Kuvat
Shutterstock
Meidän Perhe
Saako ruokapöydässä käyttää kännykkää? Tämä sääntö koskee koko perhettä.
Saako ruokapöydässä käyttää kännykkää? Tämä sääntö koskee koko perhettä.

Sovi ainakin näistä, kun lapsi saa ensimmäisen oma puhelimen. Vanhemman omalla esimerkillä on paljon väliä. 

”Yllätyin, miten paljon lapsi tarvitsee kännykkää musiikkiopistolla. Tunneilla sävelletään, ja oppilaat videoivat sävellyksiään”, 8-vuotiaan pojan äiti kertoo.

Omasta kännykästä on paljon iloa ja hyötyä, mutta sääntöjäkin sen käyttämisessä tarvitaan. Mediakasvatuksen suunnittelija Rauna Rahja Mannerheimin Lastensuojeluliitosta neuvoo, mitä kannattaa ottaa huomioon.

1. Pysy kartalla

Kun lapsi saa oman puhelimen, myös vanhempi on uuden edessä. Vaikka lapsi oppii painelemaan nopeasti nappuloita, se ei tarkoita, että hän hallitsisi puhelimensa sisällöt. Jotta vanhempi voi auttaa siinä, hänen on tunnettava maailma, jonka lapsi kohtaa puhelimen kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos lapsi haluaa alkaa pelata samoja suosikkipelejä kuin kaveritkin, aikuisella pitää olla käsitys, mikä peli on ja mitä siinä tehdään. Kaikki puhelimeen tarjolla olevat sovellukset, pelit ja nettipalvelut eivät sovi pienimmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Rakenna turvaa

Kavereiden numeroiden lisäksi lapsen puhelimessa on hyvä olla riittävän monen tärkeän aikuisen yhteystiedot, vanhempien lisäksi esimerkiksi isovanhempien tai kummien numerot. Näin lapsi tietää, että saa tarvittaessa aina jonkun aikuisen kiinni. Tuttujen aikuisten kanssa kännykän käyttöä on turvallista opetella.

3. Opeta kaveritaitoja

Jutelkaa siitä, mitä kaveritaidot tarkoittavat kännykkää käyttäessä.

Pelottavien sisältöjen jakaminen ei ole fiksua.

Esimerkiksi pelottavien sisältöjen lähettäminen eteenpäin ei ole fiksua, eikä toisia saa haukkua tai kiusata somessakaan. Lapsen on tärkeä voida luottaa siihen, että jos hän huomaa kiusaamista tai häntä itseään kiusataan, hän voi puhua asiasta vanhemmalle, joka tukee ja selvittää tilanteen.

4. Muistuta rajoista

Lapsen on hyvä tietää, mitä puhelimen henkilökohtaisuus tarkoittaa: puhelimen salasanoja ei jaella muille. Myös rajoista on tärkeä puhua. Omaa puhelinnumeroa ei tarvitse antaa jokaiselle sitä pyytävälle, eikä toisaalta itselle lähetettyjä tekstiviestejä ole fiksua jakaa välitunnilla kaikille luokkakavereille. Jos puhelin piippaa illalla yhtenään ja luokan ryhmään tulee sata Whatsapp-viestiä, niihin ei tarvitse reagoida heti.

Lapsen on tärkeä tietää myös, että tuntemattomalle ei pidä verkossa antaa omia henkilötietojaan, kotiosoitettaan tai valokuvaansa.

Alle kouluikäisen kannattaa käyttää puhelinta vain aikuisen kanssa.

Rohkaise lasta kääntymään aikuisen puoleen, jos jokin asia kännykässä tai netissä askarruttaa, ahdistaa tai pelottaa. Alle kouluikäisen lapsen kannattaa käyttää puhelinta vain aikuisen kanssa yhdessä.

5. Perustele säännöt

Käykää läpi yhdessä, miten ja kuinka paljon kännykkää voi päivän mittaan käyttää ja missä puhelinta säilytetään yöllä. Koska kännykkätaidot eivät synny hetkessä, niihin tärkeä palata kotona säännöllisesti.

Sääntöjä ja niiden syitä kannattaa miettiä lapsen kanssa. Esimerkiksi koulumatkojen kulkeminen nenä kiinni puhelimessa ei ole turvallista – samasta syystä aikuinen ei autoillessaan kirjoita tekstiviestejä. Älylaitteiden käyttö ennen nukkumaanmenoa taas voi virittää oloa niin, että nukahtaminen on hankalaa.

Nettialustojen, kuten Youtuben, toimintatapoihin kuuluu, että ne tarjoavat aina lisää katsottavaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että seuraavaan juttuun pitäisi aina tarttua.

Lapsen kanssa voi sopia, että läksyt tehdään ennen kännykkäaikaa tai että kännykkä menee tiettyyn aikaan illalla yöparkkiin latautumaan. Jos lapsella on jännä peli menossa illalla, häntä voi muistuttaa jo vähän ennen kännykän sulkemisaikaa, että hetken päästä päivän puhelinaika on täysi.

Toisinaan apua tuo sovellus, jonka avulla lapsen käyttämän älylaiteajan voi rajata päivässä tietyn mittaiseksi. Sovellusten avulla voi myös seurata, mitä lapsi ajallaan tekee.

Kovin tiukat rajoitukset toimivat silti harvoin: jos omalla kännykällä ei pääse jonnekin, kaveriporukassa yleensä aina jonkun kännykällä pääsee.

6. Ole esimerkki

Kännykkä ei kuulu kaikkialle, se pitäisi sekä aikuisten että lasten muistaa. Hyvä keino on sopia säännöistä, jotka koskevat kaikkia perheenjäseniä.

Saako puhelimeen tarttua kesken ruokailun? Nämä säännöt koskevat koko perhettä.

Puhelinsoittoon tai viestiääniin ei reagoida kesken yhteisen ruokailun. Juhlissa tai konsertissa puhelin on äänettömällä. Puhelin ei myöskään ole paras keino kaikkien asioiden hoitamiseen: esimerkiksi väärinkäsitykset ratkeavat usein parhaiten kasvokkain.

Tehokkain on usein vanhemman esimerkki. Jos aikuinen räplää puhelintaan pitkin iltaa eikä keskity kuuntelemaan lasta, kun tällä on asiaa, on turha olettaa, että lapsi toimisi vastaavissa tilanteissa toisin.

Tämä on Meidän Perheen artikkeli, joka julkaistaan menaiset.fissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla