Parinkin kilon laihtuminen voi lisätä ylipainoisen naisen mahdollisuuksia tulla raskaaksi. Kuva: Shutterstock
Parinkin kilon laihtuminen voi lisätä ylipainoisen naisen mahdollisuuksia tulla raskaaksi. Kuva: Shutterstock

Hedelmällisyystutkijat intoilevat nyt tuloksista, joiden mukaan jo parin kilon laihtuminen voi lisätä ylipainoisen naisen mahdollisuuksia tulla raskaaksi.

Moni sairaus ja vaiva helpottuu elämäntapojen muuttamisen, liikunnan ja painonpudotuksen avulla. Asiantuntijoiden mukaan pienikin painonpudotus voi auttaa esimerkiksi seuraavasti.

Mahdollisuudet tulla raskaaksi tuplaantuvat

Tutkijat ovat selvittäneet, että vain viiden prosentin painonpudotus voi tuplata ylipainoisen ja lapsettomuudesta kärsivän naisen mahdollisuudet tulla raskaaksi.

Muun muassa Mirror uutisoi kattavasta hedelmällisyystutkimuksesta, jonka tuloksia esiteltiin myös Euroopan suurimmassa hedelmällisyyskonferenssissa Helsingissä.

Hollantilaistutkijat seurasivat kahden vuoden ajan 600 naista, joilla oli ongelmia tulla raskaaksi. Kaikki tutkimukseen osallistuneet hollantilaisnaiset kärsivät ylipainosta.

Tutkimuksessa puolet naisista lähti mukaan ohjelmaan, jossa heitä autettiin pudottamaan painoaan viiden prosentin verran. Heitä neuvottiin harrastamaan tasaista liikuntaa kuten kävelyä, pyöräilyä tai uintia.

Tutkimuksen aikana naiset pudottivat keskimäärin neljä kiloa puolen vuoden aikana.

Kahdessa vuodessa laihduttajat olivat tuplanneet mahdollisuutensa tulla raskaaksi luonnollisella tavalla.

Tutkimuksessa oli mukana yli 20 hedelmällisyyskeskusta.

Uniapnean oireet lievittyvät

Kuorsaaminen rasittaa eniten vieressä nukkujaa, mutta se tekee vahinkoa myös kuorsaajalle itselleen. Muun muassa aamuväsymys voi johtua kuorsatusta yöstä.

Uniapneassa kuorsaus, uniongelmat ja hengityskatkokset kulkevat usein käsi kädessä. Unen laatu kärsii ja siitä tulee pinnallista. Kuorsaaja saattaa heräillä tai korahdella, jolloin hän on hyvin lähellä valvetilaa. Uniapnean merkkejä voivat olla myös verenpaineongelmat ja muutokset seksuaalisessa halussa. Erityisesti muistivaikeudet ovat merkki siitä, että kuorsaamisen syy kannattaisi tutkia.

Kun paino nousee, rasvan osuus kasvaa myös ylähengitysteissä. Pehmytkudokset painavat nenää, nielua ja kurkunpäätä ja aiheuttavat hengityskatkoksia. Uniapnean yleisin syy onkin ylipaino: noin 70 prosenttia uniapneaa sairastavista on ylipainoisia.

Ylipainoisilla uniapneaa sairastavilla laihduttaminen on hoidon perusta. Jopa viiden kilon painonpudotus lievittää oireita.

Uniapneasta kärsivä nukkuu yönsä paremmin, kun paino putoaa parikin kiloa. Kuva: Shutterstock
Uniapneasta kärsivä nukkuu yönsä paremmin, kun paino putoaa parikin kiloa. Kuva: Shutterstock

Astmaatikko voi paremmin

Oli sitten kevät kukallaan tai kesä kauneimmillaan, astmaatikkoa ahdistaa. Omia oireita voi helpottaa lääkkeillä sekä elintavoilla. Painonhallinta ja liikunta auttavat hillitsemään astman oireita.

Säännöllinen liikunta on osa astman hoitoa. Liikuntamuoto valitaan mieltymyksen ja ympäristön mukaan. Sauvakävely, uinti, pyöräily, pallopelit, voimistelu ja voimailu sopivat hyvin. Hölkkä saattaa aiheuttaa rasitusastmaa, mutta jos astmatulehdus on hallinnassa, sekin sujuu. Hiihto kovassa pakkasessa rasittaa hengityselimiä. Lievä astma ei tavallisesti estä edes huippu-urheilua.

Painonpudotus helpottaa astmaatikkojen keuhkojen toimintaa. Kuva: Shutterstock
Painonpudotus helpottaa astmaatikkojen keuhkojen toimintaa. Kuva: Shutterstock

Virtsankarkailu vähenee

Laihduttamisen vaikutusta virtsankarkailuun ylipainoisilla naisilla on tutkittu muun muassa Yhdysvalloissa.

Vuosina 2004–2006 tehdyissä tutkimuksissa seurattiin yli 18 kuukauden ajan 300 ylipainosta naista, jotka kärsivät päivittäin huomattavasta virtsankarkailusta.

Selvisi, että ylipainoisten naisten kohdalla jo 5–10 prosentin painonpudotus vähensi oireita merkittävästi.

Laihduttaminen vähentää ylipainoisten naisten virtsankarkailua. Kuva: Shutterstock
Laihduttaminen vähentää ylipainoisten naisten virtsankarkailua. Kuva: Shutterstock

Syöpäriski pienenee

Ylipainon on todettu olevan useiden syöpien riskitekijä. Rasvakudoksesta erittyvä estrogeeni voi vaikuttaa etenkin rinta-, kohdunkaula- ja munasarjasyöpien kasvaneeseen riskiin.

Liikunta pienentää syöpäriskiä. Kuva: Shutterstock
Liikunta pienentää syöpäriskiä. Kuva: Shutterstock

Apua diabeteksen torjuntaan

Säännöllisen liikunnan on todettu ehkäisevän kakkostyypin diabetesta. Myös jo puhjennutta sairautta voi hoitaa liikunnalla, se kun alentaa veren sokeriarvoja. Laihduttaminen voi olla ensimmäinen hoitokeino, ja usein 5–10 prosentin painonpudotus riittää. Yleensä jo pienikin painonpudotus tehostaa insuliinin vaikutusta elimistössä ja auttaa siten alentamaan verensokeritasoa merkittävästi.

Tyypin 2 diabeteksen hoidossa keskeistä on painonhallinta. Tarkoitus ei ole päästä mallimittoihin. Terveyden kannalta hyviä vaikutuksia saa jopa sillä, ettei päästä painoa nousemaan. Tämä tarkoittaa, että kuluttaa sen, minkä syö. Kuva: Shutterstock
Tyypin 2 diabeteksen hoidossa keskeistä on painonhallinta. Tarkoitus ei ole päästä mallimittoihin. Terveyden kannalta hyviä vaikutuksia saa jopa sillä, ettei päästä painoa nousemaan. Tämä tarkoittaa, että kuluttaa sen, minkä syö. Kuva: Shutterstock

Lähteet: Me Naisten arkisto, Hengitysliitto, Suomen Diabetesliitto, Allergia.fi, The New England Journal of Medicine

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

”Lukeminen on oma terveystekijänsä, joka vaikuttaa samoin kuin vaikka tupakoinnin lopettaminen,” neurologi Markku T. Hyyppä sanoo.

Muistin parantaminen, muistisairauksilta välttyminen ja pitkä elämä terveenä kuuluvat monen meistä toivelistalle. Ei siis ole ihme, että muistin parantamista on vuosien varrella tutkittu runsaasti.

Muistinparannuskeinoiksi on eri tasoisissa tutkimuksissa löytynyt kutakuinkin kaikkea mahdollista: esimerkiksi nukkuminen, lenkkeily, lehtivihannekset, mustikat, rasvainen kala, tietyt lisäravinteet, meditaatio, aivojumppa, punttitreeni ja jopa seksi sekä kotitöiden tekeminen.

Kaikista edellämainituista ei kuitenkaan tieteen valossa ole muistille hyötyä. Neurologi, kirjailija Markku T. Hyyppä kumoaa harhaluuloja muistin toiminnan tehostamisesta tuoreessa Ikääntyvän muistikirjassaan, ja esimerkiksi mustikoiden muistivaikutukset saavat Hyypän arvioinnissa kyytiä. 

– Lisäravinteissa ei oikein ole mitään vaikutuksia. Jotkut satsaavat mustikoihin, jotkut puolukoihin ja jotkut E12-vitamiiniin. Jos niistä on apua, se on lumetta, placeboa, Hyyppä toteaa.

Yksilölle vaikkapa vitamiinista, jonka tieteellistä tehoa ei ole todistettu, saatava lumevaikutus on positiivinen juttu. Se ei silti tarkoita, että samaa vitamiinia voisi suositella kaikille. 

”Vanhukset säilyvät pidempään hengissä ja terveinä, jos he lukevat.”

Romaanit pitävät muistin reilassa

Onneksi tehokkaiksikin todistettuja muistinvahvistuskeinoja on olemassa. Yksi tärkeimmistä on, ehkä hieman yllättäen, kaunokirjallisuuden lukeminen. 

– Lukeminen on ihan oma terveystekijänsä, joka vaikuttaa samoin kuin tupakoinnin lopettaminen, viinanjuonnin lopettaminen, varallisuus tai hyvä sosiaalinen asema. Tiedetään, että vanhukset säilyvät pidempään hengissä ja terveinä, jos he lukevat, Markku T. Hyyppä sanoo. 

Hän kertoo, että lukemisen vaikutukset aivoihin pystytään nykyään kuvantamaan. Aivokuvista nähdään, että aivoverkostojen yhteydet kiinteytyvät, kun lukee romaania. 

– Lukemisen hyödyllisyys ei hämmästyttänyt minua, mutta se hämmästytti, että erityisen tehokasta on romaanien lukeminen, Hyyppä sanoo.

”Hikiliikunta yksin metsässä ei edistä muistia millään tavalla.”

Tiede ei vielä ole pystynyt täysin selvittämään, miksi juuri kaunokirjallisuus pitää muistin parhaiten reilassa. Hyypällä on kuitenkin teoria. 

– Ihminen on sosiaalinen olento, joka pärjää aina paremmin, kun on sosiaalisesti jossakin läsnä. Kaunokirjallisuutta lukiessaan ihminen elää mukana ja samastuu. Silloin syntyy sosiaalisen läsnäolon tunne.

Kirjaa lukiessaan ihminen on siis henkisesti toisten ihmisten kanssa, vaikka fyysisesti köllöttäisikin yksin kotisohvallaan.

Musisointi tehostaa muistia

Lukemisen lisäksi moni muukin muistia aidosti tehostava keino perustuu sosiaalisuuteen. Hyypän mukaan esimerkiksi liikunta sinänsä ei vaikuta muistiin.

– Hikiliikunta yksin metsässä ei edistä muistia millään tavalla, mutta jos menet kavereiden kanssa lenkille, se edistää, Hyyppä sanoo. 

Useat tutkimukset tukevat sitä, että sosiaaliset suhteet ovat todella merkittävässä roolissa eivät vain muistin, vaan koko hyvinvointimme kannalta.

Ryhmäliikunnan ja romaanien ahmimisen lisäksi Hyyppä suosittelee muistin kohentamiseen tutkimusten perusteella seuraavia konsteja:

  • Musisoinnin on todettu vaikuttavan muistiin erityisen tehokkaasti.
  • Vieraan kielen opetteleminen tai uudelleen aktivoiminen asettaa aivoille muistin kaipaamaa haastetta.
  • Hyvä uni on toimivan muistin kannalta olennainen asia.
  • Stressitön elämä kannattaa. Muistikatkojen syynä on usein se, että mieli on kuormittunut.
  • Kahvikupillinen tarjoaa hetkellisen pika-avun muistamiseen, sillä kofeiini avittaa muistin toimintaa lyhytaikaisesti.

Muistilääkkeitä tai -laitteita Hyyppä ei kehota kokeilemaan. Vaikka kaikenlaisia ratkaisuja muistin parantamiseen ja muistisairauksien ehkäisyyn kehitellään koko ajan, ei muistilaitteista ja -lääkkeistä toistaiseksi ole saatu apua.

kulttuurimummo

Haluatko elää pitkään? Lue romaaneja, se tepsii paremmin kuin liikunta tai lisäravinteet

Hohhoijaa,lukemisesta oli kyse ei kauppakassien kannosta !? Olen lukenut koko ikäni-heti kun opin lukemaan 7vuotiaana.nyt olen 63 ja muisti ym pelaa tosi hyvin.Lukeminen,EI kuunteleminen, Omille kolmelle lapsellemme on luettu heidän syntymästään asti ja lapsenlapseni,kohta 6,saavat ilokseni lukuperinteen vanhemmiltaan ja miulta luku-ja kulttuurimummolta ja olen varma että lukeminen tulee kuulumaan heidän elämäänsä heti kun lukutaito saavutetaa. Lukekaa,liikkukaa ja nauttikaa elämästä!
Lue kommentti