Kuva: Piia Arnould
Kuva: Piia Arnould

Facebook-ryhmiä haukutaan paljon, koska monen mielestä niissä vain riidellään. Minä rakastan niitä.

Viime vuonna uutisoitiin, että noin 300 000 suomalaista lopetti Facebookin aktiivisen käytön huhti–elokuun välillä. Minusta ei ole lähtijöiden joukkoon. Puolituttujen kuulumiset eivät kiinnosta, mutta ryhmien tuntemattomat – teistä en aio luopua.

Päätin vuodenvaihteessa hypätä tuntemattomille vesille avopuolisoni kanssa. Meistä tuli asunnonomistajia. Uudiskohde valmistuu ensi kesänä, ja vatsanpohjaan on jämähtänyt mukava jännityksen kutina.

Ostimme uuden kotimme raakavalmiina. Se tarkoittaa sitä, että saamme suunnitella ja rakennuttaa esimerkiksi keittiön itse. Se on ihanaa, mutta myös pelottavaa. Olemme parikymppisiä, eikä meillä kummallakaan ole mitään aiempaa kokemusta rakennuttamisesta tai remontoinnista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Puolisoni on hyvä selvittämään käytännön asioita, mutta haluan kantaa korteni kekoon jotenkin. Ratkaisu löytyi Facebookista. Sen sisustusryhmissä on kymmeniätuhansia ihmisiä, joilta löytyy vinkkejä kaikkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ryhmistä olen oppinut, mitä erikokoiset keittiöt yleensä maksavat, sillä ihmiset kertovat avoimesti budjeteistaan. Nyt tiedän myös, että keittiö kannattaa kilpailuttaa. Tiedän, minkä valmistajan Vantaan myymälässä on ihana myyjä, ja mistä valmistajasta ihmisillä on eniten huonoja kokemuksia.

Voin myös etsiä parilla hakusanalla satoja kuvia sellaisista sisustusratkaisuista, joista mekin haaveilemme. Kiiltokuvamainen Pinterest jää kakkoseksi, kun tarjolla on kuvia oikeista, suomalaisista kodeista.

Ihanaa on sekin, että lähes aina joku muu on jo ehtinyt kysyä, mistä mikäkin huonekalu on ostettu ja onko seinään sudittu Tikkurilan Nefriittiä vai Serpentiiniä. 

Sisustusryhmät eivät ole ainoita aarreaittoja. Kirjoitin hiljattain luonnonkiharille hiuksille suunnatusta hiustenhoitometodista, jossa mainitsin asialle omistetun Facbook-ryhmän. Artikkelin julkaisun jälkeen kuulin, että ryhmään oli liittynyt iso joukko uutta väkeä. Nyt olen parin viikon ajan saanut lukea, miten iloiset uudet ryhmäläiset ovat löytäneet avun muiden vinkeistä. 

Positiivisen kautta

Facebook-ryhmistä puhutaan yleensä kielteiseen sävyyn: niissä riidellään, haukutaan, trollataan ja pahoitetaan mieltä.

Törmään toki kurjiinkin kommentteihin, mutta ne eivät ärsytä, koska en reagoi niihin. En avaa negatiivissävytteistä kommenttiketjua, vaan jatkan skrollaamista. Koska kiukkuilijat ovat tuntemattomia, en tunne tarvetta alkaa vängätä heidän kanssaan. 

Olennaista on kenties se, etten yleensä itse julkaise tai kommentoi ryhmissä mitään. Voi olla, että sen takia onnistun välttymään monilta ryhmien ikäviltä puolilta. Olen näkymätön, kiitollinen lukija. Uskon, että meitä on paljon.

Paljon ryhmien ikäviä puolia arvokkaampaa on tuhansien ihmisten tarjoama tieto. Sitäkin on toki osattava lukea kriittisesti. Kaikkia vinkkejä ei kannata noudattaa sokeasti, mutta timantteja löytyy joukosta.

On sitä paitsi myös Facebook-ryhmiä, joissa levitetään vain hyvää mieltä ja yhteishenki on vahva. Kulttimaineeseen yltänyt Eläinvideokerho on tunnettu mukavasta meiningistään. Nykyisin yli 24 000 ihmisen ryhmässä julkaistaan internetistä kaivettuja söpöjä eläinvideoita ja -kuvia sekä jäsenten omien lemmikkien kuvia. Negatiivisuutta ei sallita. Noin kolme neljäsosaa Facebook-sisällöstäni on suloisia eläinkuvia, ja se on ihanaa. Niistä en saa tietohyötyä, mutta henkinen hyvinvointi paranee.

Ryhmien julkaisut täyttävät Facebook-seinäni niin tukkoon, etten juuri löydä kavereideni julkaisuja niiden lomasta. En ole siitä kovin pahoillani, sillä näen samat kuvat Instagramin puolelta ja kuulen hyvien ystävien kuulumiset mieluummin kasvotusten.

Vierailija

Suvaitsemattomuus ja negatiivisuus voi esiintyä niin monissa eri muodoissa, jopa positiivisuutena jossa  esim negatiivisuutta ei sallita.

Sinänsä hupaisaa on, että kaikista positiivisten rajoittamispyrkimyksistä huolimatta negatiivisuus vain kasvaa ja voimistuu.

Omaan todellisuuteen voi kätkeytyä vain rajoitetuksi ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla