Charlotte Ritter (Liv Lisa Fries) haluaa olla ensimmäinen nainen rikosetsivänä. Kuva: Ylen kuvapalvelu
Charlotte Ritter (Liv Lisa Fries) haluaa olla ensimmäinen nainen rikosetsivänä. Kuva: Ylen kuvapalvelu

Tänään alkava Babylon Berlin -sarja on myyty 160 maahan, ja se on kerännyt kiitosta kansainvälisesti. Näyttävän epookkisarjan kerrotaan olevan Saksan kallein draamatuotanto kautta aikain.

IS TV-LEHTI: Berliini oli 1930-luvulla värikäs ja paheellinen suurkaupunki, jossa taide-elämä ja naisten vapautuminen eli kukoistustaan rinnakkain rikollisuuden ja nousevan poliittisen ääriajattelun kanssa.

Saksalais-itävaltalainen Babylon Berlin -sarja alkaa vuodesta 1929, joka oli villin dekadenssin aikakautta Weimarin tasavallan pääkaupungissa.

Päähenkilö on rikoskomisario Gereon Rath, ensimmäisen maailmansodan veteraani, joka haluaa uudessa asemapaikassaan Berliinissä päästä pakoon traumojaan. Mutta miehellä on myös salainen tehtävä. Apua hän saa Charlotte Ritteriltä, entiseltä prostituoidulta, joka haluaa olla ensimmäinen nainen rikosetsivänä.

Poliittisia sävyjä heijastava jatkuvajuoninen jännityssarja perustuu Volker Kutscherin dekkarisarjaan, jonka ensimmäinen osa on hiljattain suomennettu. 

Ohjaaja-käsikirjoittaja Hendrik Handloegten kertoo puhelinhaastattelussa, että kyseessä on rikossarja, jossa on jännitystä ja mysteerejä.

Päähenkilö Gereon Rathia hän kuvailee arvoitukselliseksi. Rath kärsii traumaperäisestä stressihäiriöstä, jota hänen täytyy peitellä, jottei saisi potkuja poliisista.

– Kestää hetken aikaa ymmärtää, millä puolella tämä mies pelaa ja mitä hän salaa. Sarja onkin tutkimusmatka siihen, millainen mies Rath lopulta on.

Babylon Berlin on myyty 160 maahan, ja se on kerännyt kiitosta kansainvälisesti. Näyttävän epookkisarjan kerrotaan olevan Saksan kallein draamatuotanto kautta aikain.

Ohjaaja hieman toppuuttelee: sarja tuli maksamaan paljon, koska se on myös pitkä.

– Totta kai 38 miljoonaa euroa kuulostaa hirveältä rahasummalta, mutta me teimme käytännössä saman verran minuutteja kuin on kahdeksassa pitkässä elokuvassa. Rahaa meni siis minuuteissa laskettuna saman verran kuin normaalistikin saksalaisessa tv-sarjassa.

Historiallisen draaman kuvauksiin liittyi haasteita. 1930-luvun Berliiniä ei ole enää olemassa, ja kaupunkinäkymät piti luoda lähes tyhjästä.

Handloegtenin mukaan epookin luomisessa tärkeintä on välttää kliseitä.

– Yksi haaste oli, ettei tästä aikakaudesta ole aiemmin tehty juurikaan sarjoja tai elokuvia. Tämä sijoittuu aikaan ennen natseja, ohjaaja korostaa.

”Naiset saattoivat työskennellä ja saada omaa valtaa, koska kokonainen sukupolvi miehiä oli kuollut tai traumatisoitunut sodassa.”

– Sarjassa ei siis näy natseja, koska heitä ei vielä ollut tuohon aikaan. Sellaiset aatteet vasta kuplivat jossakin pinnan alla. Mielenkiintoista onkin, että näillä ihmisillä, jotka eivät kuvaamassamme ajassa olleet vielä natseja, oli mahdollisuus tehdä valintoja. Halusimme kuvata sitä, että kukaan ei syntynyt natsiksi, kukaan ei pudonnut taivaalta natsina. Ihminen voi valita.

Ohjaajan mukaan 1930-luvun Saksan ilmapiiri muistuttaa paljon meidän aikaamme Euroopassa. Myös nykyajan ihmisillä on valinnan paikka, esimerkiksi suhtautumisessa pakolaiskysymykseen.

– Voimme valita haluammeko rajat kiinni vai sanommeko, että selviämme tästä yhdessä. Sen valinnan jokainen voi tehdä.

1920-luvun Berliinissä ohjaajaa hämmästytti se, kuinka moderni ja edistyksellinen ilmapiiri oli. Berliiniin tuli ihmisiä kaikkialta maailmasta, se oli todellinen sulatusuuni. Tiede, kulttuuri ja teknologia kukoistivat.

– Luulen sen johtuneen auktoriteetin puutteesta. Saksa oli hävinnyt ensimmäisen maailmansodan, ja kaikki vanhat autoritaariset rakenteet olivat poissa. Weimarin tasavaltaa kuvailtiin ulkopuolisten valtioksi, jossa homot, juutalaiset tai ulkomaalaiset saattoivat tulla merkittäviksi henkilöiksi, Handloegten kuvailee.

– Naiset saattoivat työskennellä ja saada omaa valtaa, koska kokonainen sukupolvi miehiä oli kuollut tai traumatisoitunut sodassa. Berliinissä oli uskomatonta vapautta ja mahdollisuuksia.

Babylon Berlin, TV1 klo 22.00