Noora Inkeroinen, 30, ja Tommi Turunen, 38, päättivät luopua autosta viime keväänä. Lapsiperheen kaikki matkat taittuvat nyt kahdella sähköpyörällä. Paljonko säästyi rahaa?

– Mitä jos luovuttaisiin autosta?

Tommi Turunen ehdotti asiaa keväällä puolisolleen Noora Inkeroiselle. Tommi oli vienyt samana huhtikuisena päivänä pariskunnan esikoisen päiväkotiin ja turhautunut jälleen kerran ruuhkassa istumiseen.

Noora vastusti ensin ideaa. Jyväskylässä asuva perhe käytti autoa päivittäin, ajoi sillä töihin ja vei lapset hoitoon. Autolla hoidettiin myös kauppareissut, harrastukset ja sukulaisilla käynnit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Ajattelin, että emmehän me voi luopua autosta, koska meillä on kaksi pientä lasta. Miten haetaan viikon ruokaostokset? Entä jos pitää päästä nopeasti lääkäriin, Noora kertoo miettineensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ajatus jäi kuitenkin kytemään, ja lopulta pariskunta päätti kokeilla autotonta kesää. Farmari laitettiin seisontaan viime toukokuun alussa ja myytiin huollon jälkeen kesäkuussa.

Kaksi sähköpyörää ovat olleet perheen kulkupelejä toukokuun alusta asti. Omalla pyörällään Noora polkee joka päivä yhteensä 26 kilometrin matkan, kun hän ajaa töihin ja hakee iltapäivällä lapset hoidosta. Aamun työmatka kestää vain viisi minuuttia pidempään kuin autolla ajaessa.

– Jyväskylässä ei ole valtavasti liikennettä, mutta kuitenkin sen verran, että jouduimme aamuisin istumaan ruuhkassa. Meistä on fiksumpaa käyttää se aika liikuntaan kuin autossa istumiseen.

Kun Noora polkee, Tiitus, 3, ja Iisa, 1, istuvat sähköpyörään kytketyn kärryn kyydissä.

– Iisa vihasi autossa olemista ja huusi kaikki matkat, joten pyöräily hänen kanssaan on ollut ihanaa. Tiituksella on vähän autoa ikävä, hän on kova autofani. Mutta molemmat istuvat mielellään kärryssä. Siellä on lämmintä ja kuivaa, vaikka ulkona sataisi kaatamalla, Noora sanoo.

Noora kertoo yllättyneensä siitä, miten helppoa sähköpyöräilyyn siirtyminen oli. Sähkö avustaa sopivasti: pyöräily käy edelleen liikunnasta, mutta polkiessa ei tule niin hiki, etteikö aamulla voisi lähteä matkaan työvaatteissa. 

– En todellakaan ollut aiemmin mikään pyöräilijä. Sähköpyörällä polkeminen on kuitenkin mukavaa. Sillä voin vetää kärryä ja lapsia ylämäkeäkin. Jos tavallisella pyörällä pitäisi polkea, en olisi ehkä jaksanut montaa aamua. 

Edes sadepäivinä Nooraa ei ole kaduttanut nousta aamuisin pyörän selkään.

– Sää on mielestäni vain pukeutumiskysymys. 

Tarpeen tullen taksilla

Ainoa hankala asia ilman autoa elämisessä on Nooran mukaan ollut se, ettei perhe ole päässyt harrastamaan retkeilyä entiseen tapaan.

– Tykkäämme retkeillä kansallispuistoissa. Jyväskylästä niihin on matkaa, eivätkä julkiset liikennevälineet kulje puistoihin. Pakko tunnustaa, että myös pullojen palautus on jäänyt retuperälle, Noora nauraa.

Melko kaukana pyörillä on kuitenkin käyty, esimerkiksi lasten isovanhempien luona 40 kilometrin päässä. 

Sade ei haittaa pyöräilyä.
Sade ei haittaa pyöräilyä.

Perhe käyttää jonkin verran julkisia kulkuneuvoja, mutta Jyväskylän paikallisliikenne ei Nooran mukaan palvele perheen tarpeita kovinkaan hyvin, sillä se ei kulje lähiöiden välillä vaan ainoastaan kodista keskustaan päin. 

Kesällä perhe kävi Särkänniemessä laina-autolla. 

– Jos on aivan pakottava tarve, voimme lainata auton. Niin on kuitenkin käynyt vain pari kertaa. 

Noora ja Tommi aikovat jatkaa sähköpyöräilyä myös talvella, sillä pyöriin voi vaihtaa nastarenkaat. 

– Pakkasilla voi tulla ikävä autoa, mutta en usko, että pyöräily alkaa oikeasti harmittaa. Jos lumikaaos yllättää jonakin aamuna, voimme soittaa taksin ja mennä sillä töihin ja hoitoon. Se tulee silti halvemmaksi kuin oman auton pitäminen vain hätätilanteita varten.

Kunto kohosi, menot vähenivät

Autosta luopumiselle Noora listaa monta syytä. Niistä tuntuvin on se, että kun kaikki matkat taittaa auton sijaan pyörällä, päivän liikuntasuoritukset tulee tehtyä kuin itsestään. Sekä Tommin että Nooran kunto on kasvanut roimasti.

– Arki lasten kanssa on niin kiireistä, ettemme ennen oikein ehtineet käydä salilla tai lenkillä. Nykyään liikunnalle ei tarvitse varata erikseen aikaa illalla, kun pyöräilemme jo päivittäin töihin tai vaikka kauppaan. Lisäksi ajankäyttö tulee maksimoitua, kun aika ei mene autossa istumiseen, vaan sen käyttää hyötyliikuntaan.

Noora kertoo tuntevansa olonsa energisemmäksi kuin aikoihin, vaikka perheen nuorimmainen, Iisa, heräilee edelleen öisin. Liikunta ja ulkoilu vaikuttavat positiivisesti kaikkeen jaksamiseen.

Autottomuus on myös ilmastoteko. 

– Yksityisautoilusta on puhuttu paljon, että sitä pitäisi vähentää. Muistan lukeneeni jostain, että suurin osa autolla tehdyistä matkoista on alle viiden kilometrin matkoja. Monet niistä matkoista voisi pyöräillä, Noora pohtii.

Lisäksi auton vaihtaminen sähköpyöriin on leikannut perheen menoja.

– Auto ei tunnetusti ole kovinkaan hyvä sijoitus, ja sen pito on kallista. 

Noora piti kesän ajan kirjaa perheen menoista ja vertaili hiljattain Autoton perhe -blogissaan, kuinka paljon auton vaihtaminen sähköpyöriin on säästänyt rahaa. 

Noora avasi laskelmiaan Me Naisille. Hän kävi läpi perheen kuitit ja laski, paljonko perhe säästäisi niiden perusteella yhden vuoden aikana.

– Laskelma on vähän epäreilu, koska siinä verrataan yhtä autoa kahteen pyörään. Mutta tein kuitenkin vertauksen niin, koska perheessämme on ollut yksi auto ja pyöriä tarvitaan kaksi. 

Noora ei huomioinut laskelman loppusummassa auton ja sähköpyörien hankintahintaa.

– Ihmisillä on niin eri hintaisia autoja ja pyöriä, että lukuja ei oikein voi yleistää. Kerroin kuitenkin, millaisia hankintahinnat meidän kohdallamme olivat. 

Näin Nooran laskelmien mukaan rahaa säästyisi vuodessa: 

  • Hankintahinta: Yksi auto ja lasten turvakaukalo ja turvaistuimet 7 330 e vs. kaksi sähköpyörää ja lasten kuljetusvälineet 4 549 e. Säästöä 2 581 e.
  • Polttoainekustannukset: Yksi auto 1306,63 e vs. kaksi sähköpyörää 20 e. Säästöä 1 286,63 e.
  • Vakuutus: Yksi auto 192,08 e vs. kaksi sähköpyörää 0€. Säästöä 192,08 e.
  • Verot: Yksi auto 636,92 e vs. kaksi sähköpyörää 0 e. Säästöä: 636,92 e.
  • Katsastus: Yksi auto 59 e vs. kaksi sähköpyörää 0 e. Säästöä 59 e.
  • Rengaskulut: Yksi auto 170 e vs. kaksi sähköpyörää ja pyöräkärry 170 e. Säästöä: 0 e.
  • Huoltokustannukset: Yksi auto 655 e vs. kaksi sähköpyörää 588 e. Säästöä: 67 e.
  • Korjauskulut: Yksi auto 200 e, kaksi sähköpyörää ? e. Säästöä: ? e.
  • Arvonalenema: Yksi auto 1000 e vs kaksi sähköpyörää 683 e. Säästöä: 317 e.
  • Pysäköinti: Yksi auto 0 e vs. kaksi sähköpyörää 0 e. Säästöä: 0 e.
  • Pesu: Yksi auto 100 e vs. kaksi sähköpyörää: ei merkittäviä kuluja. Säästöä: noin 100 e.
  • Lämmitys: Yksi auto 37 e vs. kaksi sähköpyörää 0 e. Säästöä: 37 e.
  • Auton vuokraus, yhteiskäyttöauto, julkinen liikenne, taksi: Yksi auto 0 e vs. kaksi sähköpyörää 583,20 e. Säästöä: -583,20 e.

= Säästöä yhteensä: 2 112,40 e.

Tarkan laskelman ja perustelut summille voit lukea Nooran blogista täältä

– Korjauskuluja ei ole huomioitu laskelmassa, sillä pyörien hoitoon ei ole mennyt vielä lainkaan rahaa. Mikä tahansa hajoava osa moottoria lukuun ottamatta on varmasti silti halvempi kuin yksikään auton osa, Noora pohtii.

Noora ei huomioinut laskelmissa myöskään sitä, että perheellä oli polkupyörät jo ennen autosta luopumista.

– Sähköinen versio ei siis käytännössä vaatinut hirveästi lisää rahallista panostusta, Noora sanoo. 

Laskelmat yllättivät Nooran ja Tommin.

– Olemmehan me niitä auton kuluja makselleet, mutta kun kaiken kirjasi ylös, mietin että herranjumala, menikö autoon näin paljon rahaa vuodessa? Ei pyöräilykään täysin ilmaista ole, sillä pyörässä on kuluvia osia, mutta on se paljon autoilua halvempaa. 

Onnistuisiko sinulta?

Noora kertoo perheen lähipiirin suhtautuneen tyynesti autottomuuteen. Osaa sukulaisista pyöräily hieman kummastutti.

– Mummot ja papat olivat tarjoamassa alkuun kyytiä tai omaa autoaan lainaan. Jouduimme joskus oikein sanomaan kylästä lähtiessä, että emme tarvitse kyytiä, pyöräilemme ihan mielellämme. 

Lapsiperheystävistä useampi on kertonut vähentäneensä autoilua tai aikovansa luopua toisesta autostaan. 

Somessa lapsiperheen autottomuus on aiheuttanut myös toisenlaista kommentointia. Noora julkaisi säästölaskelmansa hiljattain Facebookin talousaiheisessa ryhmässä. Moni kommentoi laskelmien sijaan kärkkäästikin sitä, ettei autottomuus onnistu kaikilta. 

– Ehkä jotkut loukkaantuivat siitä, että he eivät voi säästää samalla tavalla. Tarkoitukseni oli kuitenkin puhua meidän perheen säästöistä, Noora sanoo. 

– Osalle auto on vaurauden symboli, josta ei haluta luopua. Toisille muiden autottomuus voi ehkä aiheuttaa syyllisyyden tunteen ilmastollisista syistä, ja siksi autolla ajamista tulee tarve selitellä. 

Noora haluaa silti kannustaa kaikkia pohtimaan, voisiko omaa autoilua vähentää.

– On totta kai paljon ihmisiä, jotka eivät pärjää ilman autoa, koska työmatkat ovat pitkiä tai julkiset eivät kulje. Mutta jokainen voi miettiä, voisiko osan lyhyemmistä matkoista kävellä tai kulkea pyörällä. 

Vierailija

Me teimme saman jutun jo kolme vuotta sitten. Autosta saimme 44 000€, pyörät maksoivat yhteensä 8 000€. Auton pesut ja talli jo kuukaudessa 100€. Auto vuokrataan Sixtistä. Tänä vuonna tarvittu autoa 8 kertaa. Ei ole takaisin paluuta. T Espoosta

Vierailija

Pera1950 kirjoitti:
Jos asuu maalla ja niinkuin meillä on kauppaan matkaa 45km ja ikää 69v niin eipä tule heti mieleen lähtee hakemaan sapuskaa pyörällä. Herätkää kaupunkilaiset todellisuuteen.

Mitä tarkoitat todellisuuteen heräämisellä? Sitäkö, että jutun perheen pitäisi lopettaa pyörien kanssa pelleily ja siirtyä takaisin autoilijoiksi, koska jokaikinen suomalainen ei voi pyöräillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla