Lasit päähän ja ystävät koolle piknikille! Näin voi tehdä, vaikka aurinko ei paistaisikaan. Kuva: Colourbox
Lasit päähän ja ystävät koolle piknikille! Näin voi tehdä, vaikka aurinko ei paistaisikaan. Kuva: Colourbox

Totuus on, että syksy painaa jo päälle – mutta kesäihminenhän ei luovuta. 

1. Katse vaatekaappiin

Kesävaatteita ei kannata hyvästellä vielä monestakaan syystä. Mitä aikaisemmin villasukkahousut ja toppatakin vetää päällensä, sitä pidempi tulee talvesta. Onneksi lämpövaatteisiin siirtymisen sen voi tehdä asteittain. Pue lempikesämekkosi kanssa leggingsit ja villatakki. Sujauta sortsien alle värikkäät sukkahousut. Energiset kesävärit vaatteissa ja asusteissa saavat muistelemaan lämmöllä niitä päiviä, jolloin mekon reuna liimautui hikisenä paljasta reittä vasten.

Tyyli haltuun! 15 ihanan kevyttä kesäistä asua

2. Ota nenä avuksi

Ihmisen tuoksumuisti on uskomaton. Kaikki muistavat lapsuudenkesät, jotka tuoksuivat vesisateen jälkeiseltä ruoholta ja luonnonvesien raikkaudelta. Jos et ole tuoksuyliherkkä, kokeile kotona tuoksukynttilöitä tai huonetuoksuja, jotka tuovat mieleesi kesän ja virkistävät oloa.

Tuntuuko kropassa tunkkaiselta? 11 keinoa, joilla saat virkeän olon nopeasti

3. Väriä kynsiin ja huuliin

Moni lakkaa varpaankyntensä pelkästään kesällä. Miksi punalakan käyttö loppuu sandaalikauteen? Varsinkin jos kynsilakkapullossa on vielä jäljellä suosikkiväriäsi, maalaa sillä varpaankyntesi. Huolitellut, värikkäät kynnet ovat pieni ja halpa piristyskeino. Sama idea kannattaa ottaa käyttöön kesähuulipunan kanssa. Se ei välttämättä kestä ensi kesään saakka, joten ota se käyttöön ja anna huultenkin hehkua kesäisesti.

Lue myös! Tässä on loppukesän kuumin huulimeikkitrendi

Pieni punainen piriste varpaissa tuo mieleen kesän. Kuva: Colourbox
Pieni punainen piriste varpaissa tuo mieleen kesän. Kuva: Colourbox

4. Rytmitä musiikilla

Musiikki on yksi helpoimmista kesäfiiliksen ylläpitäjistä. Laita soimaan iloisia rytmejä tai festareilta tuttuja kappaleita, jos kaipaat kesän villimpiä hetkiä.
Jos taas mielessäsi ovat rennot päivät laiturilla tai romanssimaisemat, herätä kesämieli herkillä kappaleilla ja rakkauslauluilla.

Näiden tahtiin nojailtiin teinidiskossa – tässäkö ysärin ihanimmat hitaat?

5. Kesäkeittiö toimii sateellakin

Mitä kesäherkkua nautit joka vuosi yhtä innolla? Tutut maut ja ruuantuoksut tarjoilevat taatusti palan kesäfiilistä. Kaiva grilli esiin ja valmista herkkujasi sateelta suojatussa paikassa – tai unohda grilli ja pystytä oma kesäkeittiö sisätiloihin. Muista energisoivat kasvikset ja vihannekset.
Monet makeat herkut onnistuvat myös pakkaseen säilötyistä marjoista. Tästä riittää vinkki monelle päivälle: testaa 10 herkullisinta mansikkareseptiämme.

Tämä yllättävä yhdistelmä on kesän hittiruoka – katso herkullinen resepti

6. Unohda punaviini, pidä boolibileet

Pimeä vuodenaika tarkoittaa monelle sitä, että raikkaat juomat vaihtuvat punaviiniin ja glögiin. Mutta miksi kesädrinkkien nauttiminen pitäisi rajoittaa valoisaan aikaan? Valmista kesänmakuinen booli ja kutsu ystävät koolle.

Tältä maistuu kesä – katso parhaat boolit ja drinkit

Kesän kuulaus pysyy iholla pidempään, kun käyttää apuna tehokkaita tuotteita. Kuva: Colourbox
Kesän kuulaus pysyy iholla pidempään, kun käyttää apuna tehokkaita tuotteita. Kuva: Colourbox

7. Hehkuta, hehkuta!

Kasvojen valovoimasta voi huolehtia monin eri tavoin, vaikka aurinko ei enää hipiää hellisikään. Itseruskettavat sekä hehkua tuovat voiteet ja punat ovat luottotuotteita kesän jälkeenkin.
Jos et jaksa levittää monta kerrosta voidetta, nuupahtunut iho – ja mieli – iloitsee helposta meikistä. Siihen tarvitset vain rajausvärin. Katso ohjeet täällä.

Kaikki alle 20 euroa! Ota haltuun kesän kuumin meikkitrendi

8. Rentoudu riittävästi

Kylmä totuus on se, että Suomen kesä on lyhyt. Välillä se on sateinen ja kylmäkin. Silloin täytyy hyväksyä tosiasiat ja ottaa ilo irti viileästä sadepäivästä. Käperry viltin alle ja katso lempileffasi. Tai irrottaudu arjesta ja rentoudu kesätunnelmiin erilaisten meditaatiotekniikoiden avulla.
Edullisin vinkki on nukkuminen. Laadukas uni on kuin kesäloma aivoille.

Kaipaatko katseltavaa? Tässä Netflixin ja muiden palvelujen parhaat leffat
 

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Kysely

Oletko kesäihminen?

Kyllä!
Kyllä!
67.9%
En, tykkään enemmän syksystä.
En, tykkään enemmän syksystä.
18.4%
En, tykkään enemmän keväästä.
En, tykkään enemmän keväästä.
8.7%
En, tykkään enemmän talvesta.
En, tykkään enemmän talvesta.
4.8%
Ääniä yhteensä: 103

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.