Keskellä työpäivää voi rentoutua vaikka näin, mielikuvissaan. Kuva: Shutterstock
Keskellä työpäivää voi rentoutua vaikka näin, mielikuvissaan. Kuva: Shutterstock

Jos unettomuus vaivaa, illalla voi olla myöhäistä tehdä sille jotain. Testaa näitä niksejä pitkin päivää.

Kokeile näitä jo päivällä:

1. Jos olet herkkäuninen, älä juo kofeiinia klo 14 jälkeen päivällä.

2. Pidä taukoja työpäivän aikana. Kun uni ei tule, rentoutuminen on usein myöhäistä.

3. Jos teet töitä öisin, laita aurinkolasit päähän, kun lähdet töistä, ettei aamuinen luonnonvalo piristä liikaa.

4. Jätä työpäivän päätteeksi lappu työpöydälle: Nämä hoidan huomenna. Nyt lähden kotiin ja työ jää tänne.

5. Jos seuraavan päivän koitos huolettaa, mieti se läpi jo työpaikalla. Muistele, miten selvisit aiemmin vastaavasta tilanteesta. Päivällä järki voittaa pelon helpommin kuin yöllä.

6. Urheile, mielellään jo ennen iltakuutta. Rasitus parantaa unta, ja alkuillasta liikkuminen ei häiritse nukahtamista.

Ennen nukkumaanmenoa:

7. Tee selvä ero puuhailun ja nukkumisen välille. Älä tee makuuhuoneessa töitä tai räplää puhelinta iltakymmenen jälkeen.

8. Rentoudu käymällä saunassa tai ottamalla kuuma kylpy.

9. Syö tunti pari ennen nukkumaanmenoa hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja: puuroa, kokojyväviljaa, marjoja tai hedelmiä.

10. Juo lämmintä teetä tietoisesti: kuuntele, kun lusikka kilisee, haistele tuoksua ja mieti, miltä lämpö tuntuu vatsassa.

11. Älä lykkää rauhoittumista. Sen sijaan venyttele tai lue kirjaa.

12. Himmennä valaistusta. Hämärässä aivot alkavat tuottaa luontaista melatoniinia.

Jos väsyttää vielä aamullakin:

13. Jos mahdollista, tee rytmistäsi säännöllinen. Älä nuku viikonloppunakaan liian pitkään vaan ajoita nukkumaan käyminen ja herääminen suunnilleen arkirytmin kaltaiseksi: tunnin sisään normaalista.

14. Lääkäriin on hyvä mennä, jos väsymys jatkuu nukkumisesta huolimatta viikkoja. Varmista, ettei syynä ole esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes tai masennus.

15. Jos koira tai kissa valvottaa, mieti, voisiko se olla öisin muualla kuin makuuhuoneessa.

16. Jos teet vuorotyötä ja valvot esimerkiksi öitä, kirkasvalohoito voi auttaa palautumisessa.

17. Ovatko päivät liian hektisiä vai mahtuuko niihin myös pysähtymistä? Nosta kesken työpäivän jalat pöydälle, ota kuppi kahvia ja laske kierroksia.

18. Saatko päivän aikana tarpeeksi valoa ja liikuntaa? Kun kehoa rasittaa päivällä fyysisesti, lepo syvenee.

Lue myös:

6 tapaa rentoutua ennen nukkumaanmenoa

Iltakävely auttaa nukahtamaan – tässä syy

Jutta Gustafsberg ei kärsi uniongelmista – katso Jutan vinkit

Rintojen kivut ovat naisille yleinen vaiva. Useimmiten turvotuksesta ja aristuksesta ei tarvitse olla huolissaan.

Kipu rinnoissa tai toisessa rinnassa on yleinen vaiva kaikenikäisillä naisilla, ja se liittyy useimmiten ihan normaaliin rintarauhasen toimintaan. Yleisyydestään huolimatta turvotus, kosketusarkuus ja kipu herättävät monissa huolta. Ensimmäinen ajatus kivun iskiessä on helposti rintasyöpä.

Jos syöpäpaniikki on iskenyt sinuunkin, muista, että rinnassa tuntuvan kivun syy on harvoin pahanlaatuinen. Rintojen kivuista kärsivän naisen mammografialöydös on useimmiten normaali, eli syöpää ei löydy.

Listasimme yleisimmät syyt, joista rintojen tai rinnan kiputilat voivat johtua:

1. Kuukautiset

70–80 prosenttia rintojen kivusta on syklistä, eli se liittyy kuukautiskiertoon ja toistuu yleensä noin viikkoa ennen kuukautisia. Syypää on kehon estrogeeni- ja progesteronitasoissa, jotka heittelehtivät kierron mukaan.

70–80 prosenttia rintojen kivusta on syklistä, eli se liittyy kuukautiskiertoon ja toistuu yleensä noin viikkoa ennen kuukausia.

Syklinen kipu tuntuu useimmiten kummassakin rinnassa turvotteluna ja arkuutena. Se voi säteillä rinnoista myös kainaloihin ja olkavarsiin.

2. Raskaus tai imettäminen

Raskauden aikana rintakudos kasvaa, maitorauhaset kehittyvät ja nännit muuttuvat herkemmiksi. Samalla rinnat voivat kipeytyä. Raskauden aiheuttama rintojen kipu hellittää usein raskauden toisella kolmanneksella.

Lapsen syntymän jälkeen imettäminen voi aiheuttaa rintojen arkuutta ja kipuja. Nännit ovat imetyksen aikana kovilla, ja rinnat voivat olla turvoksissa.

3. Lääkitys

Hormonaalinen ehkäisy ja jotkut lapsettomuushoidoissa käytettävät hormonihoidot voivat aiheuttaa rintojen kipuja. Myös vaihdevuosioireiden hormonikorvaushoitojen on huomattu aiheuttavan yleisenä sivuvaikutuksena rintojen arkuutta ja turvotusta. Oire menee yleensä melko nopeasti ohi, mutta se saattaa olla myös merkki vääränlaisesta annostuksesta.

Hormonaalinen ehkäisy ja jotkut lapsettomuushoidoissa käytettävät hormonihoidot voivat aiheuttaa rintojen kipuja.

Yleensä lääkkeiden sivuvaikutus johtuu siitä, että ne sisältävät runsaasti estrogeenia. Rintojen kivuista voi mahdollisesti päästä eroon, jos lääkitys vaihdetaan vähemmän estrogeenia sisältävään vaihtoehtoon.

Myös jotkut masennuslääkkeet ja sydänlääkkeet voivat aiheuttaa rintojen kipuja.

4. Vyöruusu

Vesirokkoviruksen aiheuttama vyöruusu voi aiheuttaa rinnoissa voimakkaan toispuoleisen kiputilan. Se voi säikäyttää pahastikin, koska oireet ovat usein kovia ja vyöruusulle tyypillinen rakkulainen ihottuma ilmestyy vasta pari päivää kivun jälkeen.

5. Jumiutuneet lihakset

Kipu rintojen alueelle voi säteillä monesta paikasta vartaloa, kuten kipeästä selästä tai jopa jaloista. Lihaskipuun tehoaa parhaiten venyttely ja lepo.

Jos kipu lähtee säteilemään vasempaan käteen tai hengittäminen on vaikeaa, ota heti yhteyttä lääkäriin. Kyseessä voi olla sydänkohtaus.

Liian isot tai liian pienet rintaliivit voivat aiheuttaa kipuja missä tahansa rintojen alueella.

6. Suuret rinnat

Kookkaat rinnat voivat aiheuttaa monenlaisia vaivoja kovista selkäkivuista aina rintojen venymiseen, joka sekin aiheuttaa kipuja. Isorintaisen kannattaa hankkia tarpeeksi tukevat liivit. Myös rintojenpienennysleikkaus voi olla vaihtoehto.

7. Vääränlaiset liivit

Liian isot tai liian pienet rintaliivit voivat aiheuttaa kipuja missä tahansa rintojen alueella. Jos kaipaat vinkkejä sopivien liivien ostamiseen, lue tämä juttu:


8. Rintatulehdus

Rintatulehdusta esiintyy kaikenikäisillä naisilla. Erityisen yleinen se on imettävillä naisilla, mutta sitä esiintyy myös naisilla, jotka eivät imetä. Tulehdus voi olla bakteerin aiheuttama, mutta aina ulkoista syytä ei löydy. Nykytiedon mukaan kylmä ei aiheuta tulehdusta, vaikka monet imettävät äidit kokevatkin kylmän herkistävän tulehduksille.

9. Rinnan kysta

Rintoihin voi myös muodostua hyvänlaatuisia kystia, jotka voivat aiheuttaa arkuutta ja kipuja. Kystat voivat kasvaa jopa parin senttimetrin kokoisiksi. Kystat näkyvät selvästi ultraäänitutkimuksessa ja ne voidaan tyhjentää lääkärin vastaanotolla.

Mitä jos kipu on sittenkin rintasyöpä?

Kipu rinnassa saattaa toki olla merkki rintasyövästä. Kipu rinnassa on kuitenkin hyvin harvoin ainoa tai ensimmäinen syövän merkki. Ensimmäinen oire on yleensä kivuton kyhmy, joka aristaa. Tästä syystä omat rinnat kannattaa tarkistaa tasaisin väliajoin.

Jos rintojen tai rinnan kipu on epätavallista, selvästi tiettyyn kohtaan paikantuvaa ja jatkuvaa, tilanne kannattaa käydä selvittämässä lääkärin pakeilla. 

Lähteet: Mehiläinen, Terveyskirjasto, Terveyskirjasto, Duodecim, Health

Juuri oikean määrän kahvia juovilla on pienempi kuolinriski kuin muilla. 

Kuinka monta kupillista kahvia juot päivässä? Jos vastaus on kolme tai neljä kupillista, onnittelut: moni terveysriski on sinun kohdallasi pienempi kuin kahvin suurkuluttajilla ja niillä, jotka eivät lainkaan juo kahvia. 

Tiedejulkaisu BMJ:ssä julkaistun tuoreen tutkimuksen mukaan kolmesta neljään kahvikupillista päivässä on määrä, johon liittyy pitkä lista alentuneita terveysriskejä. Johtopäätös perustuu kymmeniin aiempiin kahvin terveysvaikutuksia koskeviin tutkimuksiin.

Aiemmissakin tutkimuksissa on tultu siihen johtopäätökseen, että kohtuullinen kahvin nauttiminen ei ole ainakaan terveysuhka. Esimerkiksi kesällä ilmestyneen tutkimuksen johtaja Marc Gunter linjasi näin:

– Voi sanoa, että kohtuullinen kahvinjuonti – maksimissaan kolme kuppia päivässä – ei tee terveydelle hallaa ja voi olla osa terveellistä ruokavaliota.

Pitkä lista hyviä vaikutuksia

Tuoreimman kokoomatutkimuksen mukaan näiden kaikkien terveysongelmien riski pienenee, jos kulauttaa kolmesta neljään kahvikupillista päivässä:

  • Sydän- ja verisuonitaudit
  • Monet erilaiset syövät, kuten melanooma ja maksasyöpä
  • Maksasairaudet, kuten maksakirroosi
  • Metabolinen oireyhtymä
  • Parkinsonin tauti
  • Masennus
  • Alzheimerin tauti

Lisäksi tutkijat totesivat, että maltillisesti kahvia juovien kuolinriski ylipäätään on pienempi kuin muiden. Ei hullummin muutamalta kahvikupposelta!

Ei suoraa syy-seuraussuhdetta

Tutkimuksessa havaittiin maltillisen kahvinjuonnin lisäävän vain yhtä riskiä: tutkimuksen mukaan kahvia juovilla naisilla on korkeampi luunmurtumien riski kuin niillä, jotka eivät juo kahvia. Lisäksi raskausaika tekee poikkeuksen terveysriskien suhteen. Kahvinjuonti raskauden aikana on yhdistetty esimerkiksi lapsen alhaiseen syntymäpainoon. 

Kokoomatutkimuksesta kirjoittaneessa Bustlessa huomautetaan, että tutkimustulokset eivät tarkoita suoria syy-seuraussuhteita. Kolmesta neljään kuppia kahvia päivittäin juovilla on tutkitusti vähemmän terveysongelmia kuin muilla, mutta ei voida sanoa, että se johtuisi vain kahvinjuonnista. 

Pelkkä kahvin kittaaminen ei siis välttämättä ehkäise tehokkaasti terveysongelmia. On mahdollista, että sellaiset ihmiset, jotka juovat kolmisen kuppia kahvia päivässä, sattuvat elämään muutenkin aika terveellisesti. 


Vielä kun tietäisi kahvikupin koon

Jos kerran kolme tai neljä kuppia kahvia päivässä on juuri oikea määrä terveyden ja hyvinvoinnin kannalta, minkä kokoisista kupeista on kyse? Sitä tutkimus ei valitettavasti kerro.

Tieto olisi melkoisen olennainen, sillä kolme pientä posliinikupillista ja neljä lähes puolilitraista jättimukillista ovat aivan eri asioita. Bustlessa kuitenkin arvioidaan, ettei tutkimuksessa luultavasti ole kyse kovin suurista mukillisista.

Kysely

Kuinka monta kupillista kahvia juot päivässä?