Kampaajat kertovat, millaiset asiakkaat ovat heidän suosikkejaan, ja millaiset saavat verenpaineen kohoamaan.

Kampaajan työ on luovaa asiakaspalvelua, joten siinä ei kovin helpolla pääse tylsistymään. Moni Me Naisten kyselyyn vastannut kampaaja pitikin työnsä parhaana puolena juuri asiakkaita ja vaihtelevuutta. Vaikka suurin osa nauttii asiakastyöstä, ihan aina erilaisten ihmisten kohtaaminen ei ole mitään herkkua.

Kampaajat paljastivat, millaiset asiakkaat ovat heille mieluisimpia – ja millaiset kaikkein ärsyttävimpiä.

Parhaat asiakkaat: arvostavat, uskaltavat heittäytyä ja ovat ystävällisiä

Vastauksissa nousi selkeästi esiin se, kuinka tärkeänä kampaajat pitävät, että heidän työtään ja ammattitaitoaan arvostetaan. Parhaat asiakkaat luottavat siihen, että kampaaja osaa hommansa, eivätkä esitä parempaa tai katso pitkin nenänvarttaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  • ”Parhaita ovat asiakkaat, jotka arvostavat työtäni eivätkä kohtele alentuvasti, koska ’olen vain kampaaja’ ja itse ovat paremmin koulutettuja tai palkattuja.”
  • ”Parhaat asiakkaat arvostavat työtämme ja ymmärtävät sen haasteet.”

Tutut vakioasiakkaat ovat monen kampaajan suosikkeja. Ylipäänsä se, että asiakkaan kanssa tulee hyvin juttuun, on monelle tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  • ”Parhaita asiakkaita ovat vakioasiakkaat: ilmapiiri on rento, saan vapauden toteuttaa itseäni, keskustelemme usein jostain tärkeästä ja aina tuntuu kuin ystävän kanssa olisi.”
  • ”Parhaita asiakkaita ovat vakituiset, vuosia käyneet uskolliset ja tyytyväiset asiakkaat, joiden kanssa on helppo suunnitella välillä uusia juttuja ja välillä tehdään vanhalla hyväksi havaitulla tavalla.

Moni kampaaja kertoo nauttivansa, kun pääsee käyttämään luovuuttaan. Siksi mieluisia ovat sellaiset asiakkaat, jotka ovat valmiita kokeilemaan uutta.

  • ”Parhaita ovat asiakkaat, jotka ovat avoimia ehdotuksille ja luottavat kampaajaan.”
  • ”Parhaita asiakkaita ovat ne, jotka uskaltautuvat heittäytyä villeihinkin tyyleihin ja ne, jotka ovat aitoja itsejään.”

Arvossa ovat myös peruskäytöstavat, kuten ystävällisyys ja se, että tulee ajoissa. Kritiikkikin on tervetullutta, kun se annetaan asiallisesti.

  • ”Parhaita ovat asiakkaat, jotka osaavat selkeästi kertoa, mitä haluavat, kuvan kanssa, jos ei sanat riitä, mutta osaavat ottaa kampaajan neuvot vastaan, jos toiveita ei voida toteuttaa. Tulevat takasin sanomaan, jos on valittamisen aihetta.”
  • ”Parhautta on aivan tavalliset rehelliset aidot ihmiset. He ovat kultaa!”


Pahimmat asiakkaat: väheksyvät, vaativat mahdottomia, ovat kaikkitietäviä

Kyselyn perusteella kampaajia ärsyttävät eniten asiakkaat, jotka suhtautuvat heihin arvostelevasti tai vähättelevästi. Arvostuksen puute näkyy esimerkiksi siten, ettei varattuun aikaan saavuta ajoissa.

  • ”Pahimpia ovat ne myöhästelevät, jotka eivät edes pahoittele, eli eivät kunnioita minun työtäni, työaikaani ja muita asiakkaita.”
  • ”Ärsyttävimpiä ovat asiakkaat, jotka kohtelevat kuin alamaista. Asiakkaat, jotka vaativat jotain ja suuttuvat, jos sitä ei voi toteuttaa, tai tehtyäni pyydetyn tulevat valittamaan, ettei kuitenkaan ole hyvä. Olisi pitänyt ammattilaisena tietää, ettei toimi, eikä millään muista, että yritin kyllä kertoa. Ja ilmaiseksi pitäisi tehdä uusiksi.”
  • ”Eniten ärsyttäviä ovat ne, jotka eivät anna arvoa työllemme eivätkä ymmärrä, kuinka haastavaa se on, ja vaativat liikoja sitten pettyen, kun ei ihmeitä osattukaan tehdä. Usein nämä tyypit pitävät hintoja vielä liian kalliina ja ruinaavat alennuksia päälle.”
  • ”Ärsyttäviä asiakkaita ovat ne, jotka varaavat ajan ja tulevat myöhään tai ei ollenkaan.”

Toinen kampaajien hermoja kiristävä asiakasryhmä ovat besserwisserit, jotka ovat tietävinään enemmän kuin ammattilainen.

  • ”Pahimpia ovat ne, jotka kertovat, mitä väriä pitäisi laittaa tai miten teknisesti toteuttaa työ. Tai loputon aivan turhanpäiväinen hysteerinen pilkunviilaaminen”
  • ”Eniten ärsyttävät asiakkaat, jotka luulevat itse tietävänsä paremmin, mitä heidän hiuksilleen kuuluu tehdä.”

Hankaliksi koetaan myös asiakkaat, joilla on kyllä lopputulokselle isot odotukset, mutta jotka asettavat niin paljon reunaehtoja, ettei vaihtoehtoja juuri jää. Myös ikuisesti tyytymättömät tyypit harmittavat. Lisäksi päänvaivaa aiheuttavat asiakkaat, jotka eivät oikein itsekään tiedä, mitä tahtovat. Asiakkaalta toivotaankin realistisia odotuksia, aikaa oppia tuntemaan asiakkaan mieltymykset ja hiukset, sekä kykyä tehdä päätöksiä.

  • ”Ärsyttävimpiä ovat sellaiset asiakkaat, jotka kiertävät kampaajalta toiselle olematta koskaan tyytyväisiä ja jotka haukkuvat edellisen käyntinsä aina seuraavalle kampaajalle.”
  • ”Ärsyttävimmät ovat asiakkaat, jotka odottavat ihmettä, vaikkeivat anna lupaa tehdä juuri mitään.”
  • ”Ärsyttävimpiä piirteitä ovat ehkä pitkään empiminen ja pähkäily, koska aikataulu venyy. Myös käsien toivoisin pysyvän siellä viitan alla, on ärsyttävää käsitellä hiuksia, jos asiakkaan kädet ovat hiuksissa ja pää pyörii ympäriinsä.
  • ”Ärsyttävimpiä ovat ne, jotka eivät vain osaa päättää, mitä haluavat... Tai jotka varaavat tunnin mittaisen ajan, mutta haluavat babylightsit, mushroom-sävyn ja leikkauksen Olaplexilla ja pikakampauksella. Syy: ‘Sinulle ei löytynyt pidempää aikaa, niin varasin, mitä oli saatavilla’. Jos aikaa ei ole, niin sitten sitä ei ole!”

Sillä, millainen tyyppi penkkiin istahtaa, on iso merkitys sille, millaista töissä on olla. Kurjia asiakkaita ovat kaiken kaikkiaan ikävät tyypit.

  • ”Elämäänsä kyllästyneet ihmiset ärsyttävät eniten.”
  • ”Ärsyttäviä asiakkaita on vaikea lokeroida, mutta esimerkiksi niin sanotut energiasyöpöt asiakkaat rasittavat. Saatetaan juoruta koko kylän asiat ja yritetään udella lisää. Tai valitetaan joka ikisestä asiasta tai ihmisestä, joka vain mieleen tulee.”
  • ”Ärsyttäviä ovat sellaiset, keiden kanssa juttu ei luista ja jotka ovat todella itsekkäitä.”

Toimi näin, jos haluat olla mieluisa asiakas

Yhteenvetona voi todeta, että ollakseen mieluinen asiakas ei tarvitse pystyä ihmeisiin. Ole kohtelias, arvosta kampaajan työtä ja saavu ajoissa. Mieti etukäteen, mitä haluat, ja vie vaikka kuva malliksi. Tai luota ammattilaisen näkemykseen ja anna vapaat kädet toteuttaa jotain uutta. Älä vaihda kampaajaa heti kerran jälkeen ja pidä odotukset realistisina.

Kannattaa myös muistaa, että asiakas on yleensä kampaajan silmissä arvokas. Esimerkiksi kaksi vuotta alalla työskennellyt 34-vuotias kampaaja toteaa näin:

– Kaikki asiakkaat ovat tasavertaisia, ärsyttävää asiakasta en ole kohdannut. On mielestäni myös kampaajan asenteesta kiinni, miten kokee asiakkaat.

Vierailija

Toivottavasti en ole hankala asiakas, koska en työpäivän jälkeen kertakaikkiaan jaksa juoruta kampaajan kanssa.
Pesu, leikkaus ja kiitos.

Vierailija

On tämä maailma mennyt merkilliseksi: ensin kohkaavat tarjoilijat ja myyjät, nyt vielä kampaajatkin huonoista asiakkaista. Toki niitäkin varmaan löytyy mutta enpä viitsi enää huvikseni ravintolaan lähteä, kun voin vahingossa tilata liian vaativan juoman tai kauppaan, kun en välttämättä osaa käyttää korttiani/rahojani heille sopivalla tavalla ja nyt meni mehut suunnitellusta kampaajareissustakin, kun ei ilmeisesti voi luottaa omaan toiveeseen, mitä haluaisi kuontalolle tehtävän. Käsittääkseni kyse on palveluammateista, eikös asiakas ole aina oikeassa?  Kyllä nyt haiskahtaa siltä, että asiakkaan pitäisi olla se alamainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla