Prinssi Williamin ja Katen hääkakun yli kerros otettiin talteen vuonna 2011, ja se tarjoiltiin nyt viikonloppuisessa ristiäisjuhlassa. Kuinka tämä on mahdollista?

Prinssi Williamin ja Cambridgen herttuatar Kate Middletonin huhtikuussa syntyneen kolmannen lapsen, prinssi Louis'n ristiäisiä vietettiin viime viikonloppuna. Ison-Britannian kuningasperheellä on toisinaan mitä erikoisimpia sääntöjä ja perinteitä, ja niitä piisasi myös uuden tulokkaan ristiäisjuhlasta.

Yksityisessä juhlatilaisuudessa yksi isäntäparin tarjoilema suupala oli herkku vuosien takaa, kertoo Huffington Post.

– Ristiäisvieraille tarjoillaan palat kakkua, joka on peräisin Prinssi Williamin ja Katen hääkakusta, kertoo Kensingtonin palatsin tiedote.

Prinssi William ja Kate Middelton avioituivat 29. huhtikuuta vuonna 2011.

”Ylin kerros tarjoillaan parin ensimmäisen lapsen ristiäisissä.”

Vuosia vanhaa hääkakkua tarjoiltiin myös pariskunnan vanhempien lasten, prinssi Georgen ja prinsessa Charloten ristiäisissä. Kyse on vanhasta kuninkaallisesta perinteestä, jossa hääkakusta säilytetään kerros tämän kaltaisia tilaisuuksia varten.

Perinne on toisinaan käytössä myös tavallisissa perheissä Iso-Britanniassa, kertoo Kylie Carlson kansainvälisestä hää- ja juhlasuunnitteluakatemiasta.

– Pohjakerros syödään seremoniassa, kun taas keskiosa tarjoillaan myöhemmin. Ylin kerros tarjoillaan parin ensimmäisen lapsen ristiäisissä, Carlson sanoo.

Nainen kuninkaallisen hääkakun takana on Fiona Cairns. Kuva: Reuters 

Prinssi Williamin ja Kate Middletonin hääkakku oli lähes metrin korkuinen ja noin sata kiloa painava. Kakku oli esillä Buckinghamin palatsin aulassa, eikä sitä todellisuudessa edes syöty häissä. Kahdeksankerroksisessa kakussa oli 17 erillistä hedelmäkakkua.

Kakun säilöminen on helpompaa, kun kyse on perinteisestä hedelmäkakusta. The Wedding community -sivuston mukaan perinteinen hedelmäkakku on paras kakku jälleentarjoiltavaksi, sillä se säilyy hyvin ja sen maku muuttuu ajan saatossa jopa paremmaksi, toisin kuin muut maut.

Susanna Luukkala hurahti lastenvaatteisiin, kun esikoinen oli muutaman kuukauden ikäinen. – Ehkä niiden jonottamisessa netistä viehättää se jännitys, kun vaatteita hypetetään ryhmissä äitien kesken, Susanna miettii.

Lietolaista Susanna Luukkalaa ei saisi mistään hinnasta jonottamaan väentungokseen, mutta kun australialaisella vaatemerkillä Beau Hudsonilla alkaa nettiale, Luukkalan kello herättää neljältä aamulla. Lempilastenvaatemerkkiensä drop-myyntejä Luukkala odottaa kahden puhelimen, kahden tietokoneen ja tabletin äärellä.

”Kun esikoinen oli muutaman kuukauden ikäinen, homma lähti niin sanotusti lapasesta.”

– Myynnin alkaessa järjestelmä arpoo satunnaisen vuoronumeron kaikille nettisivustolle kirjautuneille. Kirjaudun sisään usealla eri laitteella saadakseni mahdollisimman hyvän numeron, hän selittää.

Lastenvaatteet ovat kahden pienen lapsen äidille harrastus. Hän ei jonota netissä alennusten takia, vaan saadakseen haluamansa tuotteen. Kivoimmat vaatteet loppuvat nimittäin kesken.

Ennen lasten syntymää Luukkala ajatteli, ettei lapsille kannata ostaa merkkivaatteita, koska niiden käyttöikä on niin lyhyt. Kotiin jäädessään hän alkoi seurata Facebookissa erilaisia vaateryhmiä. Susanna oppi, mitkä vaatemerkit ovat ekologisia, mitkä valmistetaan Suomessa, ja millä on paras jälleenmyyntiarvo.

”Olen monesti miettinyt, mikä tässä viehättää. Ehkä se on juuri se jännitys, kun vaatteita hypetetään ryhmissä äitien kesken.”

– Kun esikoinen oli muutaman kuukauden ikäinen, homma lähti niin sanotusti lapasesta, hän naurahtaa.

– Jotkut sisustavat kotia, toiset ostavat kukkia. Itse tykkään siitä, että lapset on kauniisti puettu. Merkkivaatteista huolimatta lapset saavat meillä olla vapaasti lapsia, rymytä ja mennä kuralätäkköön, Susanna lisää.

Vaikka Luukkala jonottaa vaatteita nettiyhteyden päässä, kokemus on silti yhteisöllinen. Taustalla on samanlaisia syitä kuin muillakin jonottajilla: nettijonottaminen on tapa kuulua porukkaan.

– Olen monesti miettinyt, mikä tässä viehättää. Ehkä se on juuri se jännitys, kun vaatteita hypetetään ryhmissä äitien kesken. Ensin spekuloidaan, mitä voisi olla myynnissä, ja dropin jälkeen kirjoitellaan, mitä kukakin osti.

”Iltaisin lasten mentyä nukkumaan keskustelen ryhmissä muiden aikuisten kanssa.”

Luukkala ottaa vaatteista myös asukuvia ja julkaisee niitä Teamhillslife-nimisellä Instagram-tilillään. Hän ei käy perhekerhoissa eikä kuulu muihin ryhmiin, mutta vaatteiden kautta hän on löytänyt samanhenkistä seuraa.

– Joskus tuntuu yksinäiseltä olla kotona lasten kanssa, sillä mieheni matkustaa töiden takia paljon. Iltaisin lasten mentyä nukkumaan keskustelen ryhmissä muiden aikuisten kanssa. Nytkin siellä oli pari äitiä, joilla oli laskettu aika samaan aikaan. Heidän kanssaan jännitimme, kuka synnyttää ensimmäisenä.

Eihyvä

Kun vaateale alkaa netissä aamuyöllä, Susanna virittää kaksi tietokonetta, kaksi puhelinta ja tabletin: ”Lähti lapasesta”

Hienoa naiset, kerskakulutusta ja hiilijalanjälkeä! Tiesittekö, että nettikauppa on nostanut vaatteiden hintoja globaalisti +10% ja lisännyt lento- ja laivaliikenteen hiilijalanjäljen taivaisiin. Samalla juuri naisten työpaikkoja on menetetty kivijalkaliikkeissä. Sahaatte omaa oksaanne naiset!
Lue kommentti

Ovatko suomalaisten kotien tavaroiden viralliset nimet hallussa? Ota selvää!