Että väsyttää! Kuva: Shutterstock
Että väsyttää! Kuva: Shutterstock

Ei riitä, että nukkuu. Pitää myös liikkua, juoda vettä ja - kyllä vain - siivota työpöytä.

Oikeaoppiset kahdeksan tuntia unta alla, ja silti tuntuu, että päivä ei käynnisty millään. Mikähän tässä on vikana? Health.com listasi tavallisimmat syyt, miksi väsymys painaa koko päivän.

1. Liian vähän liikuntaa
Väsyttää niin, että pakko jättää jumppa väliin ja romahdanpa tästä sohvalle. Oikeasti ei kannattaisi, sillä säännöllinen liikunta vähentää tutkitusti väsymyksn tunnetta ja laskee riskiä.

2. Liian vähän juotavaa
Jo kahden prosentin nestevajaus laskee energiatasoa, Health.comin haastattelema ravitsemusterapeutti sanoo. Riittävä määrä vettä päivässä pitää huolta siitä, että happi ja ravinteet kulkevat kropassa tehokkaasti.

Ja kahvi - siitä on apua vain kohtuukäyttäjälle. Tutkimusten mukaan kolme kuppia päivässä on ok, mutta isompi määrä vaikuttaa jo univalverytmiin. On myös tutkittu, että kahvia ei kannattaisi juoda kuuteen tuntiin ennen nukkumaanmenoa, jotta se ei vaikuttaisi unen laatuun. 

3. Liian vähän rautaa
Liian vähäinen raudansaanti tekee olon voimattomaksi ja keskittymisen vaikeaksi, sillä rauta saa hapen kulkemaan kropassa. Muun muassa liha, pavut, tofu, kananmunat ja vihreät vihannekset sisältävät runsaasti rautaa. Niitä kannattaa syödä C-vitamiinipitoisen ruuan kanssa, niin rauta imeytyy mahdollisimman hyvin. Kalsiumpitoinen ruoka samaan aikan popsittuna heikentää raudan imeytymistä.

 4. Liian suuret odotukset
Ahdistus tulevista yt-neuvotteluista tai kova tarve täydellisyyteen - stressiähän siitä seuraa, ja uupumusta myös. Kunnianhimoinen pitää olla, mutta ei suuruudenhullu. Jos tavoitteet asettaa liian korkeiksi, ei lopputulokseen voi koskaan olla tyytyväinen. 

- Jos asettamasi tavoitteet ovat epärealistisia, että niitä on vaikea tai mahdoton saavuttaa, ei itseensä voi ollamitenkään tyytyväinen, psykiatrian professori Irene S. Levine sanoo.

5. Liian vähän ruokaa
Aamiainen on jaksamisen kannalta tärkeä ateria. Unen jäljiltä kroppa on kuluttanut energiavarastonsa vähiin, ja tarvitsee uutta polttoainetta.

Fiksu aamiainen on sellainen, joka nostaa verensokeria tasaisesti. Nopeiden sokereiden nauttimista seuraa armoton lasku, jolloin väsymys tuntuu entistä pahemmalta.

6. Liikaa ruutuaikaa
Toisiin ihmisiin älypuhelimen ruudun tuijotus vaikuttaa rajummin kuin toisiin. Yleisesti suositellaan, että näytöt kannattaa sulkea tuntia paria ennen nukkumaanmenoa.

 

+ bonus (ja tämä on paha): Liian sotkuinen pöytä
Princetonin yliopiston tutkimuksen mukaan sotkuinen pöytä voi aiheuttaa sen, ettei pää pysty ottamaan vastaan tietoa parhaalla mahdollisella tavalla.

Lisää aiheesta

Kun uni ei tule, tämä yksinkertainen asia voi auttaa

Mitä tehdä, jos uni ei tule?

Jo kaksi alkoholiannosta huonontaa unen laatua