Kalliin merkkituotteen ostaminen voi laukaista huijarisyndrooman silloin, kun olisi tilaisuus juhlia omaa menestystä. 

Olet työskennellyt ahkerasti jo pitkään. Päätät palkita itsesi ja ostaa viimein sen kauan himoitsemasi merkkituotteen – laukun, kengät, upean takin.

Kun sitten käytät kyseistä tuotetta, huomaat ihmeeksesi, että vähän hävettää. Mietit, mitä muut ympärillä ajattelevat. Sovitko ollenkaan yhteen ostoksesi kanssa?

Bostonin yliopiston ja Harvard Business Schoolin tekemä tutkimus paljastaa, että moni luksustuotteita ostava saa yllättäen kylkiäisiksi pahan mielen. 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kyseessä on eräänlainen huijarisyndrooman muoto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tavallisesti huijarisyndroomasta puhutaan työasioiden yhteydessä. Erityisesti moni menestynyt nainen elää jatkuvasti peläten, että joku pian huomaa hänen osaamattomuutensa ja epäpätevyytensä. Tunne voi seurata läpi koko elämän, niin helppoa häpeään on tottua. 

Nyt ilmiö on yhdistetty myös kulutukseen. 

Kun keskituloinen hankkii itselleen tuhannen euron käsilaukun, itselleen hieman poikkeuksellisen luksusesineen, saattaa aiheeton huono omatunto pilata ilon. 

Tuote ei ehkä istu omaan identiteettiin, vaikka se olisi hyvin mieleinen. Ihminen voi pelätä, että ristiriita pistää ulkopuolisten silmään. 

Pelkkä ulkopuolisten mielipide ei ratkaise. Huijarisyndrooman laukaisevat yhtä lailla myös yksityisesti käytettävät tuotteet, kuten ihovoiteet. 

– Ihminen kokee epätasapainoa sen välillä, mitä luksus edustaa ja toisaalta millainen itse on, tutkimusta johtanut Nailya Ordabayeva selittää The Guardianin tutkimuksesta tekemässä jutussa. 

Tutkimukseen osallistuneista tuhannesta ihmisestä kaksi kolmasosaa tunsi luksushankinnan tekevän heistä epäaitoja. Tunne ei ollut riippuvainen vastaajan tulotasosta. 

Etuoikeuteen tottunut välttää tunnontuskat

Luksusmerkkituotteiden uskotaan houkuttelevan ihmisiä, koska niiden mukana ostetaan tietynlaista arvonnousua ja itsetuntoboostia. Hankintaan liittyy ylpeys siitä, että tuotteeseen on varaa ja sen eteen on mahdollisesti paiskittu töitä.

Luksustuote siis edustaa monelle nimenomaan omia, tärkeitä saavutuksia. 

Yalen yliopiston tutkijat ovat aiemmin havainneet, että merkkituotteen aitouden arvostus kehittyy jo lapsuudessa. Luksusta ei kaivata ulkonäön vaan sen edustaman mielihyvän ja ylpeyden vuoksi, eikä kopio siksi yleensä kelpaa.

Tutkijoiden mukaan ihmiset, jotka ajattelevat ansaitsevansa parasta, eivät pode huonoa omaatuntoa tai identiteetin ristiriitoja luksusostoksista. Tosin ihmiset, jotka näin kokevat, ovat tutkimuksissa myös vastaneet, että heille ehdottomasti olisi kuulunut paikka Titanicin ensimmäisessä pelastusveneessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla