Kuvat
Shutterstock, Johanna Pöystin kotialbumi
Johanna Pöysti on heikkona laadukkaisiin autoihin.
Johanna Pöysti on heikkona laadukkaisiin autoihin.

Johanna Pöysti on vaihtanut kerta toisensa jälkeen tuliterään autoon, vaikkei edellisessäkään ole ollut mitään vikaa. Jälkeenpäin hän on laskenut menettäneensä huonoissa autokaupoissa yhteensä yli 20 000 euroa.

Melko uusi, hyväkuntoinen BMW ei ole ihan tyypillinen ensiauto. Sellaisen Johanna Pöysti, 27, kuitenkin sai 18-vuotiaana.

Sen jälkeen on ollut vaikea tyytyä huonompaan. Johanna kertoo, että on tehnyt peräti kaksi elämänsä isoimmista rahamokista, koska on heikkona laadukkaisiin autoihin. Hiljattain Johanna päätti kirjoittaa mokistaan vaurastumista ja sijoittamista käsittelevään blogiinsa.

– Ajattelin, että niistä voisi olla hyvä kirjoittaa, koska sijoitusbuumin keskellä ihmisillä voi olla sellainen kuva, että kaikki vain sijoittavat rahojaan onnistuneesti ja rikastuvat. Olen itse monesti harmitellut mokiani ja jossitellut, miksen ole tehnyt asioita toisin. Ajattelin, että voisi olla terapeuttista kirjoittaa niistä, ja ne voisi sen jälkeen jättää unholaan, Johanna kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoitusta varten Johanna laski, kuinka paljon hän on oikeastaan menettänyt rahamokiensa vuoksi. Isoimmat tappiot syntyivät autojen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Johanna kertoo blogissaan, että hänen ensimmäinen automokansa oli hyvän, velattoman ensiauton vaihtaminen ”unelmien autoon”. Johanna ja hänen miehensä päätyivät vaihtamaan kaksi autoaan BMW-farmariautoon. Johanna laittoi uuteen ajopeliin vanhan, velattoman autonsa lisäksi 10 000 euroa lisää rahaa, siis yhteensä 20 000 euron arvosta omaisuutta.

Viisi vuotta myöhemmin farmariautosta sai myynnissä 15 000 euroa, josta Johannan osuus oli puolet. Johanna ei juuri itse ajellut autolla, eli hänellä meni käytännössä 12 500 euroa hukkaan.

– Silloin olisin jo voinut oppia, miten paljon siinä menettää rahaa, kun auton arvo laskee. Ostin kuitenkin vielä oman auton, Johanna sanoo Me Naisille.

Johanna maksoi Volkswagen Golfin muutamassa vuodessa melkein velattomaksi, mutta vaihtoi sitten taas tuliterään bemariin. Hän harmittelee, että autokauppojen yhteydessä kuukausimenot nousivat aina, kun taas autojen arvo on laskenut vauhdikkaasti.

– Reilu kaksi ja puoli vuotta sitten ostetusta, 35 000 euron autosta, on arvoa jäljellä enää noin 23 000 euroa. Kuin savuna ilmaan on hävinnyt 12 000 euroa. Onneksi tuosta 12 000 eurosta olen saanut autobonusta 3 000 euroa, koska minulla on autossa firman logo, joten olen menettänyt vain 9 000 euroa, Johanna laskeskelee blogissaan.

Bemarinaisen maine ei haittaa

Johanna ei osaa selittää tarkemmin, miksi juuri autot ovat hänelle heikko kohta.

– Se on varmaankin jäänyt siitä, että minulla on ollut hyvä auto, kun täytin 18. Yleensäkin ihmisten on vaikeampi vaihtaa huonompaan kuin mihin on tottunut, hän pohtii.

– Ehkä se on ollut minulle jollain tavalla statusasiakin ennen kuin olen alkanut työstää omia kulutustottumuksiani ja bloggaamaan rahasta. Minulla on aikaisemmin ollut tosi tuhlaileva elämäntyyli ja olen pitänyt ulkoisia asioita jotenkin arvossa.

Enää autojen ja muun materian tuomalla statuksella ei ole Johannalle yhtä suurta merkitystä kuin ennen.

– En ehkä ikinä ole se ihminen, joka ajaisi millään kahden tonnin autolla. Ajan 30 000 kilometriä vuodessa, enkä halua jännittää, jäänkö kadun varteen. 

– Jos voisin mennä ajassa taaksepäin, olisin varmaan jättänyt Volkswagen Golfini myymättä sen sijaan, että minulla menee nyt useampi satanen kuukaudessa autoon. Olisin ennemmin sijoittanut senkin rahan.

Tälläkin hetkellä 1-sarjan bemarilla ajeleva Johanna kuitenkin myöntää, että arvokas bemari kelpaa mielihyvin ajokiksi jatkossakin, kunhan tulot ovat riittävän korkeat auton kustannuksiin nähden.

– Niillä on hyvä ajaa ja ne ovat makean näköisiä.

Bemarikuskien kyseenalainen maine ei Johannaa hetkauta.

– En ole ikinä edes ajatellut asiaa. Ehkä naisten kohdalla sellaista mainetta ei liitetä bemareihin yhtä voimakkaasti kuin miesten, hän naurahtaa.

Vaikka Johanna arvostaa laatuautoja, eivät kalliit ajopelit ole hänen mielestään olleet niihin kuluneen rahan arvoisia.

– Nykyisin ennen kuin käytän johonkin enemmän rahaa, mietin, parantaako se elämänlaatuani niin paljon, että se on rahanmenon arvoista. Auton vaihtaminen kalliimpaan ei ole vaikuttanut elämääni mitenkään.

Millaisia rahamokia sinä olet tehnyt? Oletko törsännyt johonkin, mikä on kaduttanut jälkeenpäin? Kerro meille alla olevalla lomakkeella – autat samalla jutun teossa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
NN

Vierailija kirjoitti:
Autoilu on yksi suurimmista saastuttajista. Nykyaikana ei kenenkään pitäisi sitä harrastaa huvikseen. Maailma tuhoutuu silmiemme alla ja ihmiset eivät vaan välitä. Kirjoittakaapa Me Naiset seuraavaksi jotain fiksua, kuten ilmastonmuutoksesta.

Me Naiset on kyllä kirjoittanutkin ilmastonmuutoksestakin. Eikä tämäkään juttu ole erityisen autoilua ihannoiva. Hyvässä lehdessä on aiheita laidasta laitaan.

Vierailija

Vain 7% hlöautojen osuus kaikista hiilidioksidipäästöistä maailmassa. Lentoliikenteen osuus suunnilleen sama ja saman verran (arviolta 5-8%) tuottaa hiilidioksidipäästöjä betoniteollisuudessa käytetyn sidosaineen, sementin valmistus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla