Earl Stone (Clint Eastwood) lupautuu tyttärentyttärensä (Tessa Farmiga) häiden maksumieheksi huonoin seurauksin. Kuva: Warner Bros.
Earl Stone (Clint Eastwood) lupautuu tyttärentyttärensä (Tessa Farmiga) häiden maksumieheksi huonoin seurauksin. Kuva: Warner Bros.

Clint Eastwoodin rikoselokuva The Mule osoittaa, ettei ohjaaja-näyttelijä ole kuullutkaan #MeToo-liikkeestä.

.90-vuotiaan hortonomin ja Korean sodan veteraanin Earl Stonen (Clint Eastwood) kuvan voisi panna sanakirjaan havainnollistamaan termiä ”toksinen maskuliinisuus”. Earl on sössinyt elämänsä pahasti. Välit ex-vaimoon (Dianne Wiest) ja tyttäreen (Clintin tytär Alison Eastwood) ovat katki, sillä Earlista ei ole ollut aviomieheksi eikä isäksi. Hyvitelläkseen tekojaan hän lupaa osallistua tyttärentyttärensä (Tessa Farmiga) häiden kustannuksiin.

Earl tutustuu sattumalta nuorukaiseen, joka lupaa hänelle rahakkaan keikan meksikolaisen huumekartellin muulina. Earl tarttuu tilaisuuteen, vaikka ei oikein edes välittäisi tietää, mitä hänen kuljettamansa kassit sisältävät. Ei aikaakaan, kun huumeagentti Colin Bates (Bradley Cooper) kiinnostuu Earlin touhuista.

Clint Eastwoodin ohjaama rikoselokuva The Mule on saanut inspiraationsa tositapahtumista. 87-vuotias Leo Sharp jäi vuonna 2011 kiinni huumeiden salakuljetuksesta kärrättyään huumekartellin kamaa yli kymmenen vuoden ajan. Tarina sinänsä on kiinnostava, mutta se ei auta kompensoimaan elokuvan asenteellisuutta, joka tuntuu lyövän katsojaa jatkuvasti poskelle kuin märkä rätti. Elokuva saa pohtimaan, onko se todella tehty vuonna 2018 vai vuonna 1978.

Earlin hahmossa on paljon samaa kuin meidän kotoisessa mielensäpahoittajassamme. Earlkään ei voi hyväksyä, että kehitys kehittyy. Internet ja kännykkä ovat hänelle paitsi käsittämättömiä myös aivan vastenmielisiä keksintöjä, joita ei ”vanhoina hyvinä aikoina” tarvittu.

Siinä missä mielensäpahoittajan yrmyily on hellyttävää, Earl on vain rasittava jäärä, joka pitää oikeutenaan käyttäytyä kuin eläisimme yhä 1970-lukua. Naiset ovat hänelle yhä lihanpaloja ja muut kuin kanta-amerikkaiset rasististen tölväysten maaleja. Eastwood tuntuu olevan autuaan tietämätön #metoo-liikkeestä. Eastwoodin maailmassa on vielä ihan ok ottaa mukaan elokuvaan kohtaus, jossa hänen 90-vuotias henkilöhahmonsa tiirailee ja kommentoi pikkupikkubikineissä keikistelevien nuorten naisten takamuksia ja rintoja.

Ottaa Eastwood toki kantaakin, niin kuin hänellä on ollut aiemmissa ohjauksissaan tapana. Tällä kertaa hän zoomaa rasistiseen poliisiväkivaltaan. Yhdessä kohtauksessa poliisin pysäyttämä meksikolaistaustainen mies pyytää, ettei poliisi ampuisi häntä ja huomauttaa, että tilastollisesti mikään ei ole hänelle yhtä vaarallista kuin poliisin pysäyttämäksi joutuminen.

Samaan elokuvaan mahtuu kuitenkin kohtaus, joka näyttää keskisormea Black Lives Matter -liikkeelle. Earl kutsuu afroamerikkalaisia henkilöhahmoja ”neekereiksi”. Sekin on toki ok. Niin kuin Bradley Cooperin esittämä agentti Earlille toteaa, on hienoa, ettei elämää nähneillä ukoilla ole enää turhia filttereitä, jotka suodattaisivat heidän sanomisiaan. Siihen Earl vastaa tyytyväisenä: ”En tiennyt, että minulla on sellainen joskus ollutkaan.” Elokuvaa voikin suositella mitä lämpimimmin katsojille, joiden mielestä poliittisen korrektiuden voisi vetää vessanpöntöstä alas.

The Mule * 1/2

Mieleni pahoitin TAAS

Mikä #MeToo? Clint Eastwoodin rikoselokuva The Mule vetää poliittisen korrektiuden vessanpöntöstä alas

Ai kauhee miten kehtaatkin kysyä! Elokuvassa ei kunnioiteta #metoo paskaa joten ei kai tämä Tsadin mielikuvitusmaailmassa velaksi elävä teennäinen ihmisraunio (joita kaikki kehä3n sisällä olevat ovat) ole elokuvaa KATSONUT! Halusi vain tuoda viherteennäisen mielipahansa tuhmasta vanhasta sedästä ilmi.
Lue kommentti