Antti Holma tekee kaksoisroolin Jare ja Jere Tiihosena Veljeni vartija -elokuvassa. Kuva: Helsinki-filmi
Antti Holma tekee kaksoisroolin Jare ja Jere Tiihosena Veljeni vartija -elokuvassa. Kuva: Helsinki-filmi

Veljeni vartija -leffassa nähdään kliseistä rapkuvastoa ja tahattoman koomisia rakkauskohtauksia. Elokuvassa on kaikki pielessä rakenteesta lähtien, kirjoittaa Me Naisten elokuvakriitikko Martta Kaukonen.

Cheekistä kertova uutuusdraama Veljeni vartija on vuoden huonoimpia elokuvia. Katsojan täytyy rakastaa Cheekiä todella antaumuksella pitääkseen elokuvasta.

Elokuvan kehnous yllättää. Ohjaaja JP Siili on nimittäin ohjannut yhden maamme parhaimmista nuorisodraamoista, Hymypojan. Toinen yllätys on se, miten Antti Holman kaltainen taituri voi hutaista näin onnettoman suorituksen. Holma tekee kaksoisroolin Cheekinä eli Jare Henrik Tiihosena ja hänen kaksoisveljenään Jere Tiihosena. Veljeksiä pikkupoikina ja yläasteikäisenä näyttelevät eri näyttelijät. Holma hyppää kaksosten rooleihin jo, kun he ovat teini-ikäisiä. 35-vuotias mies ei tosin vain väänny teiniksi.

Elokuvassa on kaikki pielessä rakenteesta lähtien. Cheek käy läpi elämäänsä puhuen itsekseen. Omituinen ratkaisu, joka ei toimi. Ja kun filosofointi on vielä yhtä latteaa kuin Facebookissa jaettavat aforismit, katsoja punastuu myötähäpeästä.

Cheek käy läpi elämäänsä puhuen itsekseen.

Holma tosiaan näyttelee kumpaakin veljeksistä. Maailmallahan näitä kaksoisrooleja on jo nähty. Viimeksi kohistiin Brian Helgelandin ohjaamasta rikoselokuvasta Legend, joka kertoi brittiläisistä Krayn gangsteriveljeksistä Ronniesta ja Reggiestä. Tom Hardy hoiti kaksoisroolin suvereenisti.

Nyt katsoja pääsee ihmettelemään, riittääkö meillä tekniikka kaksoisroolin toteuttamiseen. Parhaiten sitä pääsee arvioimaan kohtauksissa, joissa veljekset ottavat fyysisesti mittaa toisistaan. Ja onnistuuhan se.

Tahattoman koomiset rakkauskohtaukset

Rapskeneä kuvataan kliseisesti. Kuvasto on suoraan rapvideoista: bileitä, nopeita autoja ja veneitä, kauniita naisia ja samppanjaa. Aivan kuin kesällä ensi-iltansa saaneessa Benny Boomin ohjaamassa Tupac Shakurin elämäkerrassa All Eyez On Me. Vaikutelma on niin korni, että naurattaa. Tahattoman koomisia ovat myös elokuvan rakkauskohtaukset. Ne ovat tukehtua omaan pateettisuuteensa. Mitään oma tai ennen näkemätöntä elokuvasta on turha etsiä.

Kuvasto on suoraan rapvideoista.

Dialogi ei taivu teinien suuhun. Mukaan on toki siroteltu teinislangia ja rapsanastoa. Niitä lukuun ottamatta Cheek puhuu kuin keski-ikäinen mies.

Elokuva raastaa myös sisäinen ristiriita. Jare ja Jere kuvataan jo yläasteikäisistä väkivaltaisiksi. Väkivaltaa kuvataan ihannoiden, eikä leffan lopussa nähtävä väkivallan vastainen saarna tunnu kovin vakuuttavalta.

Kaiken kaikkiaan elokuva antaa Cheekistä vastenmielisen kuvan. Se tuskin on ollut elokuvantekijöiden tarkoitus.

Veljeni vartija * 1/2

Ensi-ilta 31.1.2018.

Katso elokuvan traileri:

 Minaj saa levyilleen kenet vain, milloin vain. 

Nicki Minajin neljäs albumi Queen on tehty vain yhden tavoitteen savuttamiseksi; paaluttamaan Onika Tanya Marajin asema hiphopin kiistattomana kuningattarena. Some-seuraajien ja Spotify-kuuntelijoiden määrissä mitattuna asiasta ei ole ollut epäselvyyttä pitkään aikaan, mutta nyt Minaj haastaa myös miespuoliset kollegansa.

Atmosfäärisen, kokeilevan räpin sekä puhtaiden radiopoppisten kesken musiikillisesti jakautuvissa kappaleissa hän antaa sanansäilän heilua niin rivosti, että se saa monet miespuoliset jenkkiräppärit kuulostamaan pyhäkoulupojilta. Esimerkiksi Barbie Dreams siekailematon seksismi saa pohtimaan afroamerikkalaisen kulttuurin ronskia ilmaisunvapautta suhteessa keskiluokkaiseen pohjoismaiseen estetiikkakäsitykseen. Ei ole sattumaa, että Yhdysvalloissa listaykköseksi nousevat hiphop-levyt jäävät Suomessa uein kokonaan top-20:n ulkopuolelle. 

Mutta kyllä jotkut valkonaamatkin Minajin kyydissä pysyvät. Eminemin Majesty-kappaleessa valonnopeudella ampuma vierailijaverse, yksi hänen uran sähäkimmistä, pönkittää sekin Minajin asemaa hiphopin ylipapittarena; hän saa levyilleen kenet vain, milloin vain. 

Nicki Minaj: Queen (Cash Money)

 

Listen to #Queen on @spotify now!!!!!

A post shared by Barbie® (@nickiminaj) on

 

Hittiromaanin filmatisointi kertoo paperittomuudesta ja pakolaisuudesta huumorin keikoin.

Intialainen huijarifakiiri Aja (Dhanush) joutuu ihmeelliselle matkalle ympäri maailman. Kaikki saa alkunsa siitä, kun hän matkustaa Ranskaan etsimään isäänsä, jota ei ole koskaan tavannut. Ajan lapsuus kului Ikean katalogia selaillen ja länsimaisesta elintasosta haaveillen. Niinpä hän suuntaa Pariisissa ensimmäisenä lähimpään huonekaluliikkeeseen. Ajalla ei ole varaa yösijaan, joten hän päättää yöpyä vaatekaapissa. Valitettavasti juuri kyseinen kaappi raijataan Britanniaan ja Aja päätyy sen mukana vahingossa Lontooseen.

Ranskalaisen Romain Puértolasin vuonna 2013 ilmestynyt esikoisromaani Fakiiri joka juuttui Ikea-kaappiin oli kansainvälinen hitti. Satiiri kritisoi globalisaatiota ja käsitteli sen lieveilmiöitä huumorin avulla. Kanadalainen Ken Scott on filmatisoinut kirjasta elokuvan Fakiiri joka juuttui vaatekaappiin. Tuntuu siltä, ettei ohjaaja ole osannut päättää, missä tyylilajissa tarinan kertoisi, joten hän on hosunut vähän joka suuntaan. Tehosekoittimeen on sullottu romanttista komediaa, vakavahenkistä draamaa, aikuisten satua, heittäytyvätpä henkilöhahmot välillä laulamaan ja tanssimaan kuin Bollywood-musikaalissa konsanaan. Juonikaan ei meinaa pysyä kasassa, vaan rönsyilee hallitsemattomasti sinne tänne.

Tyylillisiä esikuvia ovat Intiaan sijoittuvat hyvän tuulen elokuvat Slummien miljonääri ja The Best Exotic Marigold Hotel. Ensin mainitulta on lainattu rakenne: Aja kertoo kokemuksistaan samaan tapaan takaumin kuin Slummien miljonäärin päähenkilö Jamal. Jälkimmäisestä puolestaan on imetty vaikutteita visuaaliseen ilmeeseen. Kummassakin elokuvassa Intia hehkuu lämpimissä väreissä ja katsottavaa ja ihmeteltävää riittää. Myös Pariisissa ja Roomassa herkutellaan nähtävyyksillä.

Teemojaan eli paperittomuutta ja pakolaisuutta elokuva käsittelee melko naiivisti. Silti se onnistuu antamaan pakolaisille kasvot ja esittämään heidät tavallisina ihmisinä, joilla on toiveita ja unelmia, sen sijaan, että heitä kuvattaisiin vain kasvottomina ”pakolaistulvana” vyöryvän massan osana. 

Fakiiri joka juuttui vaatekaappiin ** ½