Eikö oma työ enää nappaa? Syynä voivat olla vaikka liian vähäiset tai haasteettomat työtehtävät. Kuva: Shutterstock.
Eikö oma työ enää nappaa? Syynä voivat olla vaikka liian vähäiset tai haasteettomat työtehtävät. Kuva: Shutterstock.

Voisinko saada lisää haasteita? Kenties enemmän tukea kollegoiltani? Vai olisiko omissa stressinhallintakeinoissa parantamisen varaa?

Lomat on lomailtu, ja uutta virtaa on vaikka muille jakaa. Työkavereitakin on jo ollut ikävä, ja sormet syyhyävät päästä kiinni omiin työtehtäviin.

Ai ei vai?

Jos töihin meneminen tuntuu yhtäjaksoisesti pitkän aikaa vastenmieliseltä, eivätkä edes vapaapäivät tai lomat muuta tilannetta, kannattaa pohtia, mikä töihin menemisessä oikeasti tökkii, neuvoo Työterveyslaitoksen erikoistutkija Kaisa Kirves.

Tunnistatko nämä merkit itsessäsi?

Tietyt merkit kertovat siitä, että oma työelämä vaatii muutosta.

– Vaikeus palautua töistä, unen häiriintyminen ja ristiriitojen lisääntyminen läheisissä ihmissuhteissa voivat johtua siitä, etteivät työ ja työntekijä sovi toisilleen syystä tai toisesta, Kirves kuvailee.

Työhönsä tyytyväiset ihmiset kokevat useamman kerran viikossa innostumista, uppoutumista ja sitoutumista omaan työhönsä.

Työhön tympääntynyt tai työssänsä tylsistyvä ihminen tuntee usein, etteivät työtehtävät tarjoa riittävästi haasteita. Töihin on vaikea keskittyä, ja aika tuntuu kuluvan töissä hitaasti.

– Vähitellen tällainen työntekijä passivoituu eikä haluakaan enää panostaa työhönsä, Kirves sanoo.

Työhönsä tyytyväiset ihmiset puolestaan kokevat useamman kerran viikossa innostumista, uppoutumista ja sitoutumista omaan työhönsä.

Lue juttu: Oletko oikeassa työpaikassa? 5 paljastavaa kysymystä

Silloin tällöin normaalia – pitkän päälle heikentää terveyttä

Erikoistutkijan mukaan silloin tällöin koettuna työssä tylsistyminen on harmitonta, mutta voi pitkittyessään heikentää terveyttä.

Kirves kuitenkin huomauttaa, että työhön tylsistymistä ja tympiintymistä ei pidä sekoittaa työuupumukseen.

– Työuupumus kehittyy pitkän ajan kuluessa, ja siihen liittyvät voimakas väsymys, kyyninen asenne omaan työhön sekä ammatillisen itsetunnon lasku. Työntekijä ei enää kykene lähtemään työpaikalleen, Kirves luettelee.

Pahimmillaan ja hoitamattomana työuupumus voi johtaa työkyvyttömyyteen.

Lue myös: Kärsitkö tietämättäsi työuupumuksesta? Tarkkaile näitä merkkejä

Mikä neuvoksi?

Jos oma työ ei enää nappaa, Kirves neuvoo pohtimaan tarkasti sitä, mistä tympääntyminen johtuu.

– Ovatko työtehtävät liian vai liian vähän haastavia? Eikö työkavereilta ja esimieheltä tule sitä tukea, jota tarvitsisi? Ovatko omat stressinhallintataidot riittävät vai pitäisikö niitä kehittää? Kirves luettelee asioita, joita kannattaa arvioida.

Sen jälkeen asioihin kannattaa ensin yrittää vaikuttaa itse  – ja antaa muutokselle aikaa.

Lisäksi kannattaa pohtia, mitkä asiat ovat hyvin nykyisessä työssä, eli mistä kannattaa pitää kiinni.

"Usein työpaikan vaihtamisen jälkeen hoksaa, miten hyvin jotkin asiat olivat vanhassa työssä."

– Ei ole mitenkään tavatonta, että vasta työpaikan vaihtamisen jälkeen hoksaa, miten hyvin jotkin asiat olivat vanhassa työssä, Kirves huomauttaa.

Jos tämä ei auta, kannattaa työpaikan vaihtamista harkita Kirveen mukaan tosissaan.

Lue myös: Haaveiletko uudesta työstä? Näin onnistut

Suin päin pomon luo ei silti kannata rynnätä irtisanoutumislapun kanssa.

– Työpaikan vaihtaminen ei välttämättä tapahdu kädenkäänteessä. Riippuu alasta ja asuinpaikasta, miten nopeasti uuden työn voi saada. Ainakin työnhakutaitojen tulee olla hyvässä terässä ennen kuin irtisanoutuu edellisestä työstään, Kirves sanoo.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.