Kuvat: Meeri Koutaniemi / Diakonia-ammattikorkeakoulun hallinnoiman Nevo tiija – uusi aika -hankkeen Työnimi-kampanja.
Kuvat: Meeri Koutaniemi / Diakonia-ammattikorkeakoulun hallinnoiman Nevo tiija – uusi aika -hankkeen Työnimi-kampanja.

Kuvat ovat osa Työnimi-kampanjaa, joka nostaa esille romanien muita heikomman aseman työmarkkinoilla.

Anne Kukkohovi, Tuomas Enbuske, Meri-Tuuli Väntsi ja Jari Sarasvuo ovat antaneet kasvonsa Työnimi-kampanjalle, jonka tarkoitus on edistää romaniväestön asemaa työmarkkinoilla.

”Syrjintä on yksi merkittävimmistä esteistä romanien työllistymisessä. Vähemmistövaltuutetun selvityksen mukaan yli puolet työtä hakeneista romaneista kertoi kohdanneensa syrjintää työelämässä”, kampanjasivulla kerrotaan.

Aiemmin nelikko haki töitä omalla osaamisellaan mutta keksityillä romaninimillä. Kokeilulla selvitettiin, saavatko omilla aloillaan menestyneet ammattilaiset töitä, kun tausta on pääteltävissä nimestä.

Nyt Työnimi-kampanjasta on julkaistu myös kuvat, joissa Anne Kukkohovi, Tuomas Enbuske, Meri-Tuuli Väntsi ja Jari Sarasvuo poseeraavat romaniasuissa. Kuvat on ottanut Meeri Koutaniemi.

Anne Kukkohovi

Viime aikoina on puhuttu paljon kulttuurisesta omimisesta, mutta kampanjan yhteydessä kerrotaan, että tässä ei ole kyse siitä.

”Kampanjan vaikuttajat esiintyvät kuvissa Suomen romaniyhteisön luvalla, aloitteesta ja sen hyväksi. Kuvien toteutuksessa on lisäksi kiinnitetty erityistä huomiota romanikulttuurin kunnioittamiseen. Kuvien stailauksesta ja valvonnasta on vastannut romanihenkilö, joka on varmistanut, että romanikulttuurille olennaiset elementit esitetään niitä kunnioittavalla tavalla”, kampanjakuvien julkaisemisen yhteydessä tiedotettiin.

Työnimi-kampanja on osa Helsingin Diakonia-ammattikorkeakoulun hallinnoimaa Nevo tiija – uusi aika -hanketta.

Tuomas Enbuske

Meri-Tuuli Väntsi

Jari Sarasvuo