Dokumenttisarjaa Eva Wahlströmistä kuvattiin kolme vuotta. Se näyttää nyrkkeilijän elämän koko tunteiden kirjon kaunistelematta.

IS TV-LEHTI: Kahdeksanosainen alkuperäissarja Eva on kaunistelematon leikkaus paitsi huippunyrkkeilijän myös perheenäidin elämään.

Sarja saa ensi-iltansa Viaplayllä 6. syyskuuta, mutta lehdistö pääsi tutustumaan sarjan kolmeen jaksoon jo ennakkoon Helsingin Tennispalatsissa.

Elokuvateatteripuitteet antoivat lisää voimaa vahvalle sarjalle, joka tuskin heikkenee ratkaisevasti televisiossa tai muissakaan laitteissa, joille sarja on tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mikko Peltosen ohjaama, Elina Pohjolan ja Leila Lyytikäisen tuottama Eva lupaili ennakkoon paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Paljon se myös antoi sekä tieto- että tunnetasolla. Kyseessä ei ole pelkästään nyrkkeilyyn keskittyvä dokumentti, vaikka laji luonnollisesti onkin vahvasti esillä.

Kyse on ennen kaikkea Eva Wahlströmistä ihmisenä. Kolme ennakkoon näytettyä jaksoa vahvistivat käsitystä Wahlströmistä eloisana, spontaanina, positiivisena ja iloisena ihmisenä.

Tämä näkyy myös esimerkiksi hänen valmistautumisissaan, kun hän juttelee eri ruumiinosilleen ennen otteluita.

Tekijätiimillä on suuri merkitys lopputuloksessa, mutta onnistuminen ei olisi mahdollista ilman päähenkilön täyttä heittäytymistä mukaan.

Wahlström, 38, ei kokenut sarjan tekemistä ja kameroiden läheisyyttä kiusalliseksi. Hän lähti sarjaan mukaan täysillä. Se olikin yksi hänen ehdoistaan. Hän ei pyytänyt tai vaatinut mitään poistettavaksi, lopputulos on tekijöiden valintaa.

– Superhelposti pystyin elämään normaalia elämää täysin luontevasti. Tietysti auttoi se luottamus, koska tunsin Mikon (ohjaaja) jo ennestään.

Tekijöiden ja Wahlströmin välinen täysi luottamus palkitsee. Sarja tarjoaa raa’an mutta samalla monissa kohdin koskettavan tarinan.

”Empatiani on iso ongelma”

Sekä Wahlström että tekijät kuvailivat medialle esitettyjä jaksoja 1, 2 ja 7 ”hyvän tahdon jaksoiksi”. He vihjasivat myös, että sarjassa on luvassa vielä kovempaa tarinaa kuin nyt nähtiin.

Jo nämä niin sanotut hyvän tahdon jaksot paljastavat huippunyrkkeilijän elämän raadollisuutta. Koko sarja alkaa jaksolla, jossa Wahlström pudottaa ankarasti painoaan ennen vuoden 2016 otteluaan Anahi Esther Sanchezia vastaan. Ei ole lastenleikkiä mennä saunomaan verryttelyasun päälle puetussa muoviasussa ja pipo päässään.

Sarjaa ei ole suunnattu erityisesti vain nyrkkeilyn ystäville, vaikka hekin voivat saada sarjasta uusia näkökulmia.

– Suuri osa joutuu varmasti miettimään uudestaan mitä mieltä on Evasta ja nyrkkeilystä, hyväntuulinen Wahlström sanoi mediaesityksen jälkeen.

Wahlström paljastaa sarjassa myös herkkää puoltaan. Pysäyttävimpiä ovat hänen pohdintansa sen jälkeen, kun hän voitti ottelun Irma Adleria vastaan vuonna 2017.

”Minullahan on ne säälittävät kolme tyrmäystä.”

Wahlström kertoo jaksossa nimeltä Terve äiti siitä, ettei halunnut tyrmätä Adleria, koska koki tämän sympaattiseksi, todennäköisesti elämässään kovia kokeneeksi huippu-urheilijaksi.

Ristiriidat kiehtovat. Wahlströmin vilpittömyys on aitoa.

Samaan aikaan, kun hänen ammattinsa puolesta (ja kenties yleisön mieliksi) pitäisi takoa kehässä armotta selvää jälkeä, hän pohtiikin, että vastassa nyrkkeilee henkilö, joka myös on äiti. Wahlström haluaa olla paras, mutta ei haluaisi satuttaa.

– Empatiani on iso ongelma nyrkkeilyurallani. Joudun mentaalivalmentajan kanssa miettimään sitä paljon. Minullahan on ne säälittävät kolme tyrmäystä (uralla), ja nekin tulivat vahingossa, Wahlström sanoi ja nauroi.

– Haluan toki voittaa ja olla muita parempi.

Ei pelkkä kiiltokuva

Wahlström on nähnyt sarjan jaksoista raakaversioita. Tennispalatsissa hänen tunteensa kävivät pinnalla, kun hän näki valkokankaalla valmista jälkeä.

– Kun katsoo ulkopuolelta, niin onhan tuo rajua elämää. Jalat tärisivät, kun elin niitä hetkiä taas uudestaan.

Ohjaaja Koskinen on taiteillut tekovaiheessa runsaudenpulan kanssa. Mitä valita, mitä jättää pois? Mihin ja miten ohjata tarinaa? Sarjaa kuvattiin sentään kolmen vuoden ajan, ja käsikirjoitus eli koko ajan.

Lopulta myös Wahlströmin itsensä kuvaamat videopäiväkirjat päätyivät näyttelemään suunniteltua isompaa osaa sarjassa. Eva ei häpeillyt näyttää tunteitaan kameroiden edessä puhuessaan muun muassa äitiydestään.

Myös puoliso Niklas Räsäsellä ja perheen lapsilla on näkyvä rooli sarjassa.

Ehkä juuri aitous on merkittävimpiä tekijöitä siinä, että Wahlströmistä on niin helppo pitää.

– Minulla on sellainen synnynnäinen lahja olla iloinen. Isäni oli samanlainen, olen perinyt sen häneltä. Osaan ottaa kiinni hyvistä asioista ja antaa huonojen mennä ohi, Wahlström sanoi.

”Kun katsoo ulkopuolelta, niin onhan tuo rajua elämää.”

Dokumenttisarja ei kuitenkaan ole mikään kiiltokuva Wahlströmistä. Hänkin yllättyi yhdestä jaksosta.

– Siinä valitan ja olen tyytymätön koko ajan. Koen, ettei se ole minua. Mutta kyllä se vain silloin oli.

Ohjaaja Peltosen mukaan sarjan keskeisin sanoma on inspirointi. Wahlström sopii välittömällä persoonallaan esikuvaksi monille.

Sarjasta huokuvat vahvasti myös lämpö ja rakkaus. Siinä on jotakin poikkeuksellisen herkkää, kun Katie Taylorin mustelmille rusikoima Wahlström halaa ja suutelee New Yorkin illassa puolisoaan. Otteluita tulee ja menee, mutta perheen voima voittaa.

Eva-dokumenttisarja perjantaina 6.9. alkaen Viaplay-palvelussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla