Eikö oma työ enää nappaa? Syynä voivat olla vaikka liian vähäiset tai haasteettomat työtehtävät. Kuva: Shutterstock.
Eikö oma työ enää nappaa? Syynä voivat olla vaikka liian vähäiset tai haasteettomat työtehtävät. Kuva: Shutterstock.

Voisinko saada lisää haasteita? Kenties enemmän tukea kollegoiltani? Vai olisiko omissa stressinhallintakeinoissa parantamisen varaa?

Lomat on lomailtu, ja uutta virtaa on vaikka muille jakaa. Työkavereitakin on jo ollut ikävä, ja sormet syyhyävät päästä kiinni omiin työtehtäviin.

Ai ei vai?

Jos töihin meneminen tuntuu yhtäjaksoisesti pitkän aikaa vastenmieliseltä, eivätkä edes vapaapäivät tai lomat muuta tilannetta, kannattaa pohtia, mikä töihin menemisessä oikeasti tökkii, neuvoo Työterveyslaitoksen erikoistutkija Kaisa Kirves.

Tunnistatko nämä merkit itsessäsi?

Tietyt merkit kertovat siitä, että oma työelämä vaatii muutosta.

– Vaikeus palautua töistä, unen häiriintyminen ja ristiriitojen lisääntyminen läheisissä ihmissuhteissa voivat johtua siitä, etteivät työ ja työntekijä sovi toisilleen syystä tai toisesta, Kirves kuvailee.

Työhönsä tyytyväiset ihmiset kokevat useamman kerran viikossa innostumista, uppoutumista ja sitoutumista omaan työhönsä.

Työhön tympääntynyt tai työssänsä tylsistyvä ihminen tuntee usein, etteivät työtehtävät tarjoa riittävästi haasteita. Töihin on vaikea keskittyä, ja aika tuntuu kuluvan töissä hitaasti.

– Vähitellen tällainen työntekijä passivoituu eikä haluakaan enää panostaa työhönsä, Kirves sanoo.

Työhönsä tyytyväiset ihmiset puolestaan kokevat useamman kerran viikossa innostumista, uppoutumista ja sitoutumista omaan työhönsä.

Lue juttu: Oletko oikeassa työpaikassa? 5 paljastavaa kysymystä

Silloin tällöin normaalia – pitkän päälle heikentää terveyttä

Erikoistutkijan mukaan silloin tällöin koettuna työssä tylsistyminen on harmitonta, mutta voi pitkittyessään heikentää terveyttä.

Kirves kuitenkin huomauttaa, että työhön tylsistymistä ja tympiintymistä ei pidä sekoittaa työuupumukseen.

– Työuupumus kehittyy pitkän ajan kuluessa, ja siihen liittyvät voimakas väsymys, kyyninen asenne omaan työhön sekä ammatillisen itsetunnon lasku. Työntekijä ei enää kykene lähtemään työpaikalleen, Kirves luettelee.

Pahimmillaan ja hoitamattomana työuupumus voi johtaa työkyvyttömyyteen.

Lue myös: Kärsitkö tietämättäsi työuupumuksesta? Tarkkaile näitä merkkejä

Mikä neuvoksi?

Jos oma työ ei enää nappaa, Kirves neuvoo pohtimaan tarkasti sitä, mistä tympääntyminen johtuu.

– Ovatko työtehtävät liian vai liian vähän haastavia? Eikö työkavereilta ja esimieheltä tule sitä tukea, jota tarvitsisi? Ovatko omat stressinhallintataidot riittävät vai pitäisikö niitä kehittää? Kirves luettelee asioita, joita kannattaa arvioida.

Sen jälkeen asioihin kannattaa ensin yrittää vaikuttaa itse  – ja antaa muutokselle aikaa.

Lisäksi kannattaa pohtia, mitkä asiat ovat hyvin nykyisessä työssä, eli mistä kannattaa pitää kiinni.

"Usein työpaikan vaihtamisen jälkeen hoksaa, miten hyvin jotkin asiat olivat vanhassa työssä."

– Ei ole mitenkään tavatonta, että vasta työpaikan vaihtamisen jälkeen hoksaa, miten hyvin jotkin asiat olivat vanhassa työssä, Kirves huomauttaa.

Jos tämä ei auta, kannattaa työpaikan vaihtamista harkita Kirveen mukaan tosissaan.

Lue myös: Haaveiletko uudesta työstä? Näin onnistut

Suin päin pomon luo ei silti kannata rynnätä irtisanoutumislapun kanssa.

– Työpaikan vaihtaminen ei välttämättä tapahdu kädenkäänteessä. Riippuu alasta ja asuinpaikasta, miten nopeasti uuden työn voi saada. Ainakin työnhakutaitojen tulee olla hyvässä terässä ennen kuin irtisanoutuu edellisestä työstään, Kirves sanoo.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Astma ei ole este kovallekaan treenaamiselle, todistaa fysioterapeuttiopiskelija Tea Ahonen, 41. 

”Kolme vuotta sitten huomasin, että minun oli vaikea hengittää lenkillä. Kurkussani oli kuristava tunne ja rintakehääni painoi. Hengitys oli raskasta eikä meinannut tasaantua mäkijuoksun jälkeen. Olin juossut yksitoista vuotta ja treenasin neljästä kuuteen kertaan viikossa, joten ymmärsin nopeasti, että jokin on vialla. Lääkäri diagnosoi oireeni keskivaikeaksi astmaksi.

Kun luulin, että joudun luopumaan juoksusta, sydäntäni ahdisti ja oloni oli haikea. Olen aina rakastanut juoksemista. Se on paras tapa saada päivän liikunta-annos. Kun jalat ovat kevyet ja askel nousee, juoksu antaa vapauden tunteen. Flow-tilassa tunnen, että voisin juosta loputtomasti.

Lopettamisen sijaan päätin, että opettelen kuuntelemaan kehoani ja löydän oikean tavan juosta. Kun astmaani lopulta löytyi sopiva lääkitys ja hengitystieni rauhoittuvat, lähdin taas lenkille.

”En ota turhia riskejä. Jos oloni ei ole hyvä, en treenaa.”

Kannan kännykkää ja astmapiippua aina mukanani vyölaukussa tai juoksurepussa. Jos unohdan ne, minun on käännyttävä takaisin. Jos hengittäminen alkaa tuntua hankalalta, otan lääkettä ja juoksen loppumatkan rauhallisemmin tai kävelen. Puoli tuntia ennen kovaa treeniä otan avaavan lääkkeen.

Lääkärini on onneksi ollut alusta saakka motivoiva ja korostanut, että voin jatkaa liikkumista. Ainoastaan pakkasella juoksen sisällä juoksumatolla, koska kylmässä ja kosteassa saan helpoiten oireita.

Nykyään tiedän pikaisesti, koska kannattaa hidastaa: jos juoksu ei kulje tai hengitykseni muuttuu pinnalliseksi. En ota turhia riskejä. Jos oloni ei ole hyvä, en treenaa.

Kesäkuussa juoksin Rukalla 82 kilometriä ongelmitta. Piippu kulki mukanani repussa. Otin suorituksen aikana useamman kerran lääkettä. Olin luvannut itselleni, että jos keuhkoni alkaisivat oireilla, jättäisin leikin kesken. Terveys on tärkeintä.

Kun pääsin 15 tunnin jälkeen maaliin, fiilikseni oli sanoinkuvaamaton. Tein sen! Astmani voi paremmin, kun liikun. Rasitus tekee sopivassa määrin keuhkoilleni vain hyvää.”

Joka kymmenes suomalainen kärsii astmasta

  • Astma oireilee usein yskänä ja hengenahdistuksena, ja hoitamattomana se altistaa toistuville hengitystietulehduksille. 
  • Äärimmäisen harvat sairaudet ovat sellaisia, joihin liikunta ei auttaisi. Yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halosen mukaan liikunnan hyödyt ovat kiistattomia myös astmapotilaille. 
  • Kestävyysurheilu vähentää keuhkoputkien limakalvojen tulehtumisalttiutta. Ennen harrastuksen aloittamista on kuitenkin aina mietittävä ammattilaisen kanssa, kuinka laji sopii osaksi astman hoitoa. Kannattaa aloittaa kuitenkin varovasti, ja astmapiippua on aina pidettävä mukana.

 

Kombutsabuumi on rantautunut kunnolla nyt Suomeenkin. Tosifanit valmistavat sitä itse kotona.

”Kevyesti pirskahtelevaa. Raikasta ja puhdasta. Aavistus inkivääriä ja vihreää teetä.”

Näin Linda Hackman kuvailee suosikkijuomansa kombutsan makua. Pahaakin kombutsaa hän juonut joskus, mutta yleensä hän nauttii ensiluokkaista kombutsaa. Tuota ikiaikaista teejuomaa, jota hän valmistaa säännöllisesti kotonaan.

Helsinkiläinen Linda, 33, innostui kombutsasta viitisen vuotta sitten. Hän oli lueskellut aiheesta ensin kotona. Sitten hän päätyi erikoisruokia myyvään liikkeeseen, jossa hän jutteli kombutsasta myyjän kanssa.

– Sain myyjältä tämän oman kombutsasienen ja pääsin tekemään juomaa itse. Siitä asti olen käyttänyt tätä alkuviljelmää kombutsan valmistamisessa sekä antanut sieniä muillekin.

Kombutsaa kutsutaan myös terveysjuomaksi, jonka nimeen on vannottu jo vuosikymmenten ajan. Aiemmin sitä kutsuttiin volgansienijuomaksi. Juoman käyminen tapahtuu alkuviljelmän eli sienen avulla. Klönttimäiset hiivasienet kasvattavat kerroksiaan ja ovat jaettavissa kuin taikinajuuret, joita on kiva antaa kavereille.

”Kesällä juoma valmistuu nopeammin”

Yleensä Linda käyttää kombutsassaan vihreää tai valkoista teetä.

– Monet käyttävät myös mustaa teetä, mutta se ei sovi herkälle vatsalleni. Ja koska haluan kombutsani maistuvan voimakkaalta, käytän tavallista sokeria. Jotkut tykkäävät palmu- ja kookossokerista.

Kun Linda valmistaa teen, hän tekee sen puhtaassa kulhossa ja lisää siihen sokerin. Litraan teetä liukenee noin sata grammaa sokeria.

Sen jälkeen hän viilentää teen huoneenlämpöiseksi. Hän kaataa teen kolmen–neljän litran lasikulhoihin, jotka hän on peittänyt harsolla ja laittaa kulhot pimeään kaappiin. Tästä kombosta kombutsa saa simamaisen makunsa sekä luonnollisia probiootteja.

– Useimmiten minulla on samaan aikaan kaksi–kolme purkkia, joissa kombutsajuomani valmistuvat. Nyrkkisääntönä on, että juomasta kymmenesosa on vanhaa nestettä. Kesällä juoma valmistuu nopeammin, kun taas talvella se käy hitaammin ja makukin on jotenkin raikkaampi.

Nykyään kaupoissa ja terveysruokaan erikoistuvissa ravintoloissakin on tarjolla kombutsaa. Lindan mukaan ne ovat usein hiilihappoisempia ja makeampia kuin hänen omat juomansa.

– En pysty syömään maitotuotteita enkä halua syödä probiootteja purkista, joten juon kombutsaa päivittäin muutaman desin. Tykkään etikkamaisesta, ärjymmästä kombutsasta, ja uskon, että sillä on vaikutuksia muun muassa vatsantoimintaani.

”En pysty syömään maitotuotteita enkä halua syödä probiootteja purkista, joten juon kombutsaa päivittäin muutaman desin.”

Linda uskoo muidenkin käymisteitse valmistettujen eli fermentoitujen ruokien terveyshyötyihin, varsinkin suoliston toiminnan tasapainottajina. Tosikäyttäjien keskuudessa ei tunnu olevan vaivaa, jota superjuoma ei parantaisi. Muut kombutsaintoilijat kertovat, että juoma muun muassa vahvistaa hiuksia, alentaa verenpainetta ja ennen kaikkea piristää. Teejuomassa on kofeiinia, joten se saattaa suurina annoksina virkistää liikaakin kofeiiniherkkiä ihmisiä.

– Huomaan vatsastani, muun muassa ruuansulatuksesta, jos en ole vaikkapa matkalla saanut kombutsaa pariin päivään, Linda sanoo.

Hän itse antaa kombutsan käydä useamman viikon maun vuoksi, vaikka juoma valmistuu helposti kymmenessä päivässäkin. Valmiin juoman hän maustaa usein inkiväärillä tai muilla mausteilla. Jotkut käyttävät lisäsokeria pullottamisvaiheessa. Kombutsasieni käyttää teehen lisätyn sokerin ravinnokseen: maustamaton kombutsa ei maistu makealta, koska sokeri on haihtunut käymisprosessissa. Mitä pidempään sen antaa käydä, sitä hapokkaampaa se on.

Kombutsasta on tehty vielä vasta vähän tutkimuksia, vaikka juomaa on nautittu maailmassa joidenkin lähteiden mukaan tuhansia vuosia. Sen sijaan vihreää teetä on tutkittu enemmän ja todistetusti vihreä tee auttaa muun muassa painonhallinnassa ja verensokeriongelmissa.

 Lindan mukaan kombutsan valmistuksen ehdoton sääntö liittyy puhtauteen. Sieneen kasvaa helposti hometta, jos kombutsaa tekee likaisissa astioissa.
Lindan mukaan kombutsan valmistuksen ehdoton sääntö liittyy puhtauteen. Sieneen kasvaa helposti hometta, jos kombutsaa tekee likaisissa astioissa.

 

Kombutsaa suoraa hanasta

Käymisteitse valmistetussa juomassa saattaa olla prosentteja, kuten simassakin. Mutta alkoholipitoisuus jää Lindan mukaan alle yhden prosentin. Jotkut ulkomailla kombutsaa nauttineet ovat kertoneet, että ensimmäisellä kerralla kombutsa on aiheuttanut pienen hiprakan.

Ulkomailla Linda on törmännyt todelliseen kombutsabuumiin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa hän on juonut kombutsaa, jota tarjoillaan suoraan hanasta. Kombutsaa on siellä jopa kahvilajätti Starbucksin valikoimissa.

– Suomessakin kombutsasta on tullut entistä suositumpaa. Siitä kysellään paljon Facebookin ryhmissä ja sitä näkee paljon enemmän terveyskaupoissa. Jotkut saattavat kasvattaa sienen kaupan valmiista kombutsajuomasta ja olen nähnyt myös valmiita kombutsan aloituspakkauksia.

Hän on huomannut, että kombutsaa suosivat monenlaiset ihmiset. Yhteen ryhmään kuuluvat ”hippityypit”, toiseen ”ruokahifistelijät”, Linda kuvailee. Hän itse kertoo maistelevansa mielellään paljon myös viinejä, joten kombutsan nauttiminen kuuluu luonnollisena osana hänen elämäänsä.