Nicki Minaj haastaa nyt miespuoliset kollegansa. Kuva: Shutterstock
Nicki Minaj haastaa nyt miespuoliset kollegansa. Kuva: Shutterstock

 Minaj saa levyilleen kenet vain, milloin vain. 

Nicki Minajin neljäs albumi Queen on tehty vain yhden tavoitteen savuttamiseksi; paaluttamaan Onika Tanya Marajin asema hiphopin kiistattomana kuningattarena. Some-seuraajien ja Spotify-kuuntelijoiden määrissä mitattuna asiasta ei ole ollut epäselvyyttä pitkään aikaan, mutta nyt Minaj haastaa myös miespuoliset kollegansa.

Atmosfäärisen, kokeilevan räpin sekä puhtaiden radiopoppisten kesken musiikillisesti jakautuvissa kappaleissa hän antaa sanansäilän heilua niin rivosti, että se saa monet miespuoliset jenkkiräppärit kuulostamaan pyhäkoulupojilta. Esimerkiksi Barbie Dreams siekailematon seksismi saa pohtimaan afroamerikkalaisen kulttuurin ronskia ilmaisunvapautta suhteessa keskiluokkaiseen pohjoismaiseen estetiikkakäsitykseen. Ei ole sattumaa, että Yhdysvalloissa listaykköseksi nousevat hiphop-levyt jäävät Suomessa uein kokonaan top-20:n ulkopuolelle. 

Mutta kyllä jotkut valkonaamatkin Minajin kyydissä pysyvät. Eminemin Majesty-kappaleessa valonnopeudella ampuma vierailijaverse, yksi hänen uran sähäkimmistä, pönkittää sekin Minajin asemaa hiphopin ylipapittarena; hän saa levyilleen kenet vain, milloin vain. 

Nicki Minaj: Queen (Cash Money)

 

Listen to #Queen on @spotify now!!!!!

A post shared by Barbie® (@nickiminaj) on