Gloria

Heli Salomaa toteutti nuoruuden unelmansa ja suunnitteli asut virtuaalihahmolle.

Kun pukusuunnittelija Heli Salomaa, 32, oli teini, hän pelasi intohimoisesti videopelejä. Ruudun ääressä hän mietti, kuinka kiinnostavaa olisi suunnitella hahmojen vaatteita. Hahmot olivat kuitenkin vielä niin pikselisiä, että ajatus unohtui.

Heli kouluttautui teatteripuvustajaksi ja teki puvustuksia muun muassa näytelmiin ja musiikkivideoihin. Nuoruuden unelma tuli mieleen, kun pelien tekniikka alkoi mahdollistaa korkealaatuisen realismin.

Heli aloitti maisterinopintonsa Aalto-yliopiston pukusuunnittelun linjalla ja päätti tehdä opinnäytetyönsä pelien pukusuunnittelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Tajusin, ettei kukaan ole erikoistunut siihen. Tiedän vain kaksi tapausta, joissa ulkomaisissa pelifirmoissa on palkattu pukusuunnittelija peliprojektiin, mutta he osallistuivat vain pieneen osaan tuotantoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vuonna 2016 Heli meni pelitapahtumaan esittäytymään pelifirma Remedylle.

–  Kysyin, voinko tulla katsomaan, mitä pukusuunnittelja voisi yrityksessä tehdä. En osannut käyttää edes Photoshopia.

Neljän kuukauden harjoittelun jälkeen Remedy palkkasi Helin Control-pelinsa tuotantoon.

– Aloin miettiä, miten hahmon persoonaa ja pelin maailmaa voidaan ilmaista vaatteen kautta.


Nahkaa, ei digiä

Esimerkiksi pelin päähahmoa Jesseä varten Heli teki 130 pukuluonnosta, joista tälle valittiin sininen nahkatakki kontrastiksi muiden hahmojen virastomaiseen tyyliin.

Jessen vaatteet tehtiin oikeasti: Heli värjäsi nahat ja ompelutti takin Jessen hahmon näyttelijän, Courtney Hopen mittojen mukaan. Sitten takki 3D-skannattiin. Hope myös videoitiin vaatteet päällä, jotta vaatteet saataisiin liikkumaan oikein pelissä. Osan vaatteista Heli valmisti ainoastaan digitaalisesti.

Heli työskenteli Remedyllä kaksi vuotta, ja nyt hänestä on tullut pelipukusuunnittelun asiantuntija: hän opettaa Aalto-yliopistossa ja maaliskuussa hän luennoi San Fransiscossa pelialan konferenssissa.

Lisäksi Heli työstää pukuja säveltäjä Kaija Saariahon musiikille pohjautuvaan, interaktiiviseen teokseen, joka kuvataan virtuaalilavasteissa. Control-peli julkaistaan myöhemmin tänä vuonna, ja Heli aikoo pelata sitä myös itse.

– En malta odottaa julkaisuun, vaan ilmoittaudun Controlin testiryhmään.

Videolta näet esimakua Helin puvustamasta Control-pelistä:

Tämä on Glorian artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Glorian juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/gloria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla