Espoolainen luokanopettaja Heli Immonen, 50, päätti, että kerrankos ihminen uskaltaa!

”Rakastan musiikkia ja laulan Helsingin Musiikkitalon kuorossa noin kymmenessä esityksessä vuodessa. Parina kesänä lauloin myös Savonlinnan oopperajuhlakuorossa.

Kymmenen vuotta sitten aloin unelmoida musiikkiproduktion tuottamisesta. Siinä on paljon organisointia niin kuin opettajan työssäkin.

Olen yltiöpäinen, luova ja aikaansaava, toimin joskus impulsiivisestikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Isot viisikymppiset

Elokuussa 2017 annoin palautetta juuri näkemästäni Sevillan parturi -oopperasta tutulle kapellimestarille Jonas Rannilalle Aleksanterin teatterin pihalla. Kerroin hänelle unelmani ja vitsailin, että myymällä sijoituskämppäni pääsisin alkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei muuta kuin homma pyörimään.

Rannilalalla oli heti ehdotus: toteutetaan yhdessä Leonard Bernsteinin Candide-operetti. Sitä ei ollut esitetty Helsingissä vuosikymmeniin, ja seuraavana vuonna tulisi sata vuotta säveltäjän syntymästä. Samalla hoituisivat komeasti minun 50-vuotispäiväni.

Ajattelin, että kerrankos ihminen elämässään repäisee. Homma pyörimään!

Aloittelijan ansat

Ensin buukkasin tärkeimmät eli Rannilan kapellimestariksi ja Tuomas Parkkisen ohjaajaksi. Varasin Helsingin Savoy-teatterin kahdeksi viikoksi elokuussa 2018.

Rannilan ja Parkkisen kautta sain sovittua myös huippulaulajat ja -soittajat kuuteen esitykseen. Mukana oli 60-henkinen kuoro ja 40-henkinen orkesteri.

Yritin selvitä kaikesta liian nopeasti.

Aloittelijana en ymmärtänyt, että yleensä haetaan ensin vuosi apurahoja ja käytetään toinen vuosi hankkeen toteuttamiseen. Minä yritin selvitä kaikesta vuodessa.

Kaikki oli järjestetty, mutta apurahoja ei herunutkaan. Budjetti oli yli 200 000 euroa. Aloitin markkinoinnin liian myöhään, vasta kesän alussa. Lipunmyynti takkusi. Heinäkuussa 4 300 lipusta oli myyty vasta sata.

Candiden esiintyjäkaarti täytti Savoy-teatterin lavan.
Candiden esiintyjäkaarti täytti Savoy-teatterin lavan.

Sain peruutettua kuudesta näytöksestä kaksi, mutta oli selvää, että produktio menee raskaasti tappiolle. Lisäksi olin sanonut itseni irti opettajan työstä.

Oma unelmani kuitenkin toteutui, kun sain laulaa yhden operetin sivuroolin. Ikänsä kuorossa laulaneena oli hienoa esiintyä myös yksin.

Toive elää

Samalla nousi taistelumieli. Hyvät arvostelut auttavat markkinoinnissa, ja sain myytyä neljä Candiden esitystä Turkuun Åbo Svenska Teaterille kevääksi 2020.

Minä tuon tarpeiston, kuoron ja solistit kaupunkiin tietyllä summalla, ja paikallinen teatteri ja kaupunginorkesteri saavat lipputulot. Neuvottelen esityksistä myös parin muun kaupungin kanssa.

Toivon voivani työllistää itseni joskus kokonaan musiikkituottajana. Tällä hetkellä pärjään näin, koska opettajalle löytyy onneksi aina keikkatöitä.”

Tämä on ET-lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä. Lisää ET:n juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/et.

Vierailija

Miten voi noin halpa olla. Ymmärsinkö että 100 ihmistä kuoro ja orkesteri pelkästään, ja 6 esitystä ja budjetti vain 200 000? Ja tilat, meikkaajat maskeeraajat näyttelijät puvustus, puvut, sähkö ohjaajat kapellimesstarit valaistus , ääniteknikko... laitteiden hoitajat

Joku jäkisjätkä tai rallijäbä ei edes pieraise 200 000 eurolla.

Uskomatobta, ovatko nuo kaikki suostuneet ilmaiseksi tulla vai miten voi noin halvalla tehdä kunnollisen musikaalin/oopperan/musiikkiesityksen?

Nehän ovat yleensä loppuunmyytyjä. Ihmiset haluavat kauneutta ja tunnelmaa ja toisten elämään, kenkiin asettumista

Sisältö jatkuu mainoksen alla