Avain pirteämpään työpäivään on helppo: pidä taukoja, paitsi jos olet juuri tänään ihan superinnoissasi.

Huh, mikä kiire töissä! Työasiat surraavat päässä vielä vapaallakin. Kuulostaako tutulta?

Tällaista työelämä nykyään usein on, sanoo psykologian professori Ulla Kinnunen. Murros ajoittuu hänen mukaansa 90-luvun lamaan. Sen jälkeen työtahti on kiristynyt ja työstä on tullut entistä kuormittavampaa.

Nykyään onkin Kinnusen mielestä entistä tärkeämpää panostaa työpäivän aikana tapahtuvaan palautumiseen. Kysyimme häneltä parhaat konstit.

1. Pidä ne tauot

– On tärkeää, että ihmiset todella pitävät ne lounas- ja kahvitaukonsa. Tauot auttavat jaksottamaan ja rytmittämään työpäivää, mikä on tärkeää palautumiselle, Kinnunen sanoo.

Taukojen pidosta kannattaa päättää etukäteen. Kunnon tauoksi ei siis riitä, että surffailet töidesi lomassa Facebookissa ja kissavideoita katselemassa.

2. Juttele (työ)kavereiden kanssa

– Sosiaalinen vuorovaikutuksen on tutkimuksissa havaittu auttavan työn rasituksesta palautumisessa, Kinnunen muistuttaa.

3. Käy ulkona

Jos mahdollista, käytä osa lounastauosta pieneen happihyppelyyn. Jo 15 minuutin pyrähdys saattaa auttaa.

– Tutkimme parhaillaan, miten vartin happihyppely tai rentoutusharjoitus vaikuttaa siihen, kuinka virkeäksi ihmiset tuntevat itsensä työpäivän jälkeen, Kinnunen kertoo.

+ Tee mitä itse haluat

– Sosiaalisen vuorovaikutuksen ja ulkoilun toimivuus perustuu siihen, että ihmisellä on sisäinen motivaatio tehdä ne. Jos ei ole kovin sosiaalinen ihminen tai työssä on paljon sosiaalista vuorovaikutusta, voi hyvin haluta olla tauoillaan yksin.

Ja jos välillä tempaantuu flowhun ja aika kiitää kuin siivillä, taukojen unohtamista ei kannata stressata.

– Joskus tauot eivät ole hyvästä. Jos olet oikein uppoutunut johonkin työhön, tauko voi tuntua vain häiritsevältä keskeytykseltä, Kinnunen sanoo.

Kaikki työelämään liittyvät jutut löydät täältä.