Kuvat
Sanoma-arkisto / Joonas Salo ja Stockmann
Värillä on väliä! Jos näet kapungilla ihmisen, joka kantaa violettia kangaskassia, voit päätellä, että tämä on shoppaillut Stockmannilla yli 25 000 eurolla.
Värillä on väliä! Jos näet kapungilla ihmisen, joka kantaa violettia kangaskassia, voit päätellä, että tämä on shoppaillut Stockmannilla yli 25 000 eurolla.

Haluaisitko sinä näyttää kangaskassilla, että olet kuluttanut Stockmannilla 25 000 euroa?

Tavaratalo Stockmann uudisti tiistaina kanta-asiakasohjelmansa. Ja eihän se ihan nappiin mennyt! Näin voi päätellä, jos katsoo kuluttajien kommentteja tavaratalon Facebook-sivuilla. Vanhoja kanta-asiakkaita harmittaa muun muassa parkkiedun ja rinnakkaiskortin poistuminen sekä se, että First Loungessa ei saa enää ilmaisia kahveja.

Lisäksi moni on pahoittanut mielensä siitä, että on uudistuksen takia pudonnut ”yhdessä yössä” ylemmältä tasolta alemmalle tasolle.

Hämmentävin asia uudistuksessa ei silti liity yllä oleviin asioihin – vaan kangaskasseihin, joista Stockmann tekee nyt statussymboleita. Ja värillä on muuten väliä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kangaskassin väristä voi nimittäin päätellä, paljonko ihminen on pannut rahaa haisemaan tavaralossa. Uudistuksen jälkeen Stockmann luokittelee asiakkaat tasoille 1–6. Tasoilla yksi ja kaksi ei kangaskassia heru, mutta kolmannesta tasosta ylöspäin tavaratalo antaa asiakkaalleen kangaskassin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Homma menee näin:

  • MUSTA kassi tarkoittaa sitä, että on kolmannella tasolla eli kerännyt 3 000 pistettä. Käytännössä asiakas on tehnyt ostoksia yli 3 000 eurolla, sillä yksi piste vastaa yhtä euroa.
  • VIHREÄ kassi tarkoittaa sitä, että on neljännellä tasolla ja kerännyt 6 000 pistettä eli tehnyt ostoksia yli 6 000 eurolla.
  • SININEN kassi tarkoittaa sitä, että tasolla viisi eli kerännyt 10 000 pistettä eli tehnyt osotksia yli 10 000 eurolla
  • VIOLETTI kassi tarkoittaa sitä, että on edennyt huipulle eli kuudennelle tasolle. Silloin on pitänyt kerätä 25 000 pistettä eli ostaa yli 25 000 eurolla.

Kassit on suunniteltu Stockmannin omassa Design Studiossa. Materiaali on kierrätyspuuvillaa.
Kassit on suunniteltu Stockmannin omassa Design Studiossa. Materiaali on kierrätyspuuvillaa.
Haikaileeko vaikeuksissa rypenyt Stockmann kangaskassikeisillään juppiaikoja? Jupithan pitivät rahasta ja kuluttamisesta. Ja saivat tyydytystä siitä, että se näkyi myös ulkoisesti.

Mutta kuinka moni haluaa vuonna 2019 näyttää violetilla kassillaan, että pannut Stockalla haisemaan 25 000 euroa? Ei kovin moni. Näin voisi päätellä esimerkiksi Helsingin yliopiston tutkijatohtori Linda Turusen haastattelun perusteella.

Hän kertoi vuosi sitten Me Naisissa, että Suomessa varakkuudesta viestitään paljon hiljaisemmilla signaaleilla kuin monessa muussa kulttuurissa. Eikä Suomessa tietysti ole katsottu pröystäilyä erityisen hyvällä ikinä – olkoonkin, että violetti kierrätyspuuvillakassi tuskin herättää huomiota samalla tavalla kuin vaikkapa minkkiturkki aikoinaan. 

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Stock

Ei  kyllä vastaavaa yhtä epäonnistunutta uudistusta tule ihan heti mieleen. Siis miten Stockmann voi olla noin pihalla nykymaailman menosta? Suurin osa kangaskassi- ihmisistä arvostaa täysin vastakkaisia arvoja kuin mitä nämä kyseiset kassit oikeasti edustavat. Huvittavaa tämä maininta luomupuuvillaisista kasseista. Ensin pitää kuluttaa vähintään se 3000€, jotta voi nauttia omasta luomupuuvillaisesta kassistaan. 

 Jos Stockalla on mahdollisuutta vielä tulevaisuudessa uudistukseen, niin ehkä kannattaisi seurata vähän yhteiskuntaa ja kuluttajia eikä yrittää pysyä väkisin jossain vanhakantaisessa omassa elitistikuopassa. Noh, ainakin hyvät naurut sain. :-D

Sisältö jatkuu mainoksen alla