Topi Kauppinen, 24, haki töitä Uudesta kaupungista kaksi vuotta sitten ja sai samalla kerralla myös pääroolin Ylen Tehtaan sankarit – Onnea etsimässä -sarjasta. Kuva: Topin kotialbumi
Topi Kauppinen, 24, haki töitä Uudesta kaupungista kaksi vuotta sitten ja sai samalla kerralla myös pääroolin Ylen Tehtaan sankarit – Onnea etsimässä -sarjasta. Kuva: Topin kotialbumi

Hyvästi monen vuoden työttömyys ja makaronidieetit! Nyt Topi ajelee Mersulla ja ihmettelee suuren maailman meininkiä Varsinais-Suomessa.

Tehtaan sankarit – Onnea etsimässä -sarjan viimeisessä jaksossa Topi Kauppisella, 24, on vielä sormus nimettömässään. Uutuussarja alkoi pyöriä televisiossa syyskuussa, ja sen kuvaukset päättyivät maaliskuussa. Välissä oli pitkä kesä, jolloin Topin parisuhdestatus yllättäen muuttui.

– Soitin sarjan tuottajalle melkein itku kurkussa kesällä ja ehdotin uutta lopetusta, mutta se olisi tullut niin kalliiksi, että sitä ei voitu tehdä, Topi kertoo Me Naisille.

Ylen uutuussarjassa Topi on yksi neljästä päähenkilöstä, jotka työskentelevät Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla. Sarja kuvaa töiden perässä Uuteenkaupunkiin lähtevien ihmisten elämää niin töissä kuin kotona. Syksyn ensimmäisessä jaksossa nähtiin, kuinka Topi joutui hyvästelemään Mikkeliin jäävän Hannansa. Kihlattu lupasi tulla perässä Etelä-Suomeen, kun Topi saa elämänsä ensin kuntoon. Viimeisessä jaksossa hän halaa kihlattuaan ja jää puolestaan katsomaan, kun tämä lähtee armeijaan.

Muissa jaksoissa Topi ja Hanna muun muassa etsivät yhteistä asuntoa Varsinais-Suomesta. Kun koti löytyy, he joutuvat kuuntelemaan naapureiden möykkää. Autokin varastetaan, ja Hanna lähtee armeijaan.

– Auto lähti ensin, sitten lähti emäntä, mutta emäntä tulee onneksi takaisin, Topi kertoo ohjelmassa. 

Tällä hetkellä Topi on sinkku. Lusikat menivät jakoon, kun 4,5 vuoden suhde päättyi kesällä, hän sanoo.

”Valmet on romanssipesäke”

Televisiosarja on tuonut Topille kuuluisuutta, josta mies nauttii täysillä.

– Valmetin HR-osasto on välillä pyytänyt edustuskeikoille mukaan. Olen myös saanut kokeilla A-sarjan Mersua ja GLC-maasturia näiden sivutöiden vuoksi. Ne ovat olleet mukavia kokemuksia. Työssä olemisen into on kyllä kasvanut, kun olen päässyt kokeilemaan oman työnsä jälkeä. Mahtaakohan tällainen resuinen rockabilly Savosta enää halutakaan ajaa omalla autolla, jossa ei ole niitä mukavuuksia, kuten bluetoothia ja sähkösäätöä penkeissä, Topi pohtii.

Uusia kokemuksia Topille on tuonut myös sinkkuaika. Hän kertoo olevansa vielä poikamies – vaikka ”savolaisella sinkullahan on nyt aina jotain pientä säätöä”.

– En haluaisi kertoa nyt suhderintamasta, sillä kaikki on niin alussa. Mutta voin kertoa, että autotehdas se vasta onkin kuin iso, reaalimaailman Tinder. Sellainen romanssipesäke, jossa näkee paljon pareja kulkevan käsikädessä, vaikkapa parkkipaikalla. Meidänkin tiimissämme yksi työkaveri halusi välttämättä tekemään A-Mersua, koska puolisokin on siellä. Minulle itselleni sopii kyllä pitää työt töissä ja vaimot vapaa-ajalla.

”Aluksi olin aina ihan poikki. Mutta en halua valittaa. Tämä työpaikka on parasta, mitä elämässäni on tapahtunut.”

Topi sanoo ehtivänsä nyt olemaan enemmän kotona, koska tehtaalla on päällä ylityökielto. Silti hän ei ole täysin tyytyväinen sosiaaliseen elämäänsä.

– Työkaverit ovat usein väsyneitä eikä työpäivän jälkeen jaksa tehdä oikein mitään. Aluksi olin aina ihan poikki. Mutta en halua valittaa. Tämä työpaikka on parasta, mitä elämässäni on tapahtunut. Saattaa olla, että joskus minusta tulee lisääkin ohjelmaa. Mutta se on sellainen huhu, Topi naurahtaa.



Topi Kauppinen (kesk.) tähdittää uutta tehdassarjaa muun muassa Angel Arubin ja Tanja Leinon kanssa. Kuva: Yle
Topi Kauppinen (kesk.) tähdittää uutta tehdassarjaa muun muassa Angel Arubin ja Tanja Leinon kanssa. Kuva: Yle

 

”Rahaa muuhunkin kuin makaroniin”

Topi asuu nyt Raisiossa lähellä suurta Mylly-kauppakeskusta. Sieltä hän ajelee joka päivä autollaan Uuteenkaupunkiin. Vaikka Topi on ollut pian kaksi vuotta töissä autotehtaalla, hän vieläkin jaksaa ihmetellä esimerkiksi varsinaissuomalaisten mentaliteettia ja maisemia.

– Täällä on jotenkin jäyhää porukkaa. He eivät harrasta small talkia niin kuin savolaiset. Mutta onhan tämä hienoa seutua ja täällä on ison maailman meininkiä. Prismakin on melkein jokaisessa kulmassa, sanoo Topi.

Mikkelissä hän kävi automaalarikoulun ja oli töissä muun muassa ajoneuvoasentajana, mutta hän ehti olla vuosia myös työttömänä. Ensimmäisinä töinään Valmetilla Topi huolehti muun muassa Mercedes Benzin GLC-maasturin pyöränkaarien asennuksesta. Sitten hän siirtyi täyttöasemalle, jossa työskennellään muun muassa jarru- ja jäähdytysnesteiden kanssa.

– Autoin tuossa Savosta tullutta ystävääni ja hän pääsi prosessinhoitajaksi hitsaamoon. Yksi päivä ystäväni kertoi, että siellä olisi paikka operaattorille. Esimieheni sanoi, että kovin usein tällaisia tarjouksia ei tule, joten näin tilaisuuteni tulleen ja siirryin hitsaamoon. Varmistan, että roboteille riittää osia ja jos jotain ongelmia tulee, varmistan, että ne saadaan hoidettua kuntoon.

Hommiaan Topi kuvailee helpoksi. Hän pitää huolta kahdeksan tuntia siitä, että robottisolu pyörii tehokkaasti. Töitään hän vertaa tiskikaapin täyttämiseen: jokaisella osalla on siellä paikkansa. Jos osat eivät mene järjestyksessä, homma romahtaa.

Palkkaansa Topi on tyytyväinen – vaikka ainahan se voisi olla suurempikin. Kahden työvuoden jälkeen hän odottaa palkankorotusta. Tällä hetkellä hän ei saa kertoa palkastaan, koska ”jokaisella on erilainen palkkataso ja näin ollen yhden palkka ei edusta kaikkia”. Vuoden 2017 lopulla Me Naisten haastattelema Anne Kontio paljasti, että hän sai 30 000 euron tilin ensimmäisenä Valmet-vuotenaan; tosin sen eteen hän oli joutunut tekemään paljon ylitöitä.

– Koulutukseen nähden palkka on hyvä. Valmetilla ei välttämättä tarvita koulutusta lainkaan. Nyt meillä on päällä yötyökielto. Ennen kuin tein kolmivuorotöitä, niin se näkyi myös palkassa, Topi mainitsee.

”Harkintakykyni ei aina ollut täysin kohdillaan, kun huomasin rahaa olevan muuhunkin kuin makaroniin.”

Topi sanoo käyttävänsä paljon rahojaan auto- ja tietokoneharrastuksiin. Hän myöntää, että joskus ”tulee elettyä yli varojenkin, kun on niin kallis harrastus”.  

– Yksi syy Hannan ja minun eroon olivat taloudelliset näkemykset. Toisaalta, näimme myös liian vähän, sillä olin paljon töissä aluksi.

– Siinä missä Hanna oli valmis ottamaan lainaa enemmän, minä halusin hoitaa vanhat velat pois alta pihistellen. Mutta harkintakykyni ei aina ollut täysin kohdillaan, kun huomasin rahaa olevan muuhunkin kuin makaroniin. Kun aloin saada kahdessa viikossa palkkaa, joka vastasi kahden kuukauden Kela-korvauksia, halusin ostaa sillä omia juttuja.

Topin ilme menee vakavaksi, kun hän joutuu ohjelmassa pohtimaan henkilökohtaisia autopulmiaan. Kuva: Yle
Topin ilme menee vakavaksi, kun hän joutuu ohjelmassa pohtimaan henkilökohtaisia autopulmiaan. Kuva: Yle

 

Kahdeksanosainen Tehtaan sankarit – Onnea etsimässä -sarja TV1-kanavalla tiistaisin kello 20.00.
Sarja on katsottavissa kokonaan myös Yle Areenassa.