Joidenkin mielestä Sanna Marinin menneisyys Sokoksen myyjänä on huono asia. Emme voisi olla enempää eri mieltä!

Jos lähipäivinä ei ihmeitä tapahdu, SDP:n varapuheenjohtajasta Sanna Marinista, 34, tulee Suomen seuraava pääministeri. Marin valittiin eilen illalla puolueensa pääministeriehdokkaaksi, mutta virallisesti hän nousee pestiin vasta sen jälkeen, kun eduskunta vahvistaa valinnan äänestyksessä.

34-vuotiaalla Marinilla on varsin vakuuttava ansioluettelo: hän on toisen kauden kansanedustaja, Antti Rinteen (sd.) hallituksen liikenne- ja viestintäministeri, hallintotieteiden maisteri ja Tampereen kaupunginvaltuuston entinen puheenjohtaja.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Lisäksi hänellä on työkokemusta politiikan ulkopuolelta. 2000-luvun alussa hän työskenteli esimerkiksi Sokoksen myyjänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hieno homma, että pääministerillä on kokemusta erillaisista hommista! moni saattaa ajatella.

Valitettavasti kaikki eivät kuitenkaan ole samaa mieltä.

Marinin työhistoriaa Sokoksen myyjänä on kommentoitu somessa esimerkiksi näin:

”Mä olen huolissani, että Suomen pääministeriksi on nousemassa Sokoksen kassa.”

”Saatiin Sokoksen kassa pääministeriksi.”

”Vähäisellä työkokemuksella pääsee Suomen PMksi.”

”Nyt kun Sokoksen kassa on valittu pääministeriksi niin miksi ei valittaisi mustalaiskuningatarta presidentiksi?”

Mitä nyt taas?

Tässä vaiheessa lienee paikallaan toistaa, että Marin on tehnyt urallaan muutakin kuin kassatyötä. Sen lisäksi on hyvä kysyä jälleen kerran: mitä vikaa on kaupan kassoissa?

Miksi ihmeessä on huono asia, että Marin on ollut nuoruudessaan töissä myyjänä? Moni muukin poliitikko on ennen poliittista uraansa työskennellyt vaihtelevissa hommissa: esimerkiksi kolmesti Suomen pääministerinä ollut Karl-August Fagerholm (1901–1984) työskenteli nuoruudessaan kukkakaupan juoksupoikana ja parturina.

Kokemus myyjän työstä voi parhaimmillaan olla erittäin opettavaista, vaativaa ja monipuolista. Siksi olemme listanneet jo aiemmin, miksi kaupan kassalla työskenteleviä olisi syytä arvostaa entistä enemmän. Olemme myös todenneet, että ihan jokaiselle tekisi hyvää työskennellä ainakin vähän aikaa asiakaspalvelijana.

Koska myyjien työhön liittyy kuitenkin edelleen paljon ennakkoluuloja, kokosimme muistin virkistykseksi aiemmista jutuistamme yhteen kahdeksan syytä, miksi kokemusta myyjänä ei pidä todellakaan vähätellä:

1. Myyjän työ opettaa kärsivällisyyttä…

Kassatyö opettaa, että joskus asioiden täytyy antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kiukkuisten asiakkaiden kanssa toimiminen auttaa kasvattamaan paksun nahan.

”Opin suunnattoman paljon kärsivällisyyttä ja itsehillintää, koska jos tiuskii raivoavalle asiakkaalle, tilanne vain pahenee”, kertoi Me Naisille kolmekymppinen nainen, joka työskenteli opiskelujen ohessa parin vuoden ajan kännykkäliikkeissä.

Väitämme, ettei kärsivällisyydestä ja itsehillinnästä ole haittaa pääministerinkään työssä.

2.  …ja kohtaamaan jokaisen ihmisen kunnioittavasti

Kassalla työskentely opettaa kohteliaisuutta ja myötätuntoa toisia kohtaan. On ärsyttävää, jos maksupääte pätkii ja kuittikone jumittaa, mutta se ei ole myyjän vika. Toisille ihmisille raivoaminen ei saa teknisiä ongelmia ratkeamaan yhtään sen nopeammin kuin ymmärtäväinen odottelu.

”Tärkein oppi on ollut se, että oppii kunnioittamaan ja kohtelemaan asiakaspalvelijoita kuten ihmisiä yleensä pitää. Ihmiset käyttäytyvät päivittäin ihan hirveällä tavalla (huutamista, tiuskimista ja kohtuutonta vaatimista). Tekisi varmasti kaikille hyvää astua joskus asiakaspalvelijan saappaisiin”, 22-vuotias entinen vaatemyyjä on kertonut.

3. Kaupan kassalla työskentely kehittää huumoria

”Onko Plussa-korttia?” ”Ei, kun miinuskortti!” Heh, heh.

Kassatyöntekijä kuulee samat vitsit jopa kymmeniä kertoja päivässä. Jos siinä ei huumorintaju kehity, niin ei missään.

4. Kassatyö on vastuullista – ja perin tarpeellista

Myyjän työ on paljon muutakin kuin ostosten tuuppimista eteenpäin liukuhihnalla. Se on esimerkiksi rahan käsittelyä, asiakkaiden kohtaamista ja organisointia.

Se on myös työtä, jota ilman tuskin kukaan suomalainen tulisi toimeen. Ilman myyjiä kauppoja olisi turha pitää edes auki.

5. Myyjä voi ratkaista sen, missä asiakas asioi

Asiakaspalvelun laadulla on väliä. Hyvä asiakaspalvelija saa asiakkaan taittamaan hieman ylimääräistäkin matkaa päästäkseen juuri siihen kauppaan, jossa palvelu pelaa ja myyjät tervehtivät iloisesti.

6. Työ saattaa olla henkisesti hyvin raskasta

Asiakkaiden vaihtelevat tunnetilat heijastuvat myyjiin. Ruokakauppaan tullaan jo valmiiksi kiireessä ja nälkäkiukkuisina. Huonekalujätin tai suuren tavaratalon uumeniin asiakas saattaa astella hyvällä mielellä, mutta kauppakolossin läpi kahlaamisen jälkeen hermot ovat kireällä. Siinä ei paljon myyjän tervehdyksiin vastaaminen kiinnosta – mutta asiakaspalvelijan ei parane ottaa siitä nokkiinsa. 

7. Myyjänä pääsee kohtaamaan uusia ihmisiä

Ihmisläheinen tyyppi nauttii kassatyöstä, jossa pääsee juttelemaan lukuisien ihmisten kanssa päivittäin. Vähemmän ihmisläheiselle tyypille työ voi opettaa, miten uusia ja erilaisia ihmisiä kohdataan asiallisesti ja ystävällisesti. Samalla oppii usein myös small talkaamisen jalon taidon! 

8. Kaikki eivät pääse kassalle

Vaikka kassahommilla on kehno maine, on kassatyöhön silti huomattavan paljon hakijoita. Vain osa heistä saa työn. Kaikki eivät saa nauttia säännöllisestä ja mahdollisesti vakituisesta työstä, edes kassalla.

Aijo

Vierailija kirjoitti:
Olipa lapsellinen kirjoitus punavihreiden puolesta ja pääministerin tehtävien aliarviointia, että Sokoksen kassan työkokemuksella pääministeriksi

Mahdatko tietää vieläkään, että Marin on koulutukseltaan hallintotieteiden maisteri. Oletko itse opiskellut, teitkö opiskeluaikana mitään töitä?

Minä olen huolissani siitä, että merkonomit ja laukkutyöntekijät, askarteluohjaajat  ja vastaavat kuvittelevat olevansa päteviä kansanedustajiksi, jopa ministereiksi!

Vierailija

Aijo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa lapsellinen kirjoitus punavihreiden puolesta ja pääministerin tehtävien aliarviointia, että Sokoksen kassan työkokemuksella pääministeriksi

Mahdatko tietää vieläkään, että Marin on koulutukseltaan hallintotieteiden maisteri. Oletko itse opiskellut, teitkö opiskeluaikana mitään töitä?

Minä olen huolissani siitä, että merkonomit ja laukkutyöntekijät, askarteluohjaajat  ja vastaavat kuvittelevat olevansa päteviä kansanedustajiksi, jopa ministereiksi!

Ei tohtorintutkinto kirkkoslaavissakaan pätevöitä poliitikkona toimimiseen, vaikka periaatteessa kaikenlaisia oppiarvoja suuressa arvossa pidänkin. Jossain toisaalla Sanna Marinista  valitettiin, etti hänellä varmaankaan ole mitään hajua ns. oikeista töistä. Mitähän ne "oikeat työt" sitten ovat, jos kaupan kassalla olo ei kelpaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla