Kuvat
Sanoma-arkisto / Riikka Hurri
Esimerkiksi Malaysian Airlinesillä on painoindeksiraja lentoemännille ja stuerteille. Naisilla painoindeksin pitää olla 22–25, miehillä 25–28. Ryanairilla lentoemännän tulisi taas olla 'sopusuhtainen'. ”Finnairilla ei ole painorajaa”, Annina Metsola Finnairin viestinnästä kertoo. Kuvassa Finnairin retrokone, joka julkistettiin vuonna 2008.
Esimerkiksi Malaysian Airlinesillä on painoindeksiraja lentoemännille ja stuerteille. Naisilla painoindeksin pitää olla 22–25, miehillä 25–28. Ryanairilla lentoemännän tulisi taas olla 'sopusuhtainen'. ”Finnairilla ei ole painorajaa”, Annina Metsola Finnairin viestinnästä kertoo. Kuvassa Finnairin retrokone, joka julkistettiin vuonna 2008.

Tiesitkö, että tatuointi ja hammaskoru voivat estää lentoemännän uran Finnairilla?

Anna-Liisa Tilus, Kaarina Kivilahti, Anni Uusivirta, Ensitreffit alttarilla -Mia ja Pirjo Kankkunen (rallikuski Juha Kankkusen ex-puoliso). Nämä julkisuudesta tutut ihmiset ovat työskennelleet lentoemäntinä. Myös Maisa Torppa kertoi viime viikolla Instagramissa aloittaneensa työt lentoemäntänä. Hän työskentelee Norralla.

Moni muukin haaveilee työstä yläilmoissa. Finnairin mukaan viime vuonna heidän lentoemäntä- ja stuerttikoulutukseensa haki noin 8 300 ihmistä. Tämän vuoden huhtikuussa avautuneeseen hakuun on tullut tähän mennessä noin 3 500 hakemusta.

– Hakemuksen lähettäneistä noin puolet etenee ennakkotehtäviin, Annina Metsola Finnairin viestinnästä kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yksi syy kiinnostukseen saattaa olla lyhyt koulutus. Finnairin matkustamohenkilökunnan eli lentoemäntien ja stuerttien peruskoulutus kestää kahdeksan viikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hakijan tulee täyttää kuitenkin monia kriteerejä, ennen kuin hakemusta kannattaa edes täyttää. Kriteerit vaihtelevat eri lentoyhtiöillä. Finnairilla ne ovat nämä:

  1. Olet täyttänyt 18 vuotta.
  2. Olet vähintään 160 cm pitkä. ”Matkustamohenkilökunnan pituusraja on muuttunut viimeksi 1990-luvulla. Aikaisemmin meillä oli myös yläpituusraja tiettyihin konetyyppeihin. Finnairin lentämien konetyyppien vaihtuminen on mahdollistanut pituusrajojen muuttumisen ja yläpituusrajan poistumisen”, Annina Metsola Finnairin viestinnästä kertoo.
  3. Sinulla ei ole tatuointeja näkyvillä paikoilla. Kuvasta näet, missä tatuointeja ei saa näkyä (tummalla olevat kohdat). Tosin jos tatuoinnit ovat yksivärisiä, pieniä ja ne on helppo peittää meikillä, tatuoinnit eivät välttämättä ole estä uralle. Peittämiseen ei kuitenkaan saa käyttää pitkiä hihoja, huivia tai pitkiä hiuksia.  
    Kuva: Finnair
    Kuva: Finnair
  4. Sinulla ei ole hammaskorua.
  5. Sinulla ei ole lävistyksiä.
    Lentoemännät ovat usein huolitellun näköisiä, mutta Finnairilla ei ole este, jos ei esimerkiksi halua meikata. ”Finnairilla meikki ei ole pakollinen”, Annina Metsola kertoo. Kuva: Sanoma-arkisto / Riikka Hurri
    Lentoemännät ovat usein huolitellun näköisiä, mutta Finnairilla ei ole este, jos ei esimerkiksi halua meikata. ”Finnairilla meikki ei ole pakollinen”, Annina Metsola kertoo. Kuva: Sanoma-arkisto / Riikka Hurri
  6. Pystyt uimaan vähintään 50 metriä. ”Uimataito on ehdoton, koska matkustamohenkilökunnan pitää pystyä evakuoimaan kone myös veteen tehtävissä pakkolaskuissa”, Metsola perustelee.
  7. Osaat sujuvasti englantia. ”Englannin kielen taitoa testataan videohaastattelussa sekä arviointipäivänä haastatteluissa. Lisäksi kahden kuukauden koulutus on kokonaan englanniksi”, Metsola kertoo.
  8. Suomen kieli ei ole pakollinen, mutta se katsotaan erittäin merkittäväksi eduksi. (Myös muiden kielten osaaminen on etu.) ”Vuoden 2016–17 hausta lähtien suomen kielen taitoa ei ole enää vaadittu.”
  9. Sinulla on ylioppilastodistus tai muu toisen asteen tutkintotodistus.
  10. Kuuloaistisi on normaali. ”Kuuloluokan pitää olla II tai III, mutta kuulolaite ei ole este työlle”, Metsola tarkentaa.
  11. Värinäkösi on normaali ja kaukonäköä korkeintaan 0,7. ”Normaali näkö tarkoittaa sitä, että silmien yhteisnäön on oltava vähintään 0,7 mahdollisin korjaavin linssein – piilolinssejä ja silmälaseja saa siis käyttää”, Metsola kertoo.
  12. Terveydentilasi on hyvä. (EASA Part Med Cabin Crew -määräysten ja Finnairin määräysten mukainen, mikä tarkoittaa sitä, että sinulla ei saa olla pitkäaikaissairauksia – etenkään sellaisia, jotka vaativat jatkuvaa tai säännöllistä lääkitystä tai säännöllistä seurantaa.) ”Hakuprosessiin kuuluu terveyskysely ennen arviointipäiviä ja valituille teetetään lääkärintarkastus, jolloin terveydentila arvioidaan perusteellisesti.”
  13. Sinulla on kokemusta asiakaspalvelutyöstä. ”Erinomaiset tiimityötaidot sekä suuri motivaatio asiakaspalveluun ovat hyvin tärkeitä, koska tiimit vaihtuvat jokaisessa työvuorossa.”
  14. Haluat ja kykenet noudattamaan ohjeita. ”Tämä on tärkeää, koska työ perustuu tarkoin määriteltyihin ohjeistuksiin ja matkustamohenkilökunta on vastuussa lennon turvallisuudesta. Kykyä ja halua noudattaa ohjeita testataan arviointipäivänä aikana ryhmätehtävissä sekä simulaatiossa. Lisäksi aiheesta keskustellaan yksilöhaastatteluissa.”

 

Vierailija

Satojen lentojen kokemus kirjoitti:
Onhan korvakorut eri juttu kuin kuin kaksi rengasta ylähuulessa. Arvostan lentoemäntien työtä. Juuri siksi, että ahtaissa työtiloissa riittää vielä leppoisaa mieltä asiakkaita kohtaan.

Juu onhan se eriasia, sitä ei kukaan kiistä, mutta se on jokatapauksessa lävistys.
Ja kun lävistys on kielletty niin se on, jos korvalävistykset sallitaan , niin ohje on vaillinainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla