Kuvat
Shutterstock
Tilinumero kannattaa näpytellä huolellisesti, sillä rahat siirtyvät tililtä toiselle vain sen perusteella.
Tilinumero kannattaa näpytellä huolellisesti, sillä rahat siirtyvät tililtä toiselle vain sen perusteella.

Menetänkö rahani? Tämä kysymys tulee ensimmäisenä mieleen, jos huomaa maksaneensa laskun väärälle tilille. 

Apua, kääk! Paniikkihan siinä tulee, kun huomaa, että on maksanut laskun väärälle tilille. Näppäilyvirheitä tapahtuu verkkopankissa helposti, mutta vain harvoin on syytä paniikkiin.

– On harvinaista, että maksaja ei saisi rahojaan takaisin, jos on maksanut vahingossa laskun väärälle tilille, jaostopäällikkö Vesa Sainio vakuutus- ja rahastoneuvonta FINEstä kertoo.

Sainio neuvoo, mitä pitää tehdä, jos huomaa rahojen päätyneen väärälle tilille:

  1. Ota yhteyttä omaan pankkiisi. ”Jos tili ei kuulu kenellekään, rahat palautuvat automaattisesti päivän–parin päästä maksajan tilille. Mutta jos tili on olemassa, maksajan pankki selvittää, kenen tili on kyseessä. Maksajan pankki on yhteydessä saajan pankkiin, josta otetaan yhteyttä asiakkaaseen ja kysytään, saako rahat palauttaa. Jos saaja on rehellinen, hän antaa pankille luvan palauttaa rahat maksajan tilille. Virallisen protokollan mukaan pankit siis hoitavat asian keskenään eikä maksajan tarvitse tai pidä itse olla yhteydessä henkilöön tai yritykseen, jonka tilille rahat ovat virheellisesti siirtyneet.”
  2. Entä jos saaja ei anna pankille lupaa palauttaa rahoja? ”Pankki ei voi peruuttaa maksua tai palauttaa rahoja ilman saajan lupaa. Mutta tällaisessa tilanteessa saajan pankki kertoo maksajan pankille henkilön tai yrityksen nimen, ja maksajalla on oikeus saada tietää, kenen tili on kyseessä. Maksaja voi itse vaatia suorituksen palauttamista maksunsaajalta. Jos rahoja ei saa muuten takaisin, maksaja nostaa kanteen perusteettoman edun palautuksesta. Oikeustapauksia on arviolta muutamia vuodessa, eli useimmiten maksaja saa rahat takaisin sopimalla.”

Tiesitkö?

  • Vain tilinumerolla on merkitystä. ”Rahat ohjautuvat tietylle tilille vain tilinumeron perusteella. Tämä tarkoittaa sitä, että saajan nimellä ei ole merkitystä. Saaja-kenttään on silti hyvä kirjoittaa henkilön tai yrityksen oikea nimi, sillä ongelmatilanteissa se helpottaa maksun jäljittämistä.”
  • On rikos pitää rahat, jotka eivät kuulu sinulle. ”Jos tilille ilmestyy rahaa, joka ei kuulu sinulle, sinulla ei ole oikeutta pitää sitä. Toisen virhe ei siis luo oikeutta pitää rahoja.”
  • Jos pankkivirkailija maksaa laskun puolestasi pankissa ja tekee virheen, pankki korjaa virheen eikä sinun tarvitse tehdä mitään.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jusu

Ei mene niin. Oli viitenumero mikä hyvänsä, maksu menee perille. Viite on ainoastaan laskuttavaa yritystä varten, ohjaa suorituksen oikeaan laskuun.

Numeronäppis

"Vain tilinumerolla on merkitystä"
Höpöhöpö. Viitenumero on yhtä tärkeä jos maksuja ohjataan yrityksille.
50/50, sanoisin. Totta on, ettei saajan nimellä ja vielä vähemmän viestikentän täytteellä ole merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla