Kuvat
Panu Pälviä
Lotta Backlund on tehokkaimmillaan yksin kotona, mutta tarvitsee välillä myös ideointia yhdessä.
Lotta Backlund on tehokkaimmillaan yksin kotona, mutta tarvitsee välillä myös ideointia yhdessä.

Sukupolvikokemusten puute merkitsee sitä, ettei kaikkien tarvitse elää enää saman muotin mukaisesti, Lotta Backlund kirjoittaa kolumnissaan. 

Äidyimme ystäväni kanssa muistelemaan. Vaikka hän on minua kolmisen vuotta vanhempi, meillä on paljon samoja kokemuksia, niin kutsuttuja sukupolvikokemuksia.

Monet niistä liittyivät popkulttuuriin ja tapaan elää lapsuutta.

Avainlapsikokemus oli sellainen. Kaikki minun ikäiseni ovat kulkeneet kouluun ja koulusta pois ekalta luokalta lähtien itse, avain kaulassa. Mentiin ja tultiin miten sattui, kunhan oltiin kotona illalla kotiintuloaikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Myös popkulttuurikokemukset olivat kaikille samat. Muistamme, kuka murhasi Laura Palmerin, millainen musiikkivideo oli George Michaelin Faith-kappaleessa ja missä olimme, kun kaksoistornit sortuivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sukupolvikokemukset ovat häviävä ilmiö. Se on hyvä asia, koska sukupolvikokemukset ovat yleensä olleet dramaattisia tapahtumia tai johtuneet siitä, että kulttuurimme on ollut niin konservatiivista.

Sukupolvikokemusten puute merkitsee sitä, ettei kaikkien tarvitse elää enää saman muotin mukaisesti. Erilaisia perheitä, erilaisia elinympäristöjä ja erilaisia urapolkuja paitsi suvaitaan, myös juhlistetaan.

Yhtenäiskulttuuri on murtunut myös siksi, että valinnanvara on kasvanut.

Otetaan nyt vaikka televisio. Frendejä katsoivat vielä “kaikki”, mutta Rillit huurussa, joka on kaikilla mittareilla Hollywoodin menestynein maailmanlaajuinen kome-diahitti sitten Frendien, ei koskaan tule saamaan samanlaista kulttistatusta.

Ennen kaikki katsoivat samat televisiosarjat ja samat elokuvat, koska mitään muuta ei ollut tarjolla. Nyt maailma on niin pullollaan hyvää sisältöä, ettei kukaan ihminen pystyisi edes tuhannessa eliniässä kuluttamaan sitä kaikkea. Kun Frendien kanssa ennen kilpaili muutama hassu ohjelma, niin Rillit huurussa -sarjan kanssa kilpailee pelkästään Suomessa 15 maksutonta tv-kanavaa, kourallinen suoratoistopalveluja, äänikirjapalvelut, ziljardi podcastia ja Youtube, jonne ladataan 300 tuntia lisää sisältöä joka ikinen minuuttia.

Ja sitten on vielä Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, Twitter ja kaikki muu sosiaalinen media.

Mikään tekele ei enää koskaan tule olemaan popkulttuurinen sukupolvikokemus. Sukupolvikokemusten aika on ohi.

Mutta sitten tuli korona. Korona on kaikkien sukupolvikokemusten äiti. Tämä ylittää maiden ja kansojen rajat ja tulee olemaan globaali sukupolvikokemus. Me aikuiset muistamme huolen, kotiin eristäytymisen ja etätyöt. Lapsemme tulevat kertomaan lapsilleen siitä keväästä, jolloin ei tarvinnut mennä kouluun. Tutkijat eri aloilta pohtivat tätä aikakautta vielä vuosien päästä.

Toivottavasti sukupolvikokemusten aika tämän jälkeen on ohi.

Vm -88

Olen samaa mieltä siitä, että nykypäivänä tarjontaa on paljon, mutta ei se sisältö kovin hääppöistä ole. Jos avaat television vaikkapa kello 21 tiistaina, ei siellä useista kanavista huolimatta kovin hääppöistä sisältöä ole tarjolla. Suurin osa tarjonnasta on nopeasti ja halvalla tehtyä realityä. Onhan lisäksi vielä Netflix, YouTube jne, mutta vaikka niissä on paljon mistä valita, ei kaikki ohjelma ole katsomisen arvoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla