Ollapa kaupan suosituin kassa. Kuva: Sanoma-arkisto
Ollapa kaupan suosituin kassa. Kuva: Sanoma-arkisto

Oletko menossa kauppaan? Lue tämä juttu, ennen kuin alat lapata ostoksia koriisi.

Kaupassa käynti on yksi arkemme väistämättömistä velvotteista. Kaupan ala työllistääkin Suomessa lähes 300 000 henkilöä.

Kassalla työskentelevät myyjät oppivat helposti tuntemaan asiakkaidensa ostoskäyttäytymisen. Ketä jännittää alennustuotteiden ostaminen? Kuka haluaa tiettyä tupakkaa? Ruokatrendit tulevat tutuksi, ja nahka paksuuntuu asiakaspalvelutyössä, jossa saa kuulla kaikenlaista – vaikka aina ei olisi tarpeenkaan tietää kaikkea.

Me Naiset kysyi kassatyöntekijöiltä heidän työstään. Kassahihnan pyörimisen ja tuotteiden skannaamisen lisäksi tämän päivän kassatyöntekijä tuntee olevansa välillä matkaopas, terapeutti ja lentokapteeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitä muita vinkkejä näillä arjen sankareilla on meille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vasta-alkajat ja 40 vuotta alalla olleet konkarit kertovat:

  1. ”Bonuskortti kannattaa ottaa esiin heti ja vilauttaa lukijassa jo, kun olet skannannut ensimmäisen ostoksesi. Maksukortinkin voi ottaa esiin eikä kaivella sitä vasta sitten, kun on laskun aika. Näillä pienillä toimilla nopeutat kassatapahtumaa huomattavasti.”
     
  2. ”Pakkaamisen voi aloittaa heti ensimmäisestä tuotteesta, ettei pakkauspää ruuhkaantuisi. Ei ole syytä jäädä odottamaan tumput suorina loppusummaa.”
     
  3. ”On kivaa vaihtaa kuulumisia asiakkaiden kanssa, mutta valitettavasti emme voi kuunnella kaikkia tarinoita – vaikka haluaisimmekin.  Jotkut jäävät kuitenkin juttelemaan, vaikka toiset asiakkaat yskisivät jo takana tai kauppaa jo suljettaisiin. Jos on hiljaista, jotkut asiakkaat jäävät juttelemaan kassalle kuin terapeutille, vaikka kuinka yrittäisin ohjata heitä kohti ovea.”
     
  4. ”Pieni tervehdys piristää kummankin mieltä, sekä minun että asiakkaan.”
     
  5. ”Valitettavan usein osa asiakkaista ei edes tervehdi takaisin, ja silloin tuntuu kuin meitä ajateltaisiin pohjasakkana, jotka eivät ansaitse edes pientä tervehdystä.”
     
  6. ”Suurimmassa osassa kauppoja vielä punnitaan hedelmät, makeiset ja monet muut tuotteet. Ethän tuo punnitsematonta tuotetta kassalle ja kerro, että ’tarranauha oli loppunut’? Tee palvelus jo ennen kassalle tuloa itsellesi ja muille asiakkaille ja pyydä tarranauha henkilökunnalta.”


    Kaupassa on paljon kylttejä ja opasteita, mutta huomaako niitä kiireessä? Kuva: Sanoma-arkisto
    Kaupassa on paljon kylttejä ja opasteita, mutta huomaako niitä kiireessä? Kuva: Sanoma-arkisto


     

  7. ”Lukisitko tarjouskyltit ja opasteet huolella? Jos on ’2 yhden hinnalla -tarjous’, moni lukee sen ’-50 prosenttia edullisempi tuote’.  Tai moni ei huomaa vaikkapa paistopisteen punnitsemiskylttejä, joita on kaupassamme viisi, ja selittää pokkana kassalla, että ei siellä ollut mitään mainintaa punnitsemisesta.”
     
  8. ”Selvitä muutkin pakolliset asiat ennen kassalle tulemista. Jono kasvaa, ja muiden asiakkaiden ilmeet kiristyvät nopeasti, jos yksi asiakas alkaa kysellä kassalla puuttuneista tuotteista tai vaikkapa tuotteiden alkuperistä.”
     
  9. ”Kaupan henkilökunnallakin on kahvi- ja ruokataukonsa. Meillä ne ovat lakisääteiset eli 2 x 12 minuuttia. Ja sitten meillä on myös työvuoromme, joihin emme voi itse vaikuttaa. Siksi osa kassoista on välillä kiinni.”
     
  10. ”Kassalla ei vaihdeta rahaa turvallisuussyistä.”
     
  11. ”Moni tuttava luulee, että myyjän työ pienessä kaupassa on ruuhka-aikojen ulkopuolella leppoisaa. Että voi istua vain tuolilla ja surffata kännykällä. Todellisuus on kuitenkin ihan toista: silloin kun en ole kassalla, puran kuormaa tai olen osastolla tai takahuoneessa toisella tietokoneella. Työ kaupassa on muuttunut yhä hektisemmäksi.”
  12. ”Joillakin on myös näkemys, että kaupan kassan työ on ihanaa istumista. Jos käy niin, että sairaus- ja muiden poissaolojen vuoksi joudun istumaan kahdeksan tuntia pelkästään kassalla, olen ihan rikki työpäivän jälkeen. Ihmistä ei ole tehty olemaan paikallaan kahdeksaa tuntia. Joskus istun pienellä tuolilla, mutta suurimmaksi osaksi seison. Kroppa voisi kuitenkin paremmin, jos pääsisin liikkumaan enemmän työpäivän aikana.”
     
  13. ”Kaupoissa on paljon ruuhkaa tiettyinä päivinä, kuten juhlapäivinä, palkkapäivinä, kodinhoidon maksupäivinä… Silloin ostokset ovat suuria, jonot pitkiä ja jotkut tuotteet saattavat äkillisesti loppuakin. Itse asiakkaana välttäisin noita ostospäiviä.”
     
  14. ”Välillä myyjän työ muistuttaa matkaoppaan työtä. Meidän pitää seurata nuoria, etteivät he aiheuta häiriöitä. Pienemmät lapset eivät saa eksyä vanhemmistaan. Pitää olla valppaana näpistelijöiden kanssa. Alkoholia ostavalta nuorennäköiseltä asiakkaalta pitää kysyä paperit.  Tässä työssä pitää olla välillä todellinen ajatustenlukija.
     
  15. ”Ikärajavalvonta koskee myös mukana olevaa kaveria. Ei kannata närkästyä, jos ei saa alkoholia, kun mukana on 16-vuotias veli.”
     
  16. ”Kassalla kannattaa laittaa ostokset tiiviisti hihnalle, kuitenkin niin, että ei pinoa kasoja, jotka voivat kaatua. Isot pakkaukset on syytä laittaa pitkittäin hihnalle, etteivät ne tuki ja tuupi muita ostoksia.”
     
  17. ”Olisi kiva, jos tuotteet lastattaisiin hihnalle niin, että painavat tuotteet laitetaan ensin ja lopuksi vaikkapa ne jogurttipurkit ja muut, jotka voivat mennä rikki helposti. Palvelu sujuu nopeammin, kun ei tarvitse lajitella asiakkaan ostoksia tästä näkökulmasta.”
     
  18. ”Voisitko tehdä ostopäätöksen jo ennen kassaa? Tai jos haluat jättää ostamatta jonkun tuotteen, niin vietkö sen paikalleen? Meidän työaikamme kuuluu helposti tuotteiden palauttamiseen oikealle paikalleen.”
     
  19. ”Kassalla kiukutteleminen tai jopa huutaminen esimerkiksi puuttuvasta tuotteesta ei auta mitään.  Miltä tuntuisi, jos sinullekin huudettaisiin töissä, koska et osaa yhden tuotteen numerokoodia ulkoa, vaan käyt katsomassa sen nopeasti? Me kassahenkilöt emme tiedä kaikkea, mutta yritämme auttaa jokaista asiakasta parhaamme mukaan.”
Asiakas

Olen todella ihmeissäni näistä kommenteista. Minusta ohjeet ovat hyviä ja järkeviä, ja auttavat ja nopeuttavat sekä kassojen että asiakkaiden tilannetta. Minulle jäi kommenteista jollakin tavalla todella ikävä vaikutelma, että kirjoittajat aliarvioivat tai ”halventavat” kaupan kassojen tai muiden siellä työskentelevien asemaa. Millä perusteella? Arvaa oma tilasi ja anna arvo toisillekin!

Vierailija

Ei näitä ohjeita edes tarvittaisi, jos ihmiset käyttäisivät sitä kuuluisaa maalaisjärkeä kassalla ollessaan. Näillä ohjeilla pääsee hyvin alkuun, ja osa ohjeista on enemmän asiakasta kuin kassaa varten. Jos maksukortit on esillä siinä pääsee itsekin väsyneenä töiden jälkeen nopeammin kotiin kuin että koko jono kaivelee maksukorttejaan vasta, kun kassa ilmoittaa summan.

Jos teitä ei kiinnosta kassan työnhyvinvointi, niin ajatelkaa edes sitten niitä muita asiakkaita jonossa. Kehenkään ei pitäisi purkaa omia negatiivisia olotiloja. Kassa ei tiedä, jos maito on loppu kaupan toisella puolella, siitä voi ilmoittaa myymälän puolella olevalle myyjälle. Kassat eivät tahallaan hävitä hintalappuja, koska on niiiin kiva soitella osastolle puuttuvista tuotekoodeista ja kassoilta on turha kysyä tarkkoja tuotetietoja, ne voi selvittää itse tai myyjän kanssa jossain muualla. 

Suurimmaksi osaksi ne on asiakkaat, jotka jonoa ja turhautumista luovat. Jokaiselle peili käteen ja tarkastelemaan omaa käytöstä.

*mic drop*

Sisältö jatkuu mainoksen alla