Jo vartin ulkoilu piristää. ”Kun muutin, matka lähimmälle bussipysäkille piteni. Onneksi. Olen paljon virkeämpi aamuisin, kun kävelen ulkona hetken kauemmin”, kertoo 29-vuotias nainen. Kuva: Shutterstock
Jo vartin ulkoilu piristää. ”Kun muutin, matka lähimmälle bussipysäkille piteni. Onneksi. Olen paljon virkeämpi aamuisin, kun kävelen ulkona hetken kauemmin”, kertoo 29-vuotias nainen. Kuva: Shutterstock

Elämänmuutos voi lähteä jo yhdestä muutoksesta arjessa.

Kun olo on turvonnut ja väsynyt, elämänmuutoksen käynnistäminen tuntuu usein vaivalloiselta. Lohturuoka kiinnostaa, ja liikunnan ilon löytyminen vain kestää ja kestää.

Jos kaalikeittokuuri ei nappaa, oloa voi keventää myös helpommin – ja terveellisemmin. Kun hyvä olo tulee jo pienellä vaivalla, on helpompi tsempata itseään jatkamaan.

Kysyimme lukijoilta, miten he parantavat oloaan nopeasti. Näitä vinkkejä vastaajat suosittelivat:

1. Tanssi

”Tanssiminen on liikunnan riemua parhaimmillaan. Koko kroppa menee rennoksi, ja korviin kantautuu ihanaa musiikkia. Sen jälkeen on niin mahtava fiilis ja stressi hetkeksi poissa, että ei tee mieli syödä herkkuja tai synkistellä turhia.” Nainen, 38

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Luovu sokerista

”Olen yrittänyt laihduttaa puolet elämästäni, koskaan onnistumatta. Tänä vuonna lomalta palattuani olin taas painavampi. Nyt olen ollut 5 päivää lähes ilman sokeria, jättänyt hiilarit vähemmälle ja todellakin syönyt vain viisi kertaa päivässä. Jo nyt housut eivät kiristä enää niin paljon vyötäröltä.

Tuntuu pahalta jättää rakas ystävä sokeri, joka piristää ja lohduttaa, mutta näen jo välähdyksiä siitä pirteydestä ja hyvinvoinnista, mitä saan tilalle.” Nainen, 34

3. Juo tarpeeksi vettä

”Kun haluan nopeasti paremman olon, lähden lenkille ja juon paljon vettä. Jätän hetkeksi hiilihydraatit vähemmälle tai kokonaan pois.” Nainen, 36

4. Lisää aerobista liikuntaa

”Pikainen keino on tuore ananas ja vihreä tee -kapselit. Sen lisäksi vähäsuolaista ruokaa, runsaasti vettä ja lisää aerobista liikuntaa. Näin saa nesteet kiertämään ja kevyemmän olon!” Nainen, 38

5. Vähennä kahvinjuontia

”Join ennen töissä tosi paljon kahvia ja ajattelin, etten selviä varsinkaan aamuista ilman sitä. Minulle tuli kuitenkin helposti paha olo ja kauhea tärinä, jos join enemmän kuin pari kuppia. Lisäksi toimistokahvi on usein älyttömän pahaa, joten kupillinen ei ollut edes nautinto.

”Kun lopetin kahvin juomisen pari vuotta sitten, aloin olla paljon virkeämpikin töissä ja muutenkin.”

Kun lopetin kahvin juomisen pari vuotta sitten, aloin olla paljon virkeämpi töissä ja muutenkin. Samalla jäi musta tee, jonka kofeiini alkoi tuntua liian vahvalta, kun lopetin kahvin. Nyt juon aamuisin ja päivällä töissä vihreää teetä ja iltaisin kofeiinitonta yrttiteetä. Näin oloni on paljon freesimpi kuin silloin, kun kittasin hulluna kahvia.” Nainen, 28

6. Kokeile rentoutussovellusta

”Jo viiden minuutin kehomeditaatio rentouttaa ihanasti ja irrottaa hetkestä. Sen jälkeen mieli on vastaanottavaisempi ja kroppa energisempi.” Nainen, 38

7. Treenaa keskivartaloa

”Mikä tahansa keskivartaloon vaikuttava treeni, kuten pilates, voimajooga tai kuntosali, vaikuttaa jo muutaman treenikerran jälkeen niin, että tuntee taas oman kroppansa. Ryhti ja olemus kohenee.” Nainen, 39

8. Unohda iltasometus

”Saatoin ennen lojua sängyssä ennen nukahtamista melkein tunnin vain puhelinta selaten. Facebookissa ei ollut enää edes mitään luettavaa, mutta roikuin netissä vain tavan vuoksi. Yöunet jäivät lyhyiksi ja mielessä pyöri liikaa asioita, kun yritin nukahtaa. Nyt jätän puhelimen yöksi keittiöön ja nukun paljon paremmin.” Nainen, 29

9. Keskity hengittämiseen

”Juon sitruunavettä aamuisin ja muistan keskittyä hengittämiseen, jos stressin kanssa alkaa mennä liian lujaa. Lisäksi liikun ulkona. Ei se sen ihmeempää vaadi. Positiivinen asenne kantaa myös pitkälle.” Nainen, 24

10. Vaihda lomatissuttelu iltateehen

”Oma oloni kohenee esimerkiksi loman jälkeen hetkessä, kun jättää turhan alkoholin tissuttelun. Vaikkei pitäisi kokonaan tipatonta, esimerkiksi arki-iltoina voi vaihtaa lomalla tavaksi tulleen viinilasillisen tai pari iltateehen.” Nainen, 39

11. Listaa hyviä asioita

”Hyvien, piristävien asioiden listaaminen vaikkapa kännykkään saa olon nopeasti paremmaksi: niitä kirjoittaessa ja lukiessa tulee itsevarmempi olo ja asiat sujuvat paremmin, kun mielessä on onnistumisia.” Nainen, 38

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla