Aloita aamusi voima-asennolla. Tai kokeile illalla. Kuva: Shutterstock
Aloita aamusi voima-asennolla. Tai kokeile illalla. Kuva: Shutterstock

Alkoiko päivä huonosti? Haluatko enemmän itsevarmuutta? Kannattaa kokeilla johtajien suosimaa yksinkertaista kikkaa, jonka on todistettu toimivan.

Voima-asento. Tämä sana voi kuulostaa aluksi pelottavalta. Mutta se ei ole mitään hurjaa. Eikä se ole joogaa.

Miksi niin moni intoilee siitä?

Sosiaalipsykologi Amy Cuddy on vuosien ajan tutkinut ja puhunut elekielen vaikutuksesta mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Vuonna 2012 hän esiintyi Ted Talk -tapahtumassa ja kertoi huikeita tarinoita siitä, miten voima-asennoilla voi vaikuttaa itsevarmuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Tämä muutos vie kaksi minuuttia. Ennen seuraavaa stressaavaa tilaisuutta kokeile tätä kahden minuutin ajan hississä, vessakopissa tai työpöytäsi ääressä suljetun oven takana. Säädä aivosi parhaaseen suoritukseen, hän sanoi neljä vuotta sitten.

”Tämä muutos vie kaksi minuuttia.”

Stressihormonin tasot alas!

Voima-asento syntyy esimerkiksi näin: jalat haaralleen ja kädet lantioille. Kun nainen seisoo tällaisessa asennossa, moni hieraisee helposti silmiään. Onpa maskuliininen asento! Mutta tämä on yksi voima-asennoista, joka tutkitusti auttaa lisäämään itsevarmuutta.

Voima-asento ei pelkästään vie fyysisesti enemmän tilaa eikä se vain näytä voimakkaan ihmisen asennolta. Se myös oikeasti tuo sisäistä voimaa. Cuddyn mukaan voima-asento muuttaa aivojen hormonitasoja jo sen jälkeen, kun siinä pysyy kahden minuutin ajan.

Asennolla on vaikutusta erityisesti kahteen hormoniin: testosteroniin ja kortisoliin.

Lue myös: 4 hormonia, jotka säätelevät painoasi – ja keinot vaikuttaa niihin

Independent-lehti kertoo Cuddyn ja hänen kollegansa, lääkäri Dana Carneyn tutkimuksesta, jossa he tutkivat, kuinka kehon eri asennot vaikuttavat ihmisen voimatasoihin.

Tässä tutkimuksessa voima-asennon todistettiin lisäävän testosteronitasoja 20 prosentilla. Kortisolin tuotanto puolestaan putosi 25 prosenttia.

Testosteroni on se hormoni, joka saa tuntemaan luottamusta ja itsevarmuutta. Kortisoli tunnetaan puolestaan stressihormonina, joka muun muassa lisää ruokahalua ja vaikeuttaa painonhallintaa.

Stoppi lytyssä istumiselle

Cuddy suosittelee voima-asentoa päivittäiseksi rutiiniksi – jo heti aamusta lähtien. Ennen voima-asentoa kannattaa hänen mukaansa venytellä niin laajasti kuin mihin keho pystyy.

– Varsinkin jos olet sikiöasennossa nukkuja, kuten minä olen, Cuddy sanoo aikakauslehti New Yorkin haastattelussa.

– Kun heräät, venyttele minuutin ajan ennen kuin lasket jalkasi lattialle.

Heräämisen jälkeen päivän eri hetkiin on helppo lisätä muitakin voima-asentoja. Esimerkiksi ryhdikäs istuminen on yksi niistä, Cuddy vinkkaa.

Naiset istuvat miehiä todennäköisemmin enemmän kyyryssä, Cuddy kertoo Independent-lehdessä. Etenkin luottamuksen puutteesta kamppailevat ja ujot ihmiset on helppo tunnistaa usein tällaisesta pieneksi niputetusta asennosta.

– Naiset tuntevat itsensä kroonisesti heikommiksi kuin miehet, joten tämä ei ole yllätys, Cuddy sanoo.

nainen

Siis kyllä tämä on aika ihmeelistä. Annat kuvasi tuonne maailmankaaikkeuteen ja et tiedä mitä sun kuvalle siellä tehdään?? Veikkaan että kuukausien ja vuosien päästä olet pahasti merkitty ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla