Kuvat
Shutterstock, Juuso Pikkaraisen kotialbumi
Onko karaokeisännän työ helppoa kuin heinänteko?
Onko karaokeisännän työ helppoa kuin heinänteko?

Karaokeisännän työ on paljon muutakin kuin play-napin painamista ja mikin ojentamista, tietää Juuso Pikkarainen.

Kerroimme jo aikaisemmin, millaiset asiakkaat ovat baarimikkojen suosikkeja ja mitä baarityöntekijät tekevät pilkun jälkeen.

Mutta millaista on koko baarin tunnelmaa ylläpitävän karaokeisännän työ? Hampaat irvessä puurtamista vai muiden mukana bailaamista?

Kysyimme karaokeisäntänä työskentelevältä Juuso Pikkaraiselta, 23, millaista hänen työnsä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Ennen kaikkea ihan todella hauskaa, Juuso kuvailee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pääkaupunkiseudulla työskentelevän Juuson mukaan työ on pääosin sitä, että hän huolehtii laulujonosta ja siitä, että jokainen asiakas pääsee esiintymään omalla vuorollaan. Lisäksi työhön kuuluu äänen miksausta ja voimakkuuden säätelyä.

– Sitten on se osuus, jota työnantaja ei ole koskaan varsinaisesti vaatinut, mutta joka on mielestäni tässä työssä kaikista tärkeintä: hyvän ja leppoisan juhlatunnelman ylläpitäminen.

Täydelliset työajat ja pikaiset vessatauot

Juuson työpäivä alkaa yleensä iltayhdeksältä ja kestää baarista riippuen 5–8 tuntia. Työaika sopii hänen vuorokausirytmilleen täydellisesti.

– Öisin työskentely näkyy myös palkassa, mikä on opiskelijana älyttömän hyvä juttu.

Juuso ei halua paljastaa palkastaan enempää, mutta muista työnsä salaisuuksista hän kertoo avoimemmin. Juuson mukaan asiakkaat eivät välttämättä tiedä, että hän hoitaa kaikki taukonsa aina vessakäynneistä tupakointiin sekuntikellon kanssa.

– Jos lavalla esiintyy joku, katson kuinka kauan esitys kestää ja käyn sen mukaan tauolla. Mielestäni olisi epäammattimaista patsastella ulkona rööki huulessa, kun asiakas odottaa sisällä, että pääsee lavalle, joka ammottaa tyhjyyttään.

Karaokeisännän tehtäviin kuuluu kappaleen vaihtamisen lisäksi myös laulun miksaaminen. Eikä vain karaoken alkaessa, vaan jokaisen asiakkaan kohdalla.

– Moni yllättyy siitä, miten paljon karaokeisännät omistautuvat sille, että jokainen laulaja kuulostaisi mahdollisimman hyvältä. Ainakin baareissa, joissa minä työskentelen, miksaamme jokaisen asiakkaan erikseen.

Juuso kertoo, että jos asiakas laulaa kappaleen, joka sisältää sekä räppiä että laulua, voi vessataukokin jäädä välistä.

– Olisi ihan hirveän kuuloista, jos vaikka Mikael Gabrielin räppiosuuden aikana mikissä soisi sama kaiku kuin lauletussa kertosäkeessä. Sellaisten kappaleiden aikana en poistu miksauspöydän takaa ollenkaan.

No entä ne humalaiset asiakkaat?

Juuso ymmärtää, miksi ihmiset kysyvät, miten hän jaksaa humalaisia asiakkaita illasta toiseen. Hän näkee asian kuitenkin toiselta kantilta: Juuson mielestä baarin ilmapiiri ja ihmisten kanssa jutustelu ovat työn parasta antia.

– On hauskaa jutella asiakkaiden kanssa biiseistä tai niiden innoittamista aiheista esityksen jälkeen. Baarissa ihmiset ovat hyvällä tuulella ja puheliaita. Se on mielestäni mahtavaa!

Juuson mukaan karaokeisännän työhön mahtuu muitakin mahtavia hetkiä. Työnsä onnistumisina hän pitää tilanteita, joissa asiakas epäröi lavalle lähtemistä, mutta rohkaistuu lopulta Juuson kannustuksesta esiintymään. 

– Siitä tulee aina hyvä fiilis! Työssäni parasta on se, että voin mahdollistaa ihmisille hyviä kokemuksia.

On kuitenkin kaksi asiakastyyppiä, jotka Juusoa ärsyttävät. Ensimmäisenä ovat ihmiset, jotka yrittävät maksaa itsensä jonon ohi ja hermostuvat, kun Juuso ei ota lahjuksia vastaan.

Heidän lisäkseen karaokeisäntää harmittavat myös asiakkaat, jotka naureskelevat muille esiintyjille ja pyytävät häntä laittamaan heidän mikkejään pienemmälle.

– Sellainen ei kuulu karaokeen. Siellä pidetään hauskaa eikä arvostella muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla