Nyyti Nguyen-Lipsonen ei enää usko sopeutuvansa vietnamilaiseen asiakaspalveluun. Kuva: <span class="photographer">Juha Salminen.</span>
Nyyti Nguyen-Lipsonen ei enää usko sopeutuvansa vietnamilaiseen asiakaspalveluun. Kuva: Juha Salminen.

Nyyti Nguyen-Lipsonen, 48, uskoo, että Suomessa kenellä tahansa on mahdollisuus toteuttaa unelmansa. Me Naiset haastatteli ulkomailla syntyneitä, Suomessa toimivia kauneusyrittäjiä. Nyt he kertovat, millaisia asiakkaita suomalaiset ovat. 

”Tulin venepakolaisena Pohjois-Vietnamista Suomeen marraskuussa 1988. Olin juuri täyttänyt 18. Olosuhteet Vietnamissa olivat ankeat sodan jälkeen, ja lähdin isoveljeni kanssa etsimään uutta tulevaisuutta ja turvaa. Isä ja sisaruksemme jäivät Vietnamiin. Matka Hai Phòngista Hongkongiin oli pitkä. Meillä ei ollut tarpeeksi syömistä ja juomista. Emme osanneet uida, ja kuolema tuntui olevan koko ajan siinä vieressä. Tuli myrsky, ja seurueemme vene melkein upposi. Kiinalaiset pelastivat meidät. Matka jäi ikuisesti mieleen.

Sain pian suomalaisen ystävän, jonka kautta pääsin töihin mittauslaiteyhtiö Vaisalaan. Opiskelin suomea aamupäivät. Puolenpäivän maissa hyppäsin junaan ja menin illaksi töihin testaamaan paineantureita. Seitsemän vuotta Vaisalassa opettivat tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Sain myös erittäin hyvää työkokemusta ja tietotaitoa suomalaisesta työkulttuurista.

Halusin kuitenkin lähteä toteuttamaan unelmaani omasta kampaamosta. Yrittäminen on minulla geeneissä. Auttelin siskoni kampaamossa jo kun olin kymmenen. Äitini kuoli, kun olin viisi, hänkin oli yrittäjä. Perustin ensimmäisen kampaamon ystäväni kanssa jo 90-luvun lopussa, kun vielä opiskelin alaa. Myöhemmin meillä oli isompi liike. Myin liikkeen joitakin vuosia sitten, koska hallintotyöt veivät todella paljon aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Salon Nyytissä aloitin neljä vuotta sitten. Teen myös meikkejä ja kynsihoitoja, mutta eniten minulla käy kampaamoasiakkaita. Rakastan tätä työtä. Pidän siitä, että voin tuottaa ihmisille hyvää mieltä ja oloa. Asiakas voi kertoa minulle mitä vain omasta elämästään. Olen hyvä kuuntelija. Työ on aina samanlaista, mutta jokainen asiakas on erilainen. Kun ihminen lähtee täältä ulos, haluan, että hänen kasvoillaan on hymy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suomessa on hienoa se, että kenellä tahansa on mahdollisuus toteuttaa unelmansa, jos vain tähtää siihen tarpeeksi kovaa. Olen kova tekemään töitä. Stressikin kuuluu yrittäjyyteen. Omasta tekemisestä tulee olla varma. Asiakkaan toiveita pitää kuunnella. Asiakkaan pitää tuntea, että hänestä aidosti välitetään ja häntä autetaan. Laadun pitää olla sellainen, että asiakas tulee uudelleen. Minulla on asiakkaita, jotka ovat käyneet luonani vauvasta parikymppiseksi. Ensin saattaa tulla tytär, hän suosittelee minua äidilleen ja lopulta myös äidinäiti tulee asiakkaakseni.

Suomalaiset haluavat varata ajan kampaamoon. He eivät halua, että kampaaja vaihtuu kesken käsittelyn, kuten Vietnamissa usein. Vietnamissa asiakkaat kävelevät sisään hoitolaan. He saattavat höpöttää kaksi tuntia muiden asiakkaiden kanssa vuoroaan odottaessaan. Pesijä, leikkaaja ja föönaaja voi olla erikseen. Täällä se ei käy. Tällainen vietnamilainen asiakaspalvelu olisi nykyään shokki minullekin. Haluan hoitaa asiakkaan loppuun asti. Silloin lopputulos on oma. Asiakkaatkin haluavat vain minut.”

Lue myös Sumin ja Svetlanan tarinat:

Sisältö jatkuu mainoksen alla