Kodin Kuvalehti
Jari Mönkkönen on opettanut omille lapsille, mitä trampoliinilla saa ja mitä ei saa tehdä. ”Tiedän, että poikaporukassa pomppiessa meilläkin on silti tehty tyhmiä, vaarallisia juttuja.”
Jari Mönkkönen on opettanut omille lapsille, mitä trampoliinilla saa ja mitä ei saa tehdä. ”Tiedän, että poikaporukassa pomppiessa meilläkin on silti tehty tyhmiä, vaarallisia juttuja.”

Trampoliinivammat näkyvät valitettavan usein lääkärin vastaanotoilla ja sairaaloissa kesällä. – Silmänräpäys voi muuttaa kokeneenkin hyppijän elämän, entinen kilpavoimistelija Jari Mönkkönen muistuttaa.

Entinen ammattivoimistelija Jari Mönkkönen alkoi kampanjoida pihatrampoliinien turvallisuuden puolesta, kun hän halvaantui vuonna 2016. Silmänräpäys voi muuttaa kokeneenkin voltintekijän elämän: Jari tuli kaksoisvolttia takaperin paikaltaan tehtyään alas volttimonttuun niskalleen ja neliraajahalvaantui.

Kun Jari Mönkkönen makasi teho-osastolla, hän mietti, kuinka voisi säästää nuoria omalta kohtaloltaan. Mieleen tulivat kotipihojen trampoliineilla hurjasti hyppivät lapset.

– Haluan nostaa esiin trampoliinilla hyppimisen ilon, mutta myös turvallisuuden tärkeyden, Jari sanoi Kodin Kuvalehdelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Trampoliinitemppuilussa kotipihoilla, sisäleikkipuistoissa ja muualla on maltettava edetä rauhassa ja opetella tekniikat oikein. Itsestäni on vammautumisen jälkeen tullut hirmu varovainen. Koko ajan sanon lapsilleni, että muistakaa pitää pyöräillessä sitä kypärää ja trampalla ei hypitä liian erikokoisten kavereiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yllä olevalla videolla Jari Mönkkönen kertoo kolme tärkeintä asiaa, jotka kaikkien lapsilleen trampoliinin hankkineiden vanhempien pitäisi ottaa huomioon. Ne ovat tiivistetysti:

  1. Tärkein on kunnollinen ja hyvin kiinnitetty turvaverkko. Älä myöskään osta kaupan halvinta trampoliinia, vaan valitse laadukas tuote, jossa on hyvät jouset ja matto.
  2. Vanhempien tehtävä on valvoa lasten hyppimistä. Ponnistamisen voimistaminen eli buustaus voi johtaa hallitsemattomaan ilmalentoon ja loukkaantumiseen. 
  3. Huolehdi myös, että kovin eripainoiset eivät hypi samaan aikaan, jotta ilmalennoista ei tule liian rajuja. Kaksoisvolttien harjoittelu vaatii ammattilaisen valvontaa, joten jätä se urheiluseuroille.

Tämä on Kodin Kuvalehden juttu, joka on julkaistu alun perin kesäkuussa 2018. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla