Tarjoilijatar Frances (Chloë Grace Moretz) löytää käsilaukun New Yorkin metrosta. Hän etsii käsiinsä laukun omistajan, leskirouva Gretan (Isabelle Huppert). Kuva: Atlantic Film
Tarjoilijatar Frances (Chloë Grace Moretz) löytää käsilaukun New Yorkin metrosta. Hän etsii käsiinsä laukun omistajan, leskirouva Gretan (Isabelle Huppert). Kuva: Atlantic Film

Irlantilaisen Neil Jordanin Greta-elokuva on epämääräinen sekasikiö, joka ei tyydytä minkään lajityypin ystäviä, kirjoittaa Me Naisten kriitikko Martta Kaukonen.

Parikymppinen Frances (Chloë Grace Moretz) on vastikään menettänyt rakkaan äitinsä. Hän tutustuu kuin sattuman oikusta äitinsä ikäiseen leskeen Gretaan (Isabelle Huppert), joka ottaa hänet heti siipiensä suojiin.

Francesin kämppis Erica (Maika Monroe) varoittaa häntä, ettei tuntemattomaan ihmiseen kannata suin päin luottaa. Pian Frances saa huomata Erican olleen oikeassa.

Greta on tasapainoton eikä hänestä ole normaaliin ystävyyssuhteeseen. Mutta kun Frances yrittää päästä Gretasta eroon, tämä alkaakin stalkata häntä. Pian Greta on aina siellä, missä Franceskin: Francesin ulko-ovella tai huippuravintolassa, jossa Frances työskentelee tarjoilijana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Irlantilainen Neil Jordan oli 1990-luvun eurooppalaisen elokuvan suuria nimiä. Hänen kansainvälinen läpimurtoelokuvansa The Crying Game käsitteli sukupuolta ja seksuaalisuutta niin tuoreesti, että se oli ainakin 20 vuotta edellä aikaansa. Elokuva oli Jordanin käyntikortti Hollywoodiin, jossa hän pääsi ohjaamaan Tom Cruisen ja Brad Pittin homoeroottisen vampyyrimelodraaman Veren vangit. Ohjaajan uutuudelta eli psykologiselta jännäriltä Greta olikin lupa odottaa paljon. Valitettavasti katsoja joutuu kuitenkin pettymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Gretan ongelma on siinä, ettei Jordan tunnu itsekään tietävän, mikä elokuvan lajityyppi on. Leffa alkaa kyllä jännärinä, mutta siinä ei ole riittävästi psykologista syvyyttä, että sitä voisi kutsua psykologiseksi jännäriksi.

Pian genre vaihtuu kauhuun ja lopulta slasheriin. Vaikutelma on tahattoman koominen. Jos Jordan olisi rohkeasti vetänyt överiksi ja ohjannut elokuvan kieli poskessa, siitä olisi saattanut tulla kaikessa mauttomuudessaan nautittava. Nyt leffa on epämääräinen sekasikiö, joka ei tyydytä minkään lajityypin ystäviä.

Greta

ENSI-ILTA 10.5. ** 1/2

Vierailija

En ole koskaan ajatellut Veren Vankeja homoeroottiseksi :D Mitä ihmettä?!

Mitä homoeroottisuutta siinä on? Se, että kaksi päähenkilöistä on miehiä..?

Milla

En minäkään. Ehkäpä pari komeaa miestä tarkoittaa elokuvan homoja, ja vampyyrit on vissiin yleensä seksikkäitä.. en saanut otetta : D

Sitäpaitsi, Greta oli hyvä elokuva. Isabelle Huppert Gretana oli psykoottinen ja paha, mutta kuitenkin sensuelli ja viehättävä.. Onko kriitikon mielestä pakko aina pysyä niin tiukasti yhdessä genressä?

Musiikki soi kauniisti ja Gretassa oli erityisen onnistunut leikkaus. Pari kohtausta olisin itse vaihtanut, mutta onneksi nämä olivat lyhyitä eikä juoni kärsinyt liikaa. Suosittelen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla