Toimittaja hurahti työmatkajuoksuun.
Toimittaja hurahti työmatkajuoksuun.

Kun työmatkan taittaa juosten, päivän lenkki tulee hoidettua kätevästi heti aamulla.

Pidän juoksemisesta, mutta ehdin lenkille yhä harvemmin. Niinpä päätin nipistää työmatkastani hetken juoksemiseen ja testata työmatkalenkkeilyä kahden viikon ajan.

Olen aina ollut iltaliikkuja, joten ensin ajatus aamu-urheilusta hirvittää. Miten tyhjällä vatsalla jaksaa juosta, herääkö kroppa, tuleeko huono olo?

Jotta pääsen aamulla nopeasti liikkeelle, pakkaan jo illalla seuraavan päivän työvaatteet juoksureppuun. Juoksu­aamuna juon vain lasin vettä, harjaan hampaani ja lähden matkaan.

Ohut juoksutakki pitää hyvin tuulta, joten viileämpänäkään päivänä ei tarvitse pakata paljon päälle. Takki Helly Hansen, 100 e. Pinkki juoksupaita, Asics, 44,90 e. Napakat juoksutrikoot tukevat juuri sopivasti, Asics, 69,90 e. Värikkäät ja kevyet juoksukengät, Puma Faas 600, 135 e. Pirteä ja tilava juoksureppu, Haglöfs, 129 e.

Alkumatka Helsinkiin taittuu ­junalla, joten missään reikäisissä verkkareissa en tohdi lähteä. Juoksuvaatteisiin kannattaa muutenkin satsata: ne tuntuvat hyvältä, piristävät mieltä ja ovat somia kuin namuset. Lue lisää kokeilemistani katseenkestävistä juoksuvaatteista täältä: Testissä työmatkalenkkeilijän juoksuvaatteet.

Kivan näköisissä juoksuvaatteissa kehtaa matkustaa myös julkisissa kulkuvälineissä.

Normaalisti vaihtaisin vielä toiseen junaan ja kävelisin vain pikkupätkän. Nyt juoksen asemalta työpaikalleni viisi kilometriä. Koko työmatkan kesto pitenee silti vain pari minuuttia. Vaikka lähden tavallista aiemmalla junalla, saan silti nukkua yhtä pitkään kuin ennenkin, sillä aamutoimiin ei mene aikaa. Töissä on kuitenkin pakko ehtiä suihkuun.

Perillä iskee kiljuva nälkä, onneksi olen varannut jääkaappiin raparperijogurttia.

Alun pelko aamuliikunnan vaikeudesta osoittautuu turhaksi: olo on energinen, levänneillä lihaksilla jaksaa juosta hyvin, eikä jäykkyys iske päivän mittaan. Lenkin jälkeen työpäivä alkaa heti ­tehokkaasti, eikä aamu tuhraannu käynnistymiseen.

Perillä! Tämä on "hyvä fiilis lenkin jälkeen" -selfie!

Olen kahden viikon kokeilun jälkeen koukussa työmatkalenkkeilyyn: juoksu kulkee ja askel on kevyt! Aion juosta töihin vastakin.

Työmatkalenkkeilyn plussat

– Päivän lenkki tulee hoidettua heti aamulla, joten illalla ei ole pakko ehtiä lenkkipolulle.

– Jo viiden kilometrin työmatkasta kertyy viikossa 25 kilometriä juoksua. Hops, sehän on 100 kilometriä kuukaudessa!

– Meikkaamiseen tai muihin aamutoimiin ei mene aikaa, joten kotoa pääsee lähtemään supernopeasti heti heräämisen jälkeen. Vain lasi vettä, hampaiden harjaus, juoksutrikoot jalkaan ja menoksi!

– Aamulenkin jälkeen työpäivä alkaa pirteänä.

Työmatkalenkkeilyn miinukset

– Työvaatteet eivät oikein tahdo mahtua juoksureppuun, joten niitä on säilytettävä myös työpaikalla.

– Töihin on jemmattava pieni kenkävarasto (ja sitten juuri ne kengät, jotka olisit halunnut laittaa lauantaina kyläreissulle, ovat tietenkin töissä).

– Jos meikkipussia ei halua kuskata eestaas, tarvitset kaksi meikkipussia: yhden kotiin ja toisen töihin.

– Paluumatkalla on käytettävä tavallisten vaatteiden kanssa juoksukenkiä, jos et halua kantaa vaihtokenkiä juoksurepussa.

Lue myös:

Testissä työmatkalenkkeilijän juoksuvaatteet

Näin sinustakin tulee aamuliikkuja

Kuukaudessa juoksukuntoon – treeniohjelma vitosen naisille