Että väsyttää! Kuva: Shutterstock
Että väsyttää! Kuva: Shutterstock

Ei riitä, että nukkuu. Pitää myös liikkua, juoda vettä ja - kyllä vain - siivota työpöytä.

Oikeaoppiset kahdeksan tuntia unta alla, ja silti tuntuu, että päivä ei käynnisty millään. Mikähän tässä on vikana? Health.com listasi tavallisimmat syyt, miksi väsymys painaa koko päivän.

1. Liian vähän liikuntaa
Väsyttää niin, että pakko jättää jumppa väliin ja romahdanpa tästä sohvalle. Oikeasti ei kannattaisi, sillä säännöllinen liikunta vähentää tutkitusti väsymyksn tunnetta ja laskee riskiä.

2. Liian vähän juotavaa
Jo kahden prosentin nestevajaus laskee energiatasoa, Health.comin haastattelema ravitsemusterapeutti sanoo. Riittävä määrä vettä päivässä pitää huolta siitä, että happi ja ravinteet kulkevat kropassa tehokkaasti.

Ja kahvi - siitä on apua vain kohtuukäyttäjälle. Tutkimusten mukaan kolme kuppia päivässä on ok, mutta isompi määrä vaikuttaa jo univalverytmiin. On myös tutkittu, että kahvia ei kannattaisi juoda kuuteen tuntiin ennen nukkumaanmenoa, jotta se ei vaikuttaisi unen laatuun. 

3. Liian vähän rautaa
Liian vähäinen raudansaanti tekee olon voimattomaksi ja keskittymisen vaikeaksi, sillä rauta saa hapen kulkemaan kropassa. Muun muassa liha, pavut, tofu, kananmunat ja vihreät vihannekset sisältävät runsaasti rautaa. Niitä kannattaa syödä C-vitamiinipitoisen ruuan kanssa, niin rauta imeytyy mahdollisimman hyvin. Kalsiumpitoinen ruoka samaan aikan popsittuna heikentää raudan imeytymistä.

 4. Liian suuret odotukset
Ahdistus tulevista yt-neuvotteluista tai kova tarve täydellisyyteen - stressiähän siitä seuraa, ja uupumusta myös. Kunnianhimoinen pitää olla, mutta ei suuruudenhullu. Jos tavoitteet asettaa liian korkeiksi, ei lopputulokseen voi koskaan olla tyytyväinen. 

- Jos asettamasi tavoitteet ovat epärealistisia, että niitä on vaikea tai mahdoton saavuttaa, ei itseensä voi ollamitenkään tyytyväinen, psykiatrian professori Irene S. Levine sanoo.

5. Liian vähän ruokaa
Aamiainen on jaksamisen kannalta tärkeä ateria. Unen jäljiltä kroppa on kuluttanut energiavarastonsa vähiin, ja tarvitsee uutta polttoainetta.

Fiksu aamiainen on sellainen, joka nostaa verensokeria tasaisesti. Nopeiden sokereiden nauttimista seuraa armoton lasku, jolloin väsymys tuntuu entistä pahemmalta.

6. Liikaa ruutuaikaa
Toisiin ihmisiin älypuhelimen ruudun tuijotus vaikuttaa rajummin kuin toisiin. Yleisesti suositellaan, että näytöt kannattaa sulkea tuntia paria ennen nukkumaanmenoa.

 

+ bonus (ja tämä on paha): Liian sotkuinen pöytä
Princetonin yliopiston tutkimuksen mukaan sotkuinen pöytä voi aiheuttaa sen, ettei pää pysty ottamaan vastaan tietoa parhaalla mahdollisella tavalla.

Lisää aiheesta

Kun uni ei tule, tämä yksinkertainen asia voi auttaa

Mitä tehdä, jos uni ei tule?

Jo kaksi alkoholiannosta huonontaa unen laatua

Sydänsurut tuntuvat myös kehossa, ja pahimmillaan ne voivat olla kohtalokkaita.

Rakkaan ihmisen kuolema tai ero pitkästä parisuhteesta todella voi särkeä sydämen, kertoo sydänkirurgi Nikki Stamp kirjassaan Tunteva sydän. Ison menetyksen jälkeinen tuska ei tunnu vain mielessä, vaan myös sydämessämme. Rintaa puristaa ja tuntuu kuin joku olisi murskannut sydämen pieniksi sirpaleiksi. Kyseessä on niin kutsuttu särkyneen sydämen oireyhtymä.

Särkyneen sydämen oireyhtymä on lääketieteellinen tila, jossa tunteiden aiheuttama hormonivyöry hidastaa veren virtaamista sydänlihassoluihin. Tällöin ne voivat vaurioitua eivätkä pysty pumppaamaan verta kyllin hyvin. Oireyhtymä muistuttaa sydäninfarktia, ja sitä kutsutaan japaninkielisellä nimellä takotsubo-kardiomyopatia eli stressipohjainen sydänlihassairaus.

Särkyneen sydämen oireyhtymästä kärsivän sydän muistuttaa muodoltaan japanilaisten kalastajien käyttämää ruukkumaista mustekalapyydystä.

Japaninkielisen nimityksen oireyhtymä on saanut, koska siitä kärsivän sydän muistuttaa muodoltaan japanilaisten kalastajien käyttämää ruukkumaista mustekalapyydystä. Oireyhtymässä sydämen kapea kaula pumppaa ja supistuu normaalisti, mutta sen vasemman kammion alakärki laajenee pallomaiseksi, koska ei pysty pumppaamaan verta kunnolla.

Useimmiten aika parantaa haavat – muttei aina

Särkyneen sydämen oireyhtymä on nimensä mukaisesti usein seurausta rankasta menetyksestä, kuten läheisen kuolemasta tai pitkän suhteen päättymisestä. Toistaiseksi on epäselvää, miksi potilaista melkein 90 prosenttia on naisia. Stamp muistuttaa, ettei kyse ole siitä, että naiset olisivat heikompia tai tunteellisempia kuin miehet, vaan jakaumaa selittävät myös monet sellaiset tekijät kuin esimerkiksi kehon tapa käsitellä rasvahappoja.

Pitkittyessään menetyksen aiheuttama hormonitulva ja hermoston hälytystila vaurioittavat sydäntä.

Särkyneen sydämen oireyhtymän tarkkaa syntymekanismia tutkitaan vielä, mutta se johtuu todennäköisesti hormoneista, kuten adrenaliinista. Emotionaalinen järkytys saa kehon tuottamaan adrenaliinia, joka puolestaan saa sydämen verisuonet supistumaan ja verenpaineen kohoamaan. Sydän sairastuu, kun se joutuu korkean verenpaineen vuoksi pumppaamaan tavallista ankarammin. Pitkittyessään menetyksen aiheuttama hormonitulva ja hermoston hälytystila vaurioittavat sydäntä, joskus niin paljon, ettei sydän jaksaa enää pumpata. Toisin sanoen sydänsuruun voi jopa kuolla.

Aina aika ei siis paranna särkynyttä sydäntä, vaikka useimmiten niin käykin. Mutta miten hoitaa särkynyttä sydäntä? Avuksi voi olla sydämen toimintaa helpottava lääkitys, kuten sydänsuonia rentouttavat lääkkeet. Vaikeimmissa tapauksissa voidaan tarvita lääkkeitä, jotka auttavat sydäntä pumppaamaan verta tai kohottavat verenpainetta. 

 

Nikki Stampin kirjoittama Tunteva sydän (Minerva Kustannus) ilmestyy viikolla 37.

Yhtäkkiä tapahtuva painonnousu voi olla merkki sairaudesta tai elämäntavasta, joka sekoittaa hormonitoiminnan.

Miksi paino on alkanut yhtäkkiä nousta, vaikka syön terveellisesti ja liikun säännöllisesti?

On vaarallisen helppoa arvioida syömänsä kalorit alakanttiin, mutta syy painonnousuun voi olla myös muualla. Jos nopeaan tahtiin nouseva vaakalukema huolestuttaa, on hyvä käydä kysymässä asiaa lääkäriltä. Kyse voi olla hormoneista – ja ongelma on yleensä ratkaistavissa.

Kilpirauhasen vajaatoiminta

Kilpirauhanen vaikuttaa muun muassa aineenvaihduntaan, kehon lämmönsäätelyyn, yleiseen vireystilaan ja mielialaan. Tätä tehtävää se hoitaa säätelemällä hormoneja, joista tärkein on tyroksiini. Vajaatoiminnassa rauhanen ei tuota tarpeeksi tyroksiinia, mikä voi aiheuttaa painonnousun lisäksi muun muassa voimakasta väsymystä, lihasheikkoutta ja palelua. Kilpirauhasen vajaatoiminta voidaan todeta verikokeilla ja sitä hoidetaan hormonikorvaushoidolla.

Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä

Painonnousu voi johtua myös munasarjojen monirakkulaoireyhtymästä, joka on tavallisin naisten hormonihäiriö. Hormonien epätasapaino oireilee muun muassa kuukautisten epäsäännöllisyytenä ja liikakarvoituksena. Tavallista on myös, että oireyhtymään liittyy aineenvaihdunnallisia häiriöitä. Kudokset ovat tavallista herkempiä insuliinille, mikä häiritsee rasva-aineenvaihduntaa ja puolestaan saattaa altistaa lihomiselle.

Krooninen stressi

Stressi laukaisee elimistössä ”taistele tai pakene” -reaktion, joka aiheuttaa pitkään jatkuvana monenlaisia ongelmia. Stressi vaikuttaa autonomiseen eli tahdosta riippumattomaan hermostoon, joka jakautuu kahteen osioon: toimintaan valmistavaan sympaattiseen ja rauhoittavaan parasympaattiseen hermostoon. Kun toinen hermosto aktivoituu, toinen menee lepotilaan.

Stressitilassa kaikki energia käytetään selviytymiselle tärkeisiin toimintoihin, jolloin ruoansulatusprosessi hidastuu. Stressi lisää myös ruokahalua kohottavan kortisoli-hormonin välitystä, mikä saattaa osaltaan edesauttaa painonnousua.

Vähäinen uni

Univajeen ja painonnousun suhteesta on puhuttu viime aikoina paljon. Myös tässä tapauksessa kyse on hormoneista. Liian vähäisten yöunien jälkeen kylläisyyden tunteesta huolehtivan leptiinin määrä laskee ja nälästä viestivän greliinin määrä nousee.

Väsymys tuottaa siis normaalia isomman ruokahalun. Univajeessa keho tuottaa enemmän stressihormoni kortisolia ja lisää insuliinin tuotantoa. Molemmilla on todettu yhteys lihomiseen.

Lähteet: Women’s Health, Terveyskirjasto

Nainen - 68

Nouseeko paino, vaikka syöt terveellisesti ja liikut? 4 yllättävää syytä äkilliseen painonnousuun

Olen syönyt tyroksiinia 20 vuotta. Vajaatoiminta tuli struuman hoitoon saadun radiojodihoidon jälkeen. Aluksi meni monta vuotta ennen kuin päästiin jonkinlaiseen tasapainoon lääkityksen kanssa. Liikatoimintaoireita tuli edelleen välillä. Nykyään menee aika hyvin. Ilman seleeniä kyllä saan sydämenrytmihäiriöitä. Kävin niiden vuoksi lääkärissäkin joskus. Myös muuten kuntoni tuntui huonolta ja oli suolistovaiboja. Lääkäri ei tosin osannut antaa niihin mitään neuvoja. Ostin seleenin oma-...
Lue kommentti