Kuvat
Ylen kuvapalvelu
Ilona Stallerin ja miesystävän, valokuvaaja Riccardo Schicchin luomasta eroottisesta fantasiasta kasvoi kulttuuri-ikoni.
Ilona Stallerin ja miesystävän, valokuvaaja Riccardo Schicchin luomasta eroottisesta fantasiasta kasvoi kulttuuri-ikoni.

La Cicciolinassa poliittinen populismi nähdään italialaisen mikroskoopin linssien lävitse.

IS TV-LEHTI: Toisen rinnan paljastavassa ohuessa harsohameessaan, vaaleat hiukset tyttömäisellä kukkaseppeleellä koristeltuna ja lasten nallekarhu sylissään parikymppinen unkarilaissyntyinen Ilona Staller oli 1970-luvun alun Italiassa epäilemättä kohahduttava ja kuohuttava ilmestys.

Cicciolinan lolitamainen, suorasukaisen viettelevää eroottisuutta ja tyttömäistä viattomuutta yhdistänyt hahmo mursi konservatiivisen katolisen maan kulttuurisia tabuja edestä ja takaa.

Uusintana esitettävä Alessandro Melazzinin dokumentti La Cicciolina, Godmother of Scandal (2016) kuvaa hilpeän nostalgian keinoin polkua, jolla Stallerin ja miesystävän, valokuvaaja Riccardo Schicchin luomasta eroottisesta fantasiasta kasvoi naurua kihertävä ja rakkauden sanomaa julistava kulttuuri-ikoni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oman pornotuotantoyhtiönsä tähdeksi heittäytyminen, eroottisten performanssien ja poliittisten möläytysten yhdistäminen sekä pikkutyttömäisen imagon korostaminen tekivät Cicciolinasta 1980-luvulla maailmanlaajuisen julkkiksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aikakautensa värittämiä välähdyksiä Stallerin tempauksista riittää dokumentissa riemukkaaseen yltäkylläisyyteen asti.

Cicciolinan valitseminen parlamenttiin 1987 muovasi dokumentin mukaan maan poliittista ilmapiiriä näytösluonteisempaan suuntaan, jossa sisällöksi riitti poliitikon ulkonäkö.

La Cicciolina, Godmother of Scandal, TV2 klo 23.10

Sisältö jatkuu mainoksen alla