Erin Bell (Nicole Kidman) on ihmisraunio, jolla on tehtävä. Kuva: Finnkino
Erin Bell (Nicole Kidman) on ihmisraunio, jolla on tehtävä. Kuva: Finnkino

Rikoselokuva Destroyer tuo mieleen lajityypin modernin klassikon Epäillyt.

Etsivä Erin Bell (Nicole Kidman) on ihmisraunio. Hän ei ole koskaan voinut antaa itselleen anteeksi liki 20 vuotta sitten tapahtunutta tragediaa. Erinin työuran ensimmäisiä tehtäviä oli estää pankkiryöstö, joka päätyi useiden ihmisten kuolemaan. Erinin elämä lähtee vielä pahempaan luisuun, kun menneisyys saa hänet kiinni. Pankkiryöstöä johtanut konna Silas (Toby Kebbell) ottaa Eriniin yhteyttä ja Erin vannoo kostoa.

Kun kaunis naisnäyttelijä ”rumentaa” itseään roolia varten, elokuva saa ilmaista mainosta muodonmuutosta päivittelevistä otsikoista. Karyn Kusaman rikoselokuva Destroyerkin on herättänyt huomiota Nicole Kidmanin hurjan muodonmuutoksen vuoksi. Kidman on muuntautunut rooliaan varten lähes tunnistamattomaksi. Näyttelijälle on maskeerattu ainakin kymmenen vuotta lisää ikää ja Erinin rankan elämän jäljet ja valvotut yöt paistavat hahmon kasvoilta.

Muuttumisleikkiä voi verrata Charlize Theronin muuntautumiseen sarjamurhaaja Aileen Wuornosin rooliin Monster-elokuvassa (2003). Mutta ei Kidmankaan ole ensimmäistä kertaa asialla. Vuonna 2002 näyttelijä tekeytyi kirjailija Virginia Woolfiksi Stephen Daldryn elokuvaan Tunnit ja turvautui yhdennäköisyyden takaamiseksi komeaan tekonenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Elämän kolhima poliisi, joka janoaa kostoa, on elokuvallinen klisee. Destroyer eroaa edukseen siinä, että päähenkilö on nainen. Leffojen naishenkilöhahmot ovat vieläkin usein hyveellisiä äitejä ja vaimoja. Onkin aina ilahduttavaa törmätä naishahmoon, jossa on rosoa ja särmää. Erin tuo mieleen Gillian Flynnin romaaneista tutut särkyneet naiset, jotka on nähty myös televisiossa ja valkokankailla kirjojen filmatisoinneissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lisää syvyyttä hahmoon tuo Erinin perhekuvio. Hänen teini-ikäinen tyttärensä Shelby (Jane Pettyjohn) asuu mieluummin isänsä (Scoot McNairy) luona, kun katsoo äitinsä sekoilua.

Elokuvan rakennekin on nokkelampi kuin keskivertorikoselokuvan. Loppuratkaisu potkaisee katsojaa palleaan samalla tavalla kuin Bryan Singerin vuonna 1995 ilmestynyt rikoselokuvan moderni klassikko Epäillyt

Destroyer ****

Sisältö jatkuu mainoksen alla