Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Onnellisuuskäyrän nostamiseen ei tarvita poppakonsteja.

Vaimo älä ole onneton, meillä melkein kaikki laitteet on, lauloi Leevi and the Leavings ja tiesi itsekin olevansa väärillä jäljillä. Onnelliseksi ei nimittäin tule tavaraa haalimalla, vaan näillä tieteellisesti todistetuilla keinoilla:

1. Meditoi. Joo, blaah, tylsää, mutta meditatiiviset terapiamuodot lievittävät epämääräisiä ahdistuksen tunteita. Tällaista meditatiivista terapiaa on muun muassa hittilaji mindfulness ja kaikenlaiset mietiskelyretriitit.

2. Ole epäitsekäs. Ei mitenkään yllättävää, sillä suuntautumalla enemmän toisiin ihmisiin kuin itseensä, jää vähemmän aikaa omien asioiden turhaan märehtimiseen plus kokee ehkä tekevänsä hyviä asioita.

3. Lyhennä työmatkaasi. Kuulemma ihmiset, jotka jurnuttavat yli 20 minuuttia suuntaansa töihin, ovat pahemmalla tuulella kuin ne, jotka asuvat lähempänä työpaikkaansa.

4. Liiku. Niinpä niin, vanha virsi. Mutta kanadalaistutkimus osoittaa, että sohvalla makailijat nyt vain tulevat helpommin onnettomiksi. Ja kannattaa ainakin aloittaa, sekin kasvattaa onnellisuuskäyrää.

5. Tai ulkoile edes. Tietysti ärsyttävän reipas ulkoilija on onnellisempi kuin sisällä mököttävä lötkö.

6. Mene aiemmin nukkumaan. Ei ole asiaa, johon unenpuute ei vaikuttaisi. Nukkuukohan Putin tarpeeksi. Joka tapauksessa alle kuusi tuntia yössä nukkuvat ovat tietysti paitsi väsyneempiä ja kärttyisiä, myös onnettomampia.

Lue myös:

Koko elämä kuntoon 5:2-dieetillä

Sovitko kumppanisi kanssa oikeasti yhteen? Tarkista nämä 6 asiaa