Instagram kasvattaa suosiotaan useissa ikäluokissa. Snapchat on pystynyt yleistymään vain alle 30-vuotiaiden joukossa. Kuva: Shutterstock
Instagram kasvattaa suosiotaan useissa ikäluokissa. Snapchat on pystynyt yleistymään vain alle 30-vuotiaiden joukossa. Kuva: Shutterstock

Harto Pönkä ennustaa Facebookin käyttäjämäärien putoavan ja Instagramin kaappaavan vallan. Ihan hetkessä muutos ei tapahdu.

Sosiaalisen median asiantuntija Harto Pönkä kertoi tällä viikolla blogissaan, että Facebookin käytön on Suomessa lopettanut tänä vuonna lähes 300 000 ihmistä. Se on yli Espoon väkiluvun verran käyttäjiä. Pönkä perusti arvionsa Facebookin mainostyökalujen ilmoittamiin käyttäjämääriin.

Facebook ennätti kertomaan Ilta-Sanomille, että palvelulla olisi Suomessa edelleen 3,8 miljoonaa käyttäjää, mutta korjasi myöhemmin lukua miljoonalla alaspäin näppäilyvirheeseen vedoten. Tämä vahvisti Pöngän arviot käyttäjämäärien romahtamisesta oikeiksi.

Pönkä kertoo Me Naisille, että uskoo Facebookin selityksen näppäilyvirheestä.

– Se oli niin älytön luku, että ei sitä muulla voinut selittää, hän sanoo.

Facebook on ollut pitkään sosiaalisen median lippulaiva, mutta Pöngän mukaan Facebookin sukellus on ollut odotettavissa jo jonkin aikaa. Hän on käyttänyt blogissaan lähteenä Dna-operaattorin tekemää kyselytutkimusta.

”Keskusteluihin ei enää osallistuta omalla nimellä.”

Pönkä sanoo, että vastaavaa katoa ei näy muissa somepalveluissa. Jotain muutosta hän on kuitenkin havainnut.

– Keskusteluihin ei enää osallistuta omalla nimellä, ja se on ollut trendi jo pidemmän aikaa. Vaikka Twitterin suomalaiskäyttäjien määrä on kasvanut, käyttäjäkohtaiset viestimäärät ovat silti pienentyneet.

Instagram on uusi Facebook

Pöngän mukaan Facebookin käytön vähentämiselle tai lopettamiselle on monia syitä.

– Facebook oli ennen paikka, jossa tehtiin henkilökohtaisia päivityksiä. Nyt Facebookissa näkyy enemmän mainoksia ja nettilehtien linkkejä kuin ihmisten omia julkaisuja. Palvelu pyrki muuttamaan algoritmejaan, mutta ehkä se tapahtui liian myöhään. Tietosuojakohu oli viimeinen niitti, hän arvelee.

”Instagram vastaa monen ihmisen käyttötarpeisiin.”

Pönkä arvioi, että Instagram on kasvutrendinsä perusteella Facebookin suurin haastaja. Hän vertailee Instagramin ja Facebookin käyttäjälukuja. Lukujen perusteella Instagramin käyttäjämäärä on kasvanut Suomessa kuusi prosenttiyksikköä vuodessa: nyt 42 prosenttia 15-74-vuotiaista suomalaisista käyttää Instagramia, kun vuonna 2017 lukema oli 36 prosenttia.

– Instagram on kasvamassa siihen, mitä Facebook on ollut. Käyttäjämääriltään ja -profiileiltaan Instagram on nyt samankaltainen kuin Facebook oli vuonna 2011. Ennustaisin, että Instagram on seitsemän vuoden kuluessa  Facebookin nykyluvuissa, Pönkä toteaa.

Pönkä perustelee arviotaan Instagramin monilla hyvillä puolilla.

– Instagram palvelee kavereiden välistä yhteydenpitoa, mutta siellä voi seurata myös brändejä ja viihdettä. Ensin sinne menivät nuoret, sitten vanhemmat, ja nyt palvelu vastaa monen ihmisen käyttötarpeisiin. Monelle se on myös hyvä mainoskäyttöön, hän luettelee.

Facebookille menetys ei ole tuntuva

Mutta mitä käyttäjämäärien menettäminen tarkoittaa Facebookille? Eipä juuri muuta kuin imagotappiota, sanoo Pönkä. 2,8 miljoonaa suomalaiskäyttäjää on edelleen suuri määrä, eikä laarin pohja näy hetkessä.

Facebookista poiketen muut somepalvelut  kasvattavat käyttäjämääriään. Instagramin ohella myös pikaviestipalvelu Whatsapp on kovassa nousussa. Facebookia tämä ei haittaa, sillä kaikki kolme kuuluvat sen hallitsemaan konserniin.

– Jos koko konserni joutuisi vielä nykyistä kovemmin tikunnokkaan, käyttäjämäärät voisivat pudota myös Instagramissa, Pönkä sanoo.

”Whatsapp on koko ajan enemmän sellainen, joksi some on ajateltu.”

Myös Jodel on kasvattanut suosiotaan korkeakouluopiskelijoiden joukossa, ja Snapchat alle 30-vuotiaiden keskuudessa. Pöngän mukaan ihanteellinen sosiaalisen median kanava on kuitenkin Whatsapp.

– Mainokseton Whatsapp on paikka, jossa pidetään yhteyttä perhe- ja kaveripiirin kesken . Se on korvannut Facebook-statukset ja siellä jaetaan yhä enemmän myös esimerkiksi uutislinkkejä. Whatsapp on koko ajan enemmän sellainen, joksi some on ajateltu, hän kertoo.