Kuvat
Sanoma-arkisto / Sabrina Bqain
Niina Lahtinen sai apua nukahtamisvaikeuksiinsa simppelistä hengitysharjoituksesta.
Niina Lahtinen sai apua nukahtamisvaikeuksiinsa simppelistä hengitysharjoituksesta.

Unettomuuden keskellä koko elämä alkaa tuntua helvetilliseltä, Putous-ohjaaja Niina Lahtinen tietää. 

Uuden Putous-kauden käynnistyessä ohjaaja Niina Lahtinen on keskellä ideointia, tiiviitä aikatauluja ja suoran lähetyksen paineita. Tiukassa työtilanteessa riittävä uni on yksi tärkeimmistä pärjäämisen avaimista.

– Nukkuminen on keskeistä jaksamiselleni.

Vielä viime keväänä Niina kärsi uniongelmista. Nukahtamisvaikeuksista tuli itseään ruokkiva kierre, kun jo nukkumaan mennessä mieli alkoi stressata siitä, tuleeko uni tänäkään yönä. Liian vähäinen uni kostautui huonovointisuutena, ja välillä rintakehää puristi.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Olen työssäni usein kierroksilla, ja vireä tila jää helposti päälle. Ajatukset pyörivät päässä silloinkin, kun pitäisi jo nukahtaa. Unettomuudessa pahinta ovat hetket, kun alkaa ahdistua siitä, ettei saa unta. Silloin koko elämä alkaa tuntua helvetilliseltä, Niina kuvailee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Myös käsikirjoittajana ja näyttelijänä tunnettu viihteen monitekijä löysi apua univaikeuksiinsa hengitysharjoituksesta sekä huolipäiväkirjan pitämisestä.

– Iltaisin hiljentyessä kirjoitan vartin ajan ylös kaikki huoleni tai muistettavat asiat, joita päässä pyörii. Ajatukset saa silloin talteen ja pois päästä hyrräämästä. Kun illasta toiseen kirjoittaa ajatuksiaan, siinä myös oppii itsestä – ai tällaisiako minä kelaan.

Ilmiössä on kyse ruminaatiosta, josta voit lukea lisää alta:

Toinen Niinan hyödyntämä kikka löytyi amerikkalaisen Andrew Weilin kehittämästä 4–7–8-hengitysharjoituksesta. Arizonan yliopistossa toimiva lääkäri tunnetaan metodistaan, jossa hengitetään sisään nenän kautta laskien samalla neljään. Sitten hengitystä pidätetään laskien samalla seitsemään. Sitten hengitetään ulos laskien kahdeksaan.

– Harjoituksella puututaan parasympaattisen hermoston toimintaan. Minulle mainostettiin, että tämän metodin avulla amerikkalaiset sotilaat pystyvät nukahtamaan vaikka afganistanilaisessa puskassa, Niina naurahtaa.

– Alussa harjoitusta piti tehdä säännöllisesti ja usein, mutta nykyään nukahdan jo parin hengityssarjan jälkeen. Ehkä mieli rauhoittuu jo tiedosta, että unettomuuteen on tällainen apu – tai sitten harjoituksessa yksinkertaisesti lähtee taju, Niina päättelee.

Oletko jo kokeillut Niinan hyväksi kokemaa metodia? Tutustu siihen täällä.

Vierailija

Laskeminen tehdään melko nopeaan tahtiin ja uloshengityksen jälkeen seuraava sisäänhengitys tehdään välittömästi ilman taukoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla