Joko rakennusyrityksen kuva naissijoittajista on todella tunkkainen tai sitten he eivät edes yrittäneet tosissaan houkutella naisia asiakkaikseen, toimittaja Marjut Laukia kirjoittaa.

Kuvitteellinen palaveri erään rakennusyhtiön neuvotteluhuoneessa:

– No jätkät, mites me saatais houkuteltua myös hameväki sijoitusasuntojen ostoon?

– Tota mites ois, jos laitettais siihen joku nätti takapuoli keikkumaan, seteleitä perstaskuihin ja silleen. Naiset tajuaa, että tässä puhutellaan nyt heitä ja jos ne vetää herneen nenään, julkisuutta se negatiivinenkin julkisuus on kato.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Hei tosi raikas idis, joo! Rohkea, mut mennään tällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuvitteellinen palaveri loppuu.


Tätäkö se sitten on, kun ”halutaan tehdä asioita eri tavalla”?

Lehto Asunnot Oy:n uuden mainoskampanjan tarkoituksena on kertoa, että heiltä sijoitusasunnon ostajat saavat 24 kuukauden vuokratuottotakuun kaupan yhteydessä. Viestiään he yrittävät tuoda perille muun muassa mainosvideolla, jolla näkyy kireisiin farkkuihin verhottu naisen takapuoli. Samalla kun kankut keinahtelevat, käsi tunkee seteleitä takataskuihin.

Tällaisesta videosta on kyse:

Rakennusyrityksen myyntijohtaja Petri Kuutti kertoo Markkinointi & Mainonnan jutussa, että mainoskampanjan lähtökohtana oli saada myös naisia mukaan miesvaltaiseen asuntosijoitusbisnekseen. Lisäksi tarkoitus oli saada yleistä huomiota uudelle palvelulle.

– Yritämme muutenkin poiketa alasta ja tehdä asioita erilaisella tavalla. Halusimme saada huomiota meidän uudelle palvelullemme. Suurin osa asiakkaistamme on miehiä ja halusimme asiakkaiksi myös naisia. Siksi teimme rohkean noston, jossa kuvataankin asuntosijoittajanainen, joka käärii tuotot taskuunsa.

Hän selventää M&M:lle myös, että mainosta laatiessa oltiin tarkkana sen suhteen, ettei ketään esineellistetä tai alisteta.

– Esillä ei ole paljasta pintaa, vaan olemme oikeassa ympäristössä ja oikeiden asioiden äärellä.


Jos nyt haluaisi puuttua lillukanvarsiin, voisi tietenkin kysyä, onko nainen yhtä kuin takapuolensa. Farkuilla tai ilman.

Tai pohtia, saako naisen huomion tosiaan parhaiten esittelemällä hänelle kuvaa kanssasiskon ahterista.

Puhumattakaan siitä, millaista kuvaa mainos maalaa naissijoittajuudesta – tai millainen kuva rakennusyrityksellä on heistä.

On vaikea uskoa, että tässä edes tosissaan tavoiteltiin naiskohderyhmää. Jos yritys olisi oikeasti halunnut saada naiset kiinnostumaan palvelustaan, se ei olisi lähtenyt mukarohkealle pepunketkutuslinjalle, jossa ei ole mitään uutta eikä raikasta. Nyt sille näytti kelpaavan pelkkä halpa pikkukohu.

Naiset käyttänevät roposensa edelleen aivan muihin sijoitustuotteisiin.

Klikkaa tästä lukemaan lisää Me Naisten kolumneja.

No huhhuh

Hyvin kirjoitettu. Tuntuu että asia on Lehto asunnot oylle oikeastaan räkänen vitsi. Ihan niinkuin haluaisin keikutella omaa perääni sohvalle ja tunkea sinne leikkiseteleitä. Haluan sijoittaa ja rahaa tilille, enkä mitään prkeleen naisten euroja. Surkea esitys lehto. Naiset ymmärtää myös ihan asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla