Avain pirteämpään työpäivään on helppo: pidä taukoja, paitsi jos olet juuri tänään ihan superinnoissasi.

Huh, mikä kiire töissä! Työasiat surraavat päässä vielä vapaallakin. Kuulostaako tutulta?

Tällaista työelämä nykyään usein on, sanoo psykologian professori Ulla Kinnunen. Murros ajoittuu hänen mukaansa 90-luvun lamaan. Sen jälkeen työtahti on kiristynyt ja työstä on tullut entistä kuormittavampaa.

Nykyään onkin Kinnusen mielestä entistä tärkeämpää panostaa työpäivän aikana tapahtuvaan palautumiseen. Kysyimme häneltä parhaat konstit.

1. Pidä ne tauot

– On tärkeää, että ihmiset todella pitävät ne lounas- ja kahvitaukonsa. Tauot auttavat jaksottamaan ja rytmittämään työpäivää, mikä on tärkeää palautumiselle, Kinnunen sanoo.

Taukojen pidosta kannattaa päättää etukäteen. Kunnon tauoksi ei siis riitä, että surffailet töidesi lomassa Facebookissa ja kissavideoita katselemassa.

2. Juttele (työ)kavereiden kanssa

– Sosiaalinen vuorovaikutuksen on tutkimuksissa havaittu auttavan työn rasituksesta palautumisessa, Kinnunen muistuttaa.

3. Käy ulkona

Jos mahdollista, käytä osa lounastauosta pieneen happihyppelyyn. Jo 15 minuutin pyrähdys saattaa auttaa.

– Tutkimme parhaillaan, miten vartin happihyppely tai rentoutusharjoitus vaikuttaa siihen, kuinka virkeäksi ihmiset tuntevat itsensä työpäivän jälkeen, Kinnunen kertoo.

+ Tee mitä itse haluat

– Sosiaalisen vuorovaikutuksen ja ulkoilun toimivuus perustuu siihen, että ihmisellä on sisäinen motivaatio tehdä ne. Jos ei ole kovin sosiaalinen ihminen tai työssä on paljon sosiaalista vuorovaikutusta, voi hyvin haluta olla tauoillaan yksin.

Ja jos välillä tempaantuu flowhun ja aika kiitää kuin siivillä, taukojen unohtamista ei kannata stressata.

– Joskus tauot eivät ole hyvästä. Jos olet oikein uppoutunut johonkin työhön, tauko voi tuntua vain häiritsevältä keskeytykseltä, Kinnunen sanoo.

Kaikki työelämään liittyvät jutut löydät täältä.

Laitteiden turvakaaret saattavat aiheuttaa pettymyksiä isokokoisille. Kysyimme Linnanmäen palvelupäälliköltä, mistä tietää onko liian iso huvipuiston laitteeseen. 

Isokokoiset saattavat joskus kohdata ikävän ongelman huvipuistossa: he eivät mahdukaan laitteisiin. Mistä tietää, onko liian isokokoinen johonkin laitteeseen? 

– Tietyissä aitteissa on ilmoitettu yläpituusraja, joka on joko 195 tai 200 senttimetriä laitteesta riippuen. Painorajoja tai vyötärönympäryksiä ei ole ilmoitettu, sillä tapaukset ovat yksilöllisiä ja riippuvat ruumiinrakenteesta. Selän pituus ja vartalonympäryys voivat asettaa haasteita turvapuomin saamisessa tarpeeksi kireälle, kertoo Linnanmäen palvelupäällikkö Kati Hakala

Linnanmäki ilmoittaa nettisivuilla laitteiden kuvauksissa ja huvipuistossa laitteiden infotauluissa turvapalluran avulla, mikäli turvakaaret saattavat rajoittaa kyseisessä laitteessa isokokoisten pääsyn laitteeseen. 

– On ikävä tilanne, jos joku on jonottanut pitkään, eikä pääsekään laitteeseen. Jos näin käy, pyrimme aina hoitamaan tällaiset tilanteet hienotunteisesti, Hakala selittää. 

”Selän pituus ja vartalonympäryys voivat asettaa haasteita turvapuomin saamisessa tarpeeksi kireälle.”

Linnanmäki pohtii aina silloin tällöin, miten isokokoisemmatkin mahtuisivat laitteisiin. 

– Kun hankimme laitteita, pyrimme miettimään näitä asioita. Emme kuitenkaan rakenna laitteita itse ja usein on kyse siitä, että suurin osa laitevalmistajien tarjoamista laitteista on standardikokoisia. 

Hakalan mukaan aina silloin tällöin on myös ehdotettu kokeilupenkkejä eli mahdollisuutta kokeilla laitteen penkkiä ennen laitteeseen jonottamista. Linnanmäki ei kuitenkaan ole vielä lähtenyt niitä kokeilemaan. 

Linnanmäen huvipuistosta löytyy myös positiivinen poikkeus: Ukko-laitteen kaksi viimeistä penkkiä ovat standardikokoa isommat ja sopivat siten useammalle kävijälle. 

Mustat hampurilaissämpylät on helppo tehdä itse. Lääkehiiltä ei kuitenkaan suositella syötäväksi suuria määriä.

– Tämän kesän varmin hittiresepti on lääkehiilellä mustaksi värjätty hampurilaissämpylä.

Näin arvioi K-ruoan sisällöistä vastaava markkinointijohtaja Teija Nesterinen Keskon tiedotteessa. Tavallisesta grilli-illasta saa kieltämättä kiinnostavamman dramaattisten tummien hamppareiden kanssa.

Ideaa on ehditty soveltaa myös muualla: muun muassa Burger Kingillä on Halloweenin alla ollut myynnissä hamppari pikimustiksi värjättyjen hampurilaissämpylöiden höystämänä.

Itse tehtyjen mustien sämpylöiden resepti on simppeli: sämpylää tehdessä taikinan sekaan lisätään apteekista saatavia lääkehiilirakeita, joiden avulla leivän väristä saa syvän mustan.

Mutta kuinka turvallista lääkehiiltä on käyttää kotioloissa?

Terveystalon ravitsemusterapeutti Jan Verho kertoo, että lääkehiilen toistuvalla käytöllä voi olla myös haittavaikutuksia.

– Lääkehiiltä käytetään yleensä myrkytystapauksissa. Lääkehiili estää lääkeaineiden imeytymisen. Eli jos ihminen käyttää lääkkeitä, niiden toiminta voi häiriintyä, Verho sanoo.

”Päivittäisessä käytössä lääkehiiltä saisi kuitenkin liikaa.”

– On myös mahdollista, että herkkävatsaiselle voi tulla lääkehiilen käytöstä esimerkiksi ummetusta tai ripulia.

Unelmaa mustista hamppareista ei kuitenkaan tarvitse ihan heti hylätä. Vasta isot määrät lääkehiiltä aiheuttavat ongelmia, joten lääkehiilen käyttöä voi turvallisesti kokeilla.

– Vähän ja satunnaisesti käytettynä lääkehiili on harmitonta. Päivittäisessä käytössä lääkehiiltä saisi kuitenkin liikaa ja se voisi aiheuttaa ongelmia sekä lääkeaineiden että ravintoaineiden imeytymisessä, Verho sanoo.