Raja-elokuvan pääosa vaati Eero Milonoffilta paljon, mutta lopputulos todellakin palkitsee.

IS TV-LEHTI: Teeman elokuvafestivaali tuo ruutuun ensi kertaa tanskalais-ruotsalaisen helmen ja näyttelijä Eero Milonoffin mestarityön, viime vuonna elokuvasaleissa hurmanneen Rajan (Gräns, Ruotsi 2018). Siinä Milonoffin näyttelemä mörrimöykkymäinen Vore kohtaa Ruotsin-laivareissulla tullissa toisen kaltaisensa, Tinan (Eva Melander).

Erikoisessa rakkaustarinassa kaksikkoa yhdistää asia, joka on elokuvan suurin salaisuus – ja joka sysää myöhemmin lisäkierteitä ulkopuolisiksi itsensä kokevien Voren ja Tinan voimistuvaan suhteeseen.

– Roolin rakentaminen lähti eläimellisyydestä, hahmon voimakkaasta intuitiivisuudesta, irtautumisesta kontrollista. Vore on enemmän läsnä ja vahvassa suhteessa ympäristöönsä, Milonoff kuvaili Ilta-Sanomien Tv-lehdelle Cannesin elokuvajuhlilla vuonna 2018.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ohjaaja Ali Abbasin taidonnäyte voitti elokuvajuhlilla tärkeän Un Certain Regard -sarjan. Se valittiin myös Ruotsin Oscar-ehdokkaaksi.
John Ajvide Lindqvistin novelliin perustuvan tarinan mausteena on myös fantasiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Voren näyttelijän piti olla jostain päin Skandinaviaa. Koska hahmo ei ole tästä maailmasta, oli tärkeää, että tulkinnasta kuuluisi myös se, että hän on oppinut ruotsin korvakuulolla, ei opiskelemalla, ohjaaja Abbasi kertoi Cannesissa.

Kesken roolitusprosessin Abbasi näki Juho Kuosmasen ohjaaman nyrkkeilijädraaman Hymyilevä mies.

– Eero loisti siinä kirkkaasti yli muiden näyttelijöiden.

– Etsin tulkitsijaa hahmolle, joka on yhtä aikaa uhkaava ja haavoittuva. Kovin moni ei siihen pysty.

”Treenasin kuusi kertaa viikossa.”

Milonoff hankki roolia varten reilusti lisää lihasmassaa.

– Siinä tuli syötyä 6000–8000 kaloria päivässä ja treenattua kuusi kertaa viikossa. Kun kuvaukset loppuivat, otettiin personal trainerin kanssa se kaikki pois, hän kertoi.

Roolissa käytetty peikkomaski edellytti 3–4 tunnin maskeeraussessiossa istumista. Kasvoproteesien kanssa näyttelemistä piti Milonoffin mukaan myös erikseen opetella.

– Vähän haettiin harjoituksissa, että nyt ei liiku toinen poski, joten sitä pitää näytellessä korostaa enemmän. Ei sitä kuvauksissa enää miettinyt. Siellä tärkeintä oli kontakti Evan kanssa.

Elokuvaa sensuroitiin ohjaajan synnyinmaassa

Ohjaaja Ali Abbasi on syntynyt Iranissa, opiskellut arkkitehtuuria Ruotsissa ja käynyt elokuvakoulun Kööpenhaminassa Tanskassa. Nykyään hän näkee itsensä skandinaavina. Ulkopuolelta, hyvin uskonnollisesta maasta saapuneena häntä kiinnostaa täkäläisen yhteiskunnan maallistuminen.

– Mietin, että pakkohan uskonnollisuuden on silti näkyä jollakin tavalla. Sitten kiinnitin huomiota siihen, miten pohjoismaalaiset suhtautuvat luontoon.

Abbasin oli annettava lupa leikata – eli sensuroida – filmiä, jotta se voitaisiin näyttää hänen synnyinmaassaan. 

– Päätös oli kivulias, mutta jos tiettyjen kohtausten poistaminen on ainoa tapa saada esityslupa Iranissa, hyväksyn sen.

– Iran on fantastinen paikka kuvata elokuvia. Nykyisessä elokuvantekijäpolvessa on paljon hyviä kuvaajia ja näyttelijöitä. Toisaalta kaikki tietävät, että Iran on asettanut elokuvantekijöille paljon rajoitteita.

Raja, perjantaina 29.11. klo 22.00 Yle Teema & Femillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla