Ei, valitettavasti tämä erittäin yleinen Rakkaus-muki ei ole järin arvokas (ainakaan vielä). Se on ollut tuotannossa vuodesta 1996 asti. Kuva: Sanoma-arkisto / Miisa Kaartinen
Ei, valitettavasti tämä erittäin yleinen Rakkaus-muki ei ole järin arvokas (ainakaan vielä). Se on ollut tuotannossa vuodesta 1996 asti. Kuva: Sanoma-arkisto / Miisa Kaartinen

Uusi muumimuki ilmestyi myyntiin äskettäin, mutta vanhat vasta haluttuja ovatkin. – Joku on käyttänyt mökillä 200 euron arvoista mukia hammasharjakippona, kertoo muumiastioita ostava ja myyvä Rasmus Rantanen.

Muumikuvioiset Arabian Teema-mukit ovat monille muutakin kuin kuppi kahville tai teelle. Muumimukit ovat kova keräilykohde, joista maksetaan parhaimmillaan useiden tuhansien eurojen hintaa – astian harvinaisuudesta riippuen. Joitain saattaa löytää kirpputorilta euron hintalapullakin.

Muumimukit rahaksi -myyntisivustoa pyörittävä Rasmus Rantanen innostui mukeista opiskelija-aikoinaan. Hän oli saanut muumimukeja lahjaksi usean vuoden ajan.

– En juo kahvia tai teetä, ja opiskelijana huomasin, että mukeista saa hyvää hintaa. Koulunpenkillä kerroin asiasta kaverilleni, ja siitä se idea lähti.

Mistä tavaralle hinta?

Muumimukeja on valmistettu 88 erilaista. Rantasen mukaan tuotantoon tulee vuosittain noin 4–5 uutta mukia. Uusin erikoismuki saapuu markkinoille keskiviikon ja torstain välisenä yönä ja on myynnissä vain torstaina 9. elokuuta. IS:n mukaan sitä on jonotettu esimerkiksi Helsingin Forum-kauppakeskuksessa keskiviikkoiltapäivästä saakka.

Muumimukien hinnoittelu on kirjavaa. Yritysten lisäksi niitä kaupataan esimerkiksi kirpputorisivustoilla, kuten Huuto.netissä ja Tori.fi:ssä, sekä Facebook-ryhmissä. Netissä on tarjolla muutamia palstoja, jotka laskevat mukien alimman, ylimmän ja keskihinnan, mutta ne eivät ole Rantasen mukaan luotettavia, sillä kyse on pyyntihinnoista.

Tarkkaa tietoa liikkuneista summista ei ole tarjolla.

”Joku on löytänyt mökiltään 200 euron arvoisen mukin. Siellä se on ollut hammasharjakippona.”

Rantanen kertoo, että hänen hintatietämyksensä on harjaantunut vuosien mittaan.

– Jos kaverini osoittaa kirpputorilla jotain mukia, mielessäni alkaa pyöriä hintahaitari ja valmistusvuosi.

Rantanen ja hänen ystävänsä ovat ostaneet ja myyneet mukeja sekä muita muumiastioita vuodesta 2014 alkaen. Hän kertoo, että käsien kautta on tähän mennessä kulkenut vajaat 10 000 muumituotetta. Pääasiassa tuotteet ovat sellaisia, joiden valmistus on jo lopetettu.

– Suurin osa asiakkaista, jotka haluavat myydä tuotteitaan, myyvät kerralla isomman määrän. Yksittäin niistä saisi paremman hinnan, mutta suuria määriä meille myyvät arvostavat helppoutta ja nopeutta, Rantanen kertoo.

200 euron hammasharjakippo

Sitten asiaan. Mistä mukeista voisi saada eniten rahaa, jos niitä sattuu kaapin perällä lojumaan?

Rantasen mukaan kaikki 1990-luvulla valmistetut mukit ovat jo itsessään arvokkaita. Niitä myös saattaa löytyä monen kaapista, sillä ne ovat olleet suosittuja lahjoja.

Esimerkiksi Millenium-niminen muki on ollut useassa lahjapaketissa ilmestyessään vuosituhannen vaihteessa. Sen arvo saattaa olla Rantasen mukaan 200 euron paremmalla puolen.

Joulutervehdys- ja Millenium-mukeista voi saada jopa pari sataa euroa. Kuva: Arabia
Joulutervehdys- ja Millenium-mukeista voi saada jopa pari sataa euroa. Kuva: Arabia

Samassa hintaluokassa pyörii Joulutervehdys-muki.

Hieman alle 200 euroa voi saada Rauha-mukista sekä keltaisesta Toimisto-mukista.

– Keräilijöiden keskuudessa suosittu on ruskea Nipsu-muki, josta voi saada 50–100 euroa. Aina kun me saamme sellaisen myyntiin, se lähtee parissa päivässä. Toinen kiinnostava on Iltapurjehdus, jonka hinta liikkuu 100 euron tienoilla. Siinä on enemmän Tove Janssonille tyypillistä yksityiskohtaista piirustustapaa eikä pelkästään isoa hahmoa kyljessä.

Ylhäällä Rauha- ja Toimisto-mukit, alhaalla ruskea Nipsu- ja Iltapurjehdus-mukit. Kuva: Arabia
Ylhäällä Rauha- ja Toimisto-mukit, alhaalla ruskea Nipsu- ja Iltapurjehdus-mukit. Kuva: Arabia

– Sellaisiakin tilanteita on ollut, että joku on löytänyt mökiltään 200 euron arvoisen mukin. Siellä se on ollut hammasharjakippona, Rantanen nauraa.

Mukit, jotka ovat olleet pidempään poissa tuotannosta, ovat arvokkaita. 90-luvun mukien lisäksi tällaisia ovat sesonkimukit, kuten kesä- ja talvimukit vuosilta 2006–2010.

Jokaiseen kippoon tämäkään sääntö ei tosin päde.

– Kun ihmiset näkevät otsikoita arvokkaista mukeista ja löytävät niitä kaappinsa perältä, voi myyntivaiheessa kuitenkin tulla pettymyksiä. Valtaosa mukeista saattaa olla edelleen myynnissä Prisman hyllyillä. Tai sitten niillä ei vain ole arvoa, Rantanen sanoo.

Rakkaus- ja Haisuli-mukit ovat erittäin yleisiä pitkän valmistushistorian vuoksi. Kuva: Arabia
Rakkaus- ja Haisuli-mukit ovat erittäin yleisiä pitkän valmistushistorian vuoksi. Kuva: Arabia

Ulkomailla liikkuvat hurjat summat

Yleisimmiksi mukeiksi Rantanen luettelee Rakkaus- ja Haisuli-nimiset mukit. Rakkaus on ollut tuotannossa pisimpään, vuodesta 1996 alkaen. Niistä ei voi odottaa juuri minkäänlaista hintaa – ainakaan vielä.

Arvokkain Rantasen firman myymä muki oli hinnaltaan 8600 euroa. Se lähti Ruotsiin. Kyseessä oli Fazer-erikoismuki, jota on tehty vain 400 kappaleen erä. Yleensä tuotantomääriä ei kerrota julkisuuteen.

Rantanen kertoo kuulleensa, että Japaniin on joskus kaupattu Fazer- ja Muumipeikko unelmoi -mukien kombo, joka maksoi yli 10 000 euroa.

Tästä kaksikosta on maksettu jopa yli 10 000 euroa. Kuva: Arabia
Tästä kaksikosta on maksettu jopa yli 10 000 euroa. Kuva: Arabia

Juttua päivitetty 9.8.2018 klo 11:32. Korjattu yrityksen nimi.

Kun on tarkkana, ei vahingossa osta olematonta Muumin päivää.

Tiedoksi ryhmäläisille: Hanskin myymät Björn Borg -kalsarit eivät oikeasti ole Björn Borgin kalsareita vaan huonolaatuisia kopioita. Asia selvitetty Björn Borgilta. Älkää ostako Hanskilta, jos ette halua mieliharmia!

Facebookin kirpputoriryhmissä näkyy välillä varoituksia huijareista. Hyväuskoisia yritetään höynäyttää, ja aika usein onnistutaankin. Kysyimme kahden suositun FB-kirppiksen ylläpitäjiltä tämän hetken huijaustrendeistä. 

Väärinymmärrystä ja pikku vilunkia

Petri Juvonen, Design myydään ja ostetaan -ryhmä

”Olen ylläpitäjänä tosi tarkka epämääräisten ilmoitusten kanssa, joten omassa ryhmässäni yritetään aika harvoin huijata. Osansa on ehkä myös sillä, että olen ammatiltani rikospoliisi. Töissä tietysti näkyy koko huijausten kirjo. Vinkit ostajalle: jos jokin on yllättävän halpaa, halutaan nopeita kauppoja ja yhteystiedot ovat huonot, kyseessä saattaa olla huijaus.

Kokeneellekin ostajalle voi sattua, koska ihmisiin haluaa luottaa ja lähtökohtaisesti pitää toki olettaa, että huijaus on poikkeus. Olen minäkin ostanut Jenkeistä Ebaysta tuolin, jota en koskaan saanut. Tuoli oli liian halpa – olisi pitänyt tajuta.”

Perusvilunki

”Myydään tuotetta, joka ei ole siinä kunnossa kuin mitä kuvien perusteella voisi olettaa. Lievin huijaus, lähellä väärinymmärrystä.”

Kopio aitona

”Ammattilaisetkaan eivät aina osaa sanoa, kenen suunnittelijan jokin esine on. Artekina myydään sellaista, mikä ei ole Artekia. Kopion myyjä on usein itse siinä uskossa, että hänen myymänsä esine on aito. Se ei ole silloin huijaus, sellaista sattuu.

Toinen ääripää on sitten se, että tehtaillaan kopioita – olen kuullut, että esimerkiksi Paavo Tynellin esineistä on tehty uustuotantoa. Se lähenee jo taideväärennöstä. Tällaisia tuotteita koetetaan myydä arvohuutokaupoissa eikä Facebook-kirppiksillä.”

Varastettu tavara

”Räikein tapaus. Itse olen törmännyt varastetun tavaran FB-myymiseen vain muutamia kertoja, mutta kyllä ammattirikollisia liikkuu. Onneksi sana leviää, ja saan muiden ryhmien ylläpitäjiltä viestiä henkilöistä, joita epäillään ammattihuijareiksi. ”

Olemattomia tuotteita ja kadonneita ostajia

Silvia-Annabel Sokka, Laatumerkkien flea market -ryhmä

”Ilahduttavan hiljaista on ollut huijaussaralla. Vaatekauppaa villimpi länsi vallitsee nyt astiakaupassa, jossa ostohaluisia keräilijöitä on paljon. Kannattaa epäillä, jos joku myy harvinaisia muumimukeja tai vaikka Iittalan lintuja hyvin edullisesti. Niitä ei ehkä ole olemassa.

Feikit eivät mene meillä läpi – sellaisia yritetään myydä aitoina ehkä enemmän kaupunginosaryhmissä, joissa myydään ihan kaikkea muutakin maan ja taivaan välillä. Isompi ongelma ylipäänsä on tällä hetkellä trokaus: joku ostaa kaupan tyhjäksi esimerkiksi Muumin päivä -mukeista tai limited edition -laukuista ja myy niitä sitten kalliilla netissä.”

Olematon tuote

”Näitä on vuosien varrella näkynyt: myydään olemattomia tuotteita netistä löydetyillä tuotekuvilla, saadaan rahat ja hävitään kuin tuhka tuuleen. Tai sitten myytävä tuote on olemassa, mutta se myydään useammalle ostajalle. Huijarit ovat usein nuoria, harvoin yli kolmekymppisiä. Yksi kaverini kaivoi kerran tällaisen myyjän isän tiedot esiin ja otti yhteyttä. Sitä kautta omat rahat sai takaisin – rikosilmoitushan tällaisesta pitää tehdä, mutta.”

Kadonnut ostaja

”Jos myyjä on tarpeeksi luottavainen ja lähettää tuotteen, ennen kuin rahat näkyvät tilillä, huijari voi kadota maksamatta ostostaan koskaan. Paras tapaus, minkä olen kuullut, meni niin, että kun myyjä peräsi ostajalta rahoja, tämän poikaystävä väitti puhelimessa, että ostaja oli kuollut. Ei pitänyt paikkaansa.”

Lempipaidasta uusi kappale

”Eräs nainen osti paidan, sai sen ja otti ylläpitoon yhteyttä kertoakseen, että paita on paljon huonommassa kunnossa kuin mitä luvattiin. Ostajalla oli todisteena kuva reikäisestä paidasta, mutta myyjälläkin oli kuva: hänen myymänsä paita oli aivan ehjä. Sama ostaja yritti samanlaista huijausta toisenkin kerran – hänen oma lempivaatteensa oli loppuun käytetty, joku myi samanlaista paremmassa kunnossa: miksei yrittäisi saada sitä ilmaiseksi huijaamalla?”
 

Elämäkertoja tehtailevat suurmiehet suosivat mustavalkoista teemaa kirjojensa kansissa. Ja tämä huvitti somekansaa.

Suomi-Twitter täyttyi perjantaina mustavalkoisista selfieistä, joihin on merkittynä tunniste #mieskansi. Tunniste nousi Twitterin suosituimpien aiheiden listalle hetkessä. Mistä on kyse?

Kaikki sai alkunsa tästä radiojuontaja Ville Kinaretin nokkelasta twiitistä:

Tarkkanäköisimmät huomaavat, että monet tunnetut miehet suosivat mustavalkoista kansityyliä elämäkerrallisissa teoksissaan. Tuorein julkaistu teos on Tuntematon Kimi Räikkönen, jossa käydään läpi formulakuljettajan elämäntarina. Myös Räikkösen kansi noudattaa varmaksi todettua kansityyliä.

Kinaretin twiitti sai aikaan somevillityksen, kun mustavalkoiset mieskannet lähtivät vyörymään Twitterissä lumipallon lailla, ja pian palvelu täyttyi käyttäjien omista mieskansista. Jotkut twiitit sisältävät kritiikkiä siitä, miksi elämäkertateosten bisnes on hyvin miesvaltaista.