Että väsyttää! Kuva: Shutterstock
Että väsyttää! Kuva: Shutterstock

Ei riitä, että nukkuu. Pitää myös liikkua, juoda vettä ja - kyllä vain - siivota työpöytä.

Oikeaoppiset kahdeksan tuntia unta alla, ja silti tuntuu, että päivä ei käynnisty millään. Mikähän tässä on vikana? Health.com listasi tavallisimmat syyt, miksi väsymys painaa koko päivän.

1. Liian vähän liikuntaa
Väsyttää niin, että pakko jättää jumppa väliin ja romahdanpa tästä sohvalle. Oikeasti ei kannattaisi, sillä säännöllinen liikunta vähentää tutkitusti väsymyksn tunnetta ja laskee riskiä.

2. Liian vähän juotavaa
Jo kahden prosentin nestevajaus laskee energiatasoa, Health.comin haastattelema ravitsemusterapeutti sanoo. Riittävä määrä vettä päivässä pitää huolta siitä, että happi ja ravinteet kulkevat kropassa tehokkaasti.

Ja kahvi - siitä on apua vain kohtuukäyttäjälle. Tutkimusten mukaan kolme kuppia päivässä on ok, mutta isompi määrä vaikuttaa jo univalverytmiin. On myös tutkittu, että kahvia ei kannattaisi juoda kuuteen tuntiin ennen nukkumaanmenoa, jotta se ei vaikuttaisi unen laatuun. 

3. Liian vähän rautaa
Liian vähäinen raudansaanti tekee olon voimattomaksi ja keskittymisen vaikeaksi, sillä rauta saa hapen kulkemaan kropassa. Muun muassa liha, pavut, tofu, kananmunat ja vihreät vihannekset sisältävät runsaasti rautaa. Niitä kannattaa syödä C-vitamiinipitoisen ruuan kanssa, niin rauta imeytyy mahdollisimman hyvin. Kalsiumpitoinen ruoka samaan aikan popsittuna heikentää raudan imeytymistä.

 4. Liian suuret odotukset
Ahdistus tulevista yt-neuvotteluista tai kova tarve täydellisyyteen - stressiähän siitä seuraa, ja uupumusta myös. Kunnianhimoinen pitää olla, mutta ei suuruudenhullu. Jos tavoitteet asettaa liian korkeiksi, ei lopputulokseen voi koskaan olla tyytyväinen. 

- Jos asettamasi tavoitteet ovat epärealistisia, että niitä on vaikea tai mahdoton saavuttaa, ei itseensä voi ollamitenkään tyytyväinen, psykiatrian professori Irene S. Levine sanoo.

5. Liian vähän ruokaa
Aamiainen on jaksamisen kannalta tärkeä ateria. Unen jäljiltä kroppa on kuluttanut energiavarastonsa vähiin, ja tarvitsee uutta polttoainetta.

Fiksu aamiainen on sellainen, joka nostaa verensokeria tasaisesti. Nopeiden sokereiden nauttimista seuraa armoton lasku, jolloin väsymys tuntuu entistä pahemmalta.

6. Liikaa ruutuaikaa
Toisiin ihmisiin älypuhelimen ruudun tuijotus vaikuttaa rajummin kuin toisiin. Yleisesti suositellaan, että näytöt kannattaa sulkea tuntia paria ennen nukkumaanmenoa.

 

+ bonus (ja tämä on paha): Liian sotkuinen pöytä
Princetonin yliopiston tutkimuksen mukaan sotkuinen pöytä voi aiheuttaa sen, ettei pää pysty ottamaan vastaan tietoa parhaalla mahdollisella tavalla.

Lisää aiheesta

Kun uni ei tule, tämä yksinkertainen asia voi auttaa

Mitä tehdä, jos uni ei tule?

Jo kaksi alkoholiannosta huonontaa unen laatua

Tuoreen tutkimuksen mukaan masennuksen hoidossa kannattaisi ottaa enemmän huomioon se, mikä sairauden aiheuttaa.

Miksi yksi masennusta sairastava tarvitsee jatkuvasti lepoa, kun taas toinen pystyy käymään töissä? Miksi samat lääkkeet eivät toimi kaikille masentuneille? Miksi yhdelle toimii hoidoksi terapia ja toiselle ei?

Kaikkiin näihin kysymykseen voi vastata, että ihmiset ovat yksinkertaisesti erilaisia. Jokainen reagoi sairauksiin, elämänmuutoksiin ja kriiseihin tavallaan. Siksi jokainen myös kaipaa masennukseen erilaista hoitoa.

Tai sitten kyse ei olekaan pelkästään ihmisestä itsestään. Sen sijaan kyse voi olla siitä, millainen masennus ihmisellä on, kertoo uusi Brain, Behavior and Immunity -lehdessä julkaistu tutkimus.

Suomalaisten ja latvialaisten yhteistyössä tekemän tutkimuksen mukaan masennusta on olemassa 12 erilaista tyyppiä. Nämä tyypit voidaan määrittää sen mukaan, mistä masennus pohjimmiltaan johtuu.

Tutkijoiden mukaan masennuksen voi aiheuttaa:

  1. Kehon tulehdustila
  2. Pitkäaikainen stressi
  3. Yksinäisyys
  4. Traumaattinen kokemus
  5. Hierarkiaristiriita, esimerkiksi työttömyys tai muu kova kolaus uralla
  6. Suru
  7. Hylätyksi tuleminen rakkaudessa
  8. Synnytys
  9. Vuodenaika
  10. Erilaiset kemikaalit, esimerkiksi päihteet
  11. Ruumiillinen sairaus
  12. Nälkiintyminen

Koska erilaiset masennustyypit syntyvät eri syistä, ne myös aiheuttavat ihmisille erilaisia oireita.

Esimerkiksi stressistä aiheutuvaa masennusta sairastavalla saattaa olla hyvin paljon stressihormoni kortisolia kropassa. Sen sijaan traumaperäisestä masennuksesta kärsivän kortisolitaso usein laskee.

Myös aivojen serotoniinitasot saattavat vaihdella masennusta sairastaneiden kesken paljonkin. Monet masentuneet kärsivät myös kehon matala-asteisesta tulehduksesta, mutta kaikilla sairastuneilla ei sitä ole.

Laboratoriotestit mukaan masennuksen hoitoon

Tutkijoiden mukaan erilaiset masennuksen tyypit selittävät, miksi masennuksen hoitomuodot toimivat niin vaihtelevasti eri ihmisiin.

Koska masennus aiheuttaa erilaisia fysiologisia oireita, tutkijoiden mukaan sen hoitoon pitäisi tuoda mukaan verikokeet ja laboratoriotestit. Niiden avulla lääkäreiden olisi helpompi määrätä sopiva hoito.

– Masennuksen luokitteleminen mahdollistaa tehokkaan, fiksun ja pitkäjänteisen hoidon jokaiselle, koska luokittelun avulla voidaan hoitaa myös masennuksen piileviä syitä, tutkimuksessa kiteytetään.

Vielä tutkimustuloksista ei kuitenkaan voida vetää suoria vaikutuksia masennuksen hoitoon. Tutkijoiden mukaan se kaipaa taakseen lisää kliinistä tutkimusta.

Suomessa tuoreesta tutkimuksesta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)