimittaja Anni Lassila.

Jestas. Olen käyttänyt 350 euroa juustoon ja erilaisiin maitotuotteisiin yhteensä yli 1000 euroa vuodessa! Jahas, ruokapakasteita olen ostanut 244 eurolla. Pakastetut aasialaistyyppiset einesruuat ovat kieltämättä perheen teinien keskuudessa suosittuja.

Pähkinöitä ja manteleita on ostettu yli sadalla eurolla. Banaaneja 80 eurolla. Se on hirvittävä määrä, jos laskee, että reilun kaupan banaanin kilohinta on vain puolentoista euron kieppeillä. Eikä tässä ole kuin omani eli noin puolet perheen ruokaostoista.

Tämän kaiken sain selville, koska olen maksanut ostokseni S-ryhmän kortilla ja sallinut ostoskohtaisten tietojen tallentamisen kaupan järjestelmiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Apua, näinkö paljon syömme lihaa?

Kaupparyhmien ostostietoja kokoavat palvelut ovat itsetutkiskelun aarreaitta. Esimerkiksi S-ryhmän Omat ostot -palvelusta pääsee näkemään tuotemerkin tarkkuudella, mihin kotitalouden rahat ovat menneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Se paljastaa, kuinka paljon todellisuudessa ostan eineksiä, kuinka suuri osa ruuastamme on yhä lihaa ja kuinka paljon vuoden aikana on tullut syötyä suklaata ja irtokarkkeja. Sieltä näkisi myös helposti, missä ehkä olisi säästämisen paikka. 

Toistaiseksi palvelu kokoaa tiedot tosin vain henkilökohtaisesti, eli rinnakkaisilla korteilla tehdyt ostot eivät näy palvelussa yhdessä. 

Palvelu on lahjomaton. Kuvittelinko ostaneeni paljon kasviksia ja vähentäneeni lihan määrää? Lihaan ja vihanneksiin käytetty rahamäärä on suurin piirtein sama, mutta kun mukaan lisätään makkarat ja kinkut, yhtälö näyttää paljon ikävämmältä.

Ovat ne raakamakkarat tietysti grillattuna niin hyviä…

Kaupan päälle mainoksia – jos asiakas niin haluaa

Ihan vain asiakkaiden iloksi kaupparyhmät eivät ostotietoja tallenna, vaan niitä käytetään hyväksi valikoimien kehittämisessä ja esimerkiksi mainonnassa. Keskon K-kaupat kohdentavat suoramainontaa ostohistorian mukaan, jos asiakas niin haluaa.

Asiakas saa itse päättää, millä tasolla tiedot tallennetaan. Jos haluaa bonuksia ja plussia tililleen, jonkinlainen ostossummien tallentaminen pitää sallia. Asetuksia voi säätää verkkopalveluissa.

Ihan mahdollista on tietysti tehdä ostoksensa vilauttamatta yhtään mitään korttia. Silloin kauppakaan ei voi tietää, mitä ja mistä olet ostanut.

Ostostiedot ovat kuitenkin kiehtovia. Fazerin isoja maitosuklaalevyjä 33 eurolla vuodessa! Ajatella. Ja mitäs täältä juomat-pallukan alta löytyy? No, jätetään se nyt siihen.

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla