Milla, 18, tehtaili ilmoituksia useille eri saiteille, jotta asiakkaat tavoittaisivat hänet hyvin. Ostajia olikin niin paljon, että kauppoja jouduttiin siirtämään parin viikon päähän. Kuva: Shutterstock
Milla, 18, tehtaili ilmoituksia useille eri saiteille, jotta asiakkaat tavoittaisivat hänet hyvin. Ostajia olikin niin paljon, että kauppoja jouduttiin siirtämään parin viikon päähän. Kuva: Shutterstock

Jopa Suomessa pikkuhousubisneksellä voi ansaita satoja euroja, nuoret myyjät paljastavat Me Naisille.

Täytyy olla jotain ihmisessä pielessä, kun tuollaiseen alentuu, ajattelin aluksi. Sain päähäni heti stereotypian hieman "roskasakkimaisesta" naisesta, tai en ainakaan ajatellut jakkupukuista juristia ilmoituksen taakse, vaikka onhan sekin mahdollista, sanoo 27-vuotias Ninni Tampereelta.

Hoitoalalla työskentelevä Ninni myy Huuto.netissä käytettyjä alusvaatteitaan päivätyönsä ohella. Idea sai alkunsa vitsailusta: kohta pitää ryhtyä myymään käytettyjä alusvaatteita, kun palkka ei riitä. Vitsistä tulikin totta, ja nyt Ninni on myynyt alusvaatteita muutaman kuukauden ajan lisärahan toivossa.

Huuto.net poistaa tällaiset ilmoitukset ne havaitessaan sääntöjen vastaisina, joten se on melko haastava alusta, Ninni sanoo.

”Pyyntöjä on tullut auton tuhoamisesta, autoon pissaamisesta sekä ylensyönnistä ja myöhemmin sen ”tyhjentämisestä” kulhoon videoidusti.”

18-vuotias tamperelainen Milla aloitti myös bisneksen keväällä. Hän oli pohtinut alushousujensa myyntiä jo aiemmin, mutta kun opintotuki loppui, lisärahalle tuli todellinen tarve.

– Aloittaessani otin maksun ensin lahjakortteina nettikauppoihin, koska en tiennyt, onko alkkareille edes kysyntää. Yllätyin, että sähköpostiini olikin tullut paljon kyselyitä, Milla sanoo.

Milla ryhtyi tehtailemaan ilmoituksia useille eri saiteille, jotta asiakkaat tavoittaisivat hänet mahdollisimman hyvin. Alussa ostajia ilmaantui niin paljon, että kauppoja jouduttiin siirtämään parin viikon päähän.

– Aluksi panikoin, koska käytettyjen pikkareiden myynti tuntui melkein itsensä myymiseltä. Mietin, pystynkö oikeasti tähän. Ensimmäisten kauppojen jälkeen totuin enkä ajatellut asiaa enää pahana. Rahaakin sai helposti.

Alun ahdistusta lisäsi pikkuhousukyselyiden lisäksi tulleet erikoiset pyynnöt. Pyyntöjä Milla on saanut muun muassa auton tuhoamisesta, autoon pissaamisesta sekä ylensyönnistä ja myöhemmin sen ”tyhjentämisestä” kulhoon videoidusti.

Mikä on käytettyjen alushousujen hinta?

Käytettyjä alusvaatteita myydään verkon lukuisilla eri kanavilla. Monet nettikirppikset kieltävät käytettyjen pikkuhousujen myynnin, mutta eri keinoja ja palstoja on monia. Nopealla googletuksella löytää myyntiin tarkoitettuja henkilökohtaisia blogialustoja, muutaman ilmoituksen Huuto.netistä, sekä runsaasti viestejä Verkkopirkosta-nettisaitilta. Suomi24 -palstalla on paljon keskustelua, mistä käytettyjä pikkareita voisi löytää.

Kansainvälisellä tasolla pikkarimenekillä on lyöty rahoiksi – ammattimainen PantyDeal -palvelu tarjoaa nettisivujensa mukaan myyjille ja ostajille turvallisia alushousunvaihtopalveluja. Aromipikkareille on kysyntää myyntikanavien ja myyjien runsaudesta päätellen.

”Hiivattomia ja sukupuolitaudittomia, aromitakuulla.”

Ilmoituksissa palvelut poikkeavat paljon toisistaan. Eräs nainen tarjoaa ylellisiä Calvin Kleinin alushousuja, joilla on voimisteltu ja syväkyykätty. Tarjolla on myös ”mummopikkareita” toisenlaiseen makuun. 

Alushousut hinnoitellaan lisäpalveluiden mukaan – tai siis lisämausteiden. Ilmoituksissa mainitaan menkkatahrat, vauhtiraudat ja muut sotkut. Hiivattomia ja sukupuolitaudittomia, aromitakuulla.

Peruspikkarit ovat olleet myyjän päällä 24 tuntia, ja lisäpäivän saa lisämaksusta. Pikkareiden lisäksi käytettyjä rintaliivejä, sukkia ja urheiluvaatteitakin on tarjolla – halutessa kuvien ja videoiden kera.

Ilmoitusten perusteella kaikkea on mahdollista räätälöidä asiakkaan toiveen mukaan, kunhan hinnasta ensin sovitaan. Mutta paljonko rahaa likaisilla pikkareilla sitten tekee?

Ninni pyytää alushousuista 15–20 euroa kappaleelta. Hän on ehtinyt myydä vasta muutamat.

”Toki lisähintaa pyydetään, jos on hoidellut itsensä mukavaksi pikkarit jalassa.”

– Toki lisähintaa pyydetään, jos on hoidellut itsensä mukavaksi pikkarit jalassa, Ninni sanoo.

Rikastumaan ei kuulemma pääse, ellei jaksa käyttää useita eri kanavia alushousujen myyntiin, mutta Milla on ehtinyt tahkota jo monta sataa euroa samassa ajassa.

Millan mukaan toisinaan menee useammat pöksyt viikossa, välillä ei laisinkaan. Ilmoituksia pitää jaksaa päivittää aktiivisesti, jotta kauppa käy. Hän myy alushousujen lisäksi myös alastonkuvia, joilla pääsee rahaan kiinni vielä helpommin. Alushousuilla Milla on tehnyt muutamassa kuukaudessa noin 200 euroa, kuvilla 300 euroa.

Alastonkuva todisteeksi

Asiakkaista Ninni ja Milla eivät juuri tiedä mitään – eivätkä oikeastaan haluakaan tietää. Milla arvelee ostajien olevan pääasiassa keski-ikäisiä miehiä.

– Ostajiakin pidin aluksi peräkammarissa asuvina ikämiehinä. Toki nyt ymmärrän, että molemmissa päissä on normaaleja ihmisiä. Pienestä asiasta kuitenkin loppupeleissä on kyse, Ninni sanoo.

”Jos joku haluaa tämän perusteella ryhtyä stalkkeriksi, niin aika onnetonta on.”

Molemmille naisille ehdotellaan usein live-kauppoja, mutta siihen kumpikaan ei näe tarvetta. Pikkarit lähetetään postitse kirjekuoressa. Ninni laittaa asiakkaalle sähköpostitse yhden vartalokuvan alushousut päällä. Kasvoja ei näy. Se on "todisteena" ostajalle, että pikkarit ovat olleet ihkaoikean naisen päällä.

– Maksu tapahtuu verkkopankissa omalla kohdallani, vaikka nettimaksukeinojahan on monia. En valitettavasti osaa olla hysteerinen yksityisyydestäni, mikä saattaa kuulostaa naiivilta. Jos joku haluaa tämän perusteella ryhtyä stalkkeriksi, niin aika onnetonta on, Ninni kertoo.

Ninni ja Milla eivät halua esiintyä artikkelissa oikeilla nimillään.

Susanna Luukkala hurahti lastenvaatteisiin, kun esikoinen oli muutaman kuukauden ikäinen. – Ehkä niiden jonottamisessa netistä viehättää se jännitys, kun vaatteita hypetetään ryhmissä äitien kesken, Susanna miettii.

Lietolaista Susanna Luukkalaa ei saisi mistään hinnasta jonottamaan väentungokseen, mutta kun australialaisella vaatemerkillä Beau Hudsonilla alkaa nettiale, Luukkalan kello herättää neljältä aamulla. Lempilastenvaatemerkkiensä drop-myyntejä Luukkala odottaa kahden puhelimen, kahden tietokoneen ja tabletin äärellä.

”Kun esikoinen oli muutaman kuukauden ikäinen, homma lähti niin sanotusti lapasesta.”

– Myynnin alkaessa järjestelmä arpoo satunnaisen vuoronumeron kaikille nettisivustolle kirjautuneille. Kirjaudun sisään usealla eri laitteella saadakseni mahdollisimman hyvän numeron, hän selittää.

Lastenvaatteet ovat kahden pienen lapsen äidille harrastus. Hän ei jonota netissä alennusten takia, vaan saadakseen haluamansa tuotteen. Kivoimmat vaatteet loppuvat nimittäin kesken.

Ennen lasten syntymää Luukkala ajatteli, ettei lapsille kannata ostaa merkkivaatteita, koska niiden käyttöikä on niin lyhyt. Kotiin jäädessään hän alkoi seurata Facebookissa erilaisia vaateryhmiä. Susanna oppi, mitkä vaatemerkit ovat ekologisia, mitkä valmistetaan Suomessa, ja millä on paras jälleenmyyntiarvo.

”Olen monesti miettinyt, mikä tässä viehättää. Ehkä se on juuri se jännitys, kun vaatteita hypetetään ryhmissä äitien kesken.”

– Kun esikoinen oli muutaman kuukauden ikäinen, homma lähti niin sanotusti lapasesta, hän naurahtaa.

– Jotkut sisustavat kotia, toiset ostavat kukkia. Itse tykkään siitä, että lapset on kauniisti puettu. Merkkivaatteista huolimatta lapset saavat meillä olla vapaasti lapsia, rymytä ja mennä kuralätäkköön, Susanna lisää.

Vaikka Luukkala jonottaa vaatteita nettiyhteyden päässä, kokemus on silti yhteisöllinen. Taustalla on samanlaisia syitä kuin muillakin jonottajilla: nettijonottaminen on tapa kuulua porukkaan.

– Olen monesti miettinyt, mikä tässä viehättää. Ehkä se on juuri se jännitys, kun vaatteita hypetetään ryhmissä äitien kesken. Ensin spekuloidaan, mitä voisi olla myynnissä, ja dropin jälkeen kirjoitellaan, mitä kukakin osti.

”Iltaisin lasten mentyä nukkumaan keskustelen ryhmissä muiden aikuisten kanssa.”

Luukkala ottaa vaatteista myös asukuvia ja julkaisee niitä Teamhillslife-nimisellä Instagram-tilillään. Hän ei käy perhekerhoissa eikä kuulu muihin ryhmiin, mutta vaatteiden kautta hän on löytänyt samanhenkistä seuraa.

– Joskus tuntuu yksinäiseltä olla kotona lasten kanssa, sillä mieheni matkustaa töiden takia paljon. Iltaisin lasten mentyä nukkumaan keskustelen ryhmissä muiden aikuisten kanssa. Nytkin siellä oli pari äitiä, joilla oli laskettu aika samaan aikaan. Heidän kanssaan jännitimme, kuka synnyttää ensimmäisenä.

Eihyvä

Kun vaateale alkaa netissä aamuyöllä, Susanna virittää kaksi tietokonetta, kaksi puhelinta ja tabletin: ”Lähti lapasesta”

Hienoa naiset, kerskakulutusta ja hiilijalanjälkeä! Tiesittekö, että nettikauppa on nostanut vaatteiden hintoja globaalisti +10% ja lisännyt lento- ja laivaliikenteen hiilijalanjäljen taivaisiin. Samalla juuri naisten työpaikkoja on menetetty kivijalkaliikkeissä. Sahaatte omaa oksaanne naiset!
Lue kommentti

Ovatko suomalaisten kotien tavaroiden viralliset nimet hallussa? Ota selvää!