Elmer Bäck sai kiinnostavan nakuhaasteen ohjaaja Peter Greenawaylta.

Tuo elokuvissa harvinainen elinlaji, penis, on Peter Greenawayn uusimmassa ohjauksessa toiminnan keskipiste. Se liittää ihmisen rakkauden ja rappion jatkumoon. Leiskuvassa leffassa neuvosto-ohjaaja Sergei Eisenstein (suomalainen Elmer Bäck) matkustaa Meksikoon kuvaamaan elokuvaa, filosofoimaan ja tutustumaan omaan ja toisten alapäähän. Multitekniikkaa käyttävä elokuva huvittaa, pyörryttää ja uuvuttaa.

Kuolema on läsnä kaiken aikaa vastakohtana voimakkaalle elämänhalulle. Eisenstein tanssii luurankojen kanssa, tarkkailee muumioituneita kasvoja Kuolleiden museossa ja pohtii omaa olevaisuuttaan. Rakastuminen naimisissa olevaan opasmieheen avaa oven seksuaalisille kokeiluille ja samalla syvälle itseen.

Greenawayn häkellyttävä showtyyli marssittaa estradille lukuisan joukon historian henkilöitä ja viitteitä vuosien varsille. Ilotulituksena etenevä tarina kertoo Eisensteinin kymmenestä päivästä Meksikon värimeressä. Päivien päätyttyä kotiin palaa muuttunut mies.

Elmer Bäck on suomalaisille varsin tuntematon kasvo. Hän on ollut esimerkiksi elokuvassa Missä kuljimme kerran (2011) sekä kokeellisen Nya Rampen -teatteriryhmän jäsen. Eisensteinin roolissa Bäck on mainion vakuuttava, ja vain aavistuksen suomalainen.

Taide-elokuva ei silti lie helpoimmasta päästä: ainakin yhdestä näytöksestä poistui kesken useita henkilöitä.

Katso traileri:

Eisenstein in Guanajuato -elokuvan virallinen trailer from B-Plan Distribution on Vimeo.

 

 

Eisenstein in Guanajuato

***

Ensi-ilta: 4.9.

Lue lisää:

Tätä peniksen ominaisuutta naiset arvostavat eniten (ei, se ei ole koko)